Teaching environmental law in public institutions of higher education in Mexico:

Situation and didactic tools.

Downloads

Article abstract page views:  493  

DOI

https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2024.v6.i2.2304

Info

Investigaciones sobre y para la práctica en EA y S
1-15
Published: 11-03-2025
PlumX

Authors

Abstract

Teaching of environmental law (DA) has migrated to the centre of higher education programmes in law internationally. The inclusion of this subject implies possibilities of professional insertion for students and at the same time a great didactic challenge for teachers. This article compiles some elements for the development of programmes for the subject of DA that incorporate innovative didactic foundations from an interdisciplinary perspective. It is reported that DA is taught as a compulsory subject in 62% of undergraduate law programmes in Mexico and 6% include it as an optional subject. Puebla is the only State in which all undergraduate programmes include the teaching of this subject and in 12 Federal Entities the undergraduate programmes in Law do not include the teaching of environmental subjects. It is also reported that there are promising innovative teaching resources such as extra-classroom experience, learning through serious games, project method and case analysis, of which some examples are given. There are sufficient sources of textbooks in environmental law that can be used to outline up-to-date and comprehensive thematic content. It is hoped that research such as this will lead to evaluation and debate to improve the teaching of environmental law in Mexico.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Carlos Olivo Escudero, Políticas, ambiente y sociedad, Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social, Veracruz,

Licenciado en Biología con Maestría en Derecho Ambiental y Doctorado en Ciencias Ambientales por la Universidad de Alcalá en España. Candidato al Sistema Nacional de Investigadores del Consejo Nacional de Humanidades, Ciencias y Tecnologías (CONAHCYT) en el 2017. Ha tenido cargos en la administración pública medioambiental de México en el nivel estatal (Veracruz) y municipal (Xalapa) entre el 2007 y el 2021. Autor de capítulos de libros y artículos en revistas científicas indexadas nacionales. Es Investigador por México del CONAHCYT desde el 2022 para un proyecto de desarrollo de capacidades científicas, tecnológicas y de innovación en el Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social (CIESAS) Unidad Regional Golfo, relacionado con residuos sólidos urbanos en México. Junto con otros investigadores del país desarrolla un Proyecto Nacional de Investigación e Incidencia dentro del PRONACES “Agentes Tóxicos y procesos Contaminantes” del CONAHCYT sobre residuos sólidos urbanos.

References

Brañes, R. (2000). Manual de Derecho Ambiental Mexicano (2a ed.). Fondo de Cultura Económica.

Brown, N. (2021). La Carta. YouTube Originals- Laudato Sí. https://youtu.be/Rps9bs85BII?si=TWR4xOUjY7yzS4pm

Bubna-Litic, K. (2021). Bringing the heart into environmental law teaching. En A. Kennedy, A. Du Plessis, R. Fowler, E. Hamman, & C. Warnock (Eds.), Teaching and Learning in Environmental Law. Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781789908534.00008

Clark, C. (1987). Serious Games (Second Edition). New York, Viking Press. https://books.google.com.mx/books?id=axUs9HA-hF8C&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Collins, L., y D. Stewart, B. (2021). Engendering hope in environmental law students. En Teaching and Learning in Environmental Law (pp. 22–34). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781789908534.00007

CONABIO. (2024). íNaturalistMX. https://mexico.inaturalist.org/

Consejo Nacional de Humanidades, C. y T. (2024). Portal de Consultas del Sistema Nacional de Posgrados. del Sistema Nacional de Posgrados. https://conahcyt.mx/consultas-snp/

Dewey, J. (1933). Cómo pensamos: nueva exposición de la relación entre el pensamiento reflexivo y proceso educativo (1a edition). Paidós.

Fowler, R., Warnock, C., Kennedy, A., du Plessis, A., & Hamman, E. (2021). From marginality to mainstream: the evolution of teaching and learning in environmental law. En Teaching and Learning in Environmental Law (pp. 1–21). Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781789908534.00005

García López, T. (2013). Derecho Ambiental Mexicano. Introducción y principios. Editorial Bosch.

García, R. (2006). Sistemas complejos: conceptos, método y fundamentación epistemológica de la investigación interdisciplinaria. GEDISA. https://pensamientocomplejo.org/biblioteca/biblioteca-rolando-garcia/#:~:text=Garcia%20Rolando%20%2D%20Sistemas%20Complejos%20%2D%20Garcia%20Rolando%20%2D%20Sistemas%20Complejos.pdf

González-Márquez, J. J. (2017). Tratado de derecho ambiental mexicano. Universidad Autónoma Metropolitana.

Graeber, D. (2015). La utopía de las normas. De la tecnología, la estupidez y los secretos placeres de la burocracia. Melville House.

Hammer, R. (1999). Integrating Interdisciplinary Perspectives into Traditional Environmental Law Courses. Journal of Geography in Higher Education, 23(3), 367–380. https://doi.org/10.1080/03098269985317

Hernández, M. del P. (2007). La enseñanza del derecho en México. En Estudios en homenaje a Marcia Muñoz de Alba Medrano.La enseñanza del derecho. Instituto de Investigaciones Jurídicas-UNAM. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/5/2406/14.pdf

INEGI. (2023). Marco Geoestadístico . https://www.inegi.org.mx/temas/mg/

Kołodziejski, M., y Przybysz-Zaremba, M. (2017). Project method in educational practice. University Review, 11(4), 26–32.

Lanegra-Quispe, I. K. (2008). Haciendo funcionar al Derecho Ambiental: Elección y diseño de los instrumentos de gestión ambiental. Revista de Derecho Administrativo , 6, 139–148. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/derechoadministrativo/article/view/14058

Leonard, A. (2005). La historia de las cosas. Free Range Studios. https://youtu.be/ykfp1WvVqAY?si=f0rglIniv4ybUlbl

Lillo, A., y Burelli, T. (2021). Game on! Game-based learning as an innovative tool for teaching international environmental law. En A. Kennedy, A. du Plessis, R. Fowler, E. Hamman, & C. Warnock (Eds.), Teaching and Learning in Environmental Law. Edward Elgar Publishing. https://doi.org/10.4337/9781789908534.00017

Meza-Jiménez, A., García-Barrios, L. E., Saldívar-Moreno, A., y Vera-Noriega, J. Á. (2016). Diseño y evaluación de herramientas lúdicas de aprendizaje socio-ambiental para identificar actitudes, motivaciones y decisiones de la juventud rural campesina contemporánea. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1. https://doi.org/10.15359/ree.20-2.11

Nazir, J., y Pedretti, E. (2016). Educators’ perceptions of bringing students to environmental consciousness through engaging outdoor experiences. Environmental Education Research, 22(2), 288–304. https://doi.org/10.1080/13504622.2014.996208

Oliveira-Santos, J., Barbosa-Dutra, V., y Ferreira-da-Silva, M. J. (2016). Environmental Education and Higher Education: An Interdisciplinary Teaching Challenge. 2(10), 263405. International Journal of New Technology and Research, 2(10), 87–91.

ONU. (2022). Mensaje del Secretario General con ocasión del día internacional de la madre tierra. Vida y Ética, 1(23), 151–152.

QGIS (2024). QGIS Geographic Information System. (3.28.11). Open Source Geospatial Foundation Project. http://qgis.org

Revuelta-Vaquero, B. (2022). La consolidación del Derecho Ambiental en México. Tendencias y desafíos. Derecho global. Estudios sobre derecho y justicia, 7(22). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2448-51362022000200005&script=sci_arttext

RStudio Team. (2023). RStudio: Integrated Development for R. RStudio, PBC, (12.1). http://www.rstudio.com

Secretaría de Educación Pública. (2024). Registro Nacional de Opciones de Educación Superior . https://renoes.sep.gob.mx/

Serna-De-La-Garza, J. M. (2004). Apuntes sobre las opciones de cambio en la metodología de la enseñanza del derecho en México. Boletín mexicano de derecho comparado, 37(11). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0041-86332004000300007

Witker-Velásquez, J. (1995). Docencia crítica y formación jurídica. En J. Witker Velázquez (Ed.), Antología de estudios sobre la enseñanza del Derecho. : Vol. J. Instituto de Investigaciones Jurídicas - UNAM. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/1/247/11.pdf

Yekimov, S., Karmanny, Y., Zenin, A., Zinovatna, I., y Sliusarenko, S. (2021). Using the project method to improve environmental education for law students. E3S Web of Conferences, 265, 1–5. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202126507005