The ins and outs of the "formative-educational" system. Commodified pedagogy vs pedagogy towards emancipation

Número

Downloads

Article abstract page views:  140  

Authors

  • José Jesús Trujillo Vargas (CO) Corporación Universitaria del Caribe
  • Ildefonso Ruiz López (ES) Virgen de Europa UCA

Abstract

In the neoliberal world in which we find it is easy to fall into the temptation to measure processes in terms of the products obtained. When this happen in the educational world, we run the risk of trying to assess their course through standardized indicators, which in the best case show us a biased part of these. Besides they do not give us enough information about where we go, we are distracted from what is really important: to act from the commitment, reflection, exchange of opinions and joint construction of these processes; keeping in mind that students are the main architects of what, when, why and wherefore of everything happening in any learning environment. This text is an approach to these and others issues that try to invite to reflection to those who are part of the educational community.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Trujillo Vargas, J. J., & Ruiz López, I. (2021). The ins and outs of the "formative-educational" system. Commodified pedagogy vs pedagogy towards emancipation. Revista De Estudios Socioeducativos. ReSed, 1(3). Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/7954

References

Álvarez, J. M. (2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Madrid: Morata.

Angulo, J. F. (2009). Evaluaciones estandarizadas, una vuelta al pasado. Revista Docencia, 38, 18-25.

Bauman, Z. (2000). Modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica

Bunin, G. (2014, 25 de junio). He perdido la fe en el mundo académico. Las2orillas. Recuperado de http://www.las2orillas.co/la-academia-es-ciencia-es-negocio/

Carbonell, J. (1996). Estado, mercado y escuela. Cuadernos de Pedagogía, 253, 20-26.

Carnoy, M. (1999). Globalization and educational reform: What planners need to know? Paris: UNESCO/IIEP.

Carnoy, M. (2001). El impacto de la mundialización en las estrategias de reforma educativa Revista de Educación, (número extraordinario), 101–10.

Carnoy, M. & Torres, C. A. (1992). Educational change and structural adjustment: A case study of Costa Rica. Monograph prepared for the UNESCO–ILO Interagency Task Force on Austerity, Adjustment, and Human Resources. Ocasional Papers series. Paris: UNESCO.

Freire, P. (1972). Pedagogía del oprimido. Buenos Aires, Siglo XXI.

Gadotti, M. (1996). Pedagogía de la praxis. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Gimeno, J. (2008). Diez tesis sobre la aparente utilidad de las competencias en educación. En J. Gimeno (Comp.), Educar por competencias ¿qué hay de nuevo? (pp. 15-58). Madrid: Morata.

Giroux, H. A. (2008). Introducción: Democracia, educación y política en la pedagogía crítica. En P. McLaren y J. L. Kincheloe, (Eds.) Pedagogía crítica: de qué hablamos, dónde estamos. Barcelona: Grao.

Herrán, A. (2012). Enfoque radical e inclusivo de la formación. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 12(2), 163-264.

Ibañez, M. J. (2015, 10 de mayo). La escuela que viene. El Periódico. Recuperado de http://cort.as/aBNJ (17/10/2015)

Illich, I. (2011). La sociedad desescolarizada. Buenos Aires: Godot.

Martínez, J. B. (2008). La ciudadanía se convierte en competencia: Avances y retrocesos. En J. Gimeno (Comp.), Educar por competencias ¿qué hay de nuevo? (pp. 103-142). Madrid: Morata.

Martínez, X. (2015, 10 de marzo). El modelo agotado de secundaria en la escuela conservadora pública y el horizonte de los jesuitas. El Diario. Recuperado de http://cort.as/aBNN (17/10/2015)

Olmedo, A. (2013). Todos contra uno y uno contra todos. Cuadernos de Pedagogía, 435, 59-65.

Pardo, J. C. y García, A. (2003). Los estragos del neoliberalismo y la Educación Pública. Educatio, 20(21), 39-85.

Torres, J. (2009). La mercantilización y despolitización de la educación. Escola Publikoa, 42, 8-11. Recuperado de http://jurjotorres.com/?p=1203