Homophobia in the Valencian classrooms

Número

Downloads

Article abstract page views:  989  

Authors

Abstract

This research aims to provide an insight into the situation of the classrooms in the province of Valencia in relation to homophobia. This is a descriptive investigation that has used as its main instrument a questionnaire created ad hoc and manually completed by the participants.

This study is the result of the analysis of 7.365 surveys completed by students, prior to the intervention of the LAMBDA collective in the classrooms, during the period from 2015 to 2018. Through them, information on the perception of students in relation to affective-sexual and gender diversity in schools was collected. The overall results  identify a positive attitude towards LGBTI people. However, cognitive, affective, behavioral and institutional homophobia is also found in students. There are differences between genders, women show a more positive attitude towards sexual and gender diversity than men. Based on these results, we consider important to take into account gender variable for training students to deal with all types of homophobia and intolerance by gender.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Renovell-Rico, S., Vidal Prades, E. D., & Ortega Leal, M. P. (2022). Homophobia in the Valencian classrooms. Revista De Estudios Socioeducativos. ReSed, 1(10). Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/8626

References

Agustín S. (2009). Diversidad sexual en las aulas. Evitar el bullyin o acoso homofóbico. Badajoz: Fundación Triángulo de Extremadura y Plural, Servicio Extremeño de atención a homosexuales y transexuales. https://cutt.ly/pUApm06

Benítez, E. (Coord.) (2016). LGBT-fobia en las aulas 2015. ¿Educamos en la diversidad afectivo-sexual? Grupo de Educación de COGAM. https://cutt.ly/WUApUHJ

Borrillo, D. (2001). Homofobia. Barcelona. Bellaterra

Chamberland, L., Richard, G., & Bernier, M. (2013). Les violenceshomophobes et leurs impacts sur la persévérance scolaire des adolescents au Québec. Recherches & éducations, 8, pp. 99-114. http://dx.doi.org/ 10.4000/rechercheseducations.1567

Naciones Unidas (1989). Convención Internacional sobre los Derechos del Niño. https://cutt.ly/zUApJpG

Cereceda Fernández-Oruña, J., Sánchez Jiménez, F., Herrera Sánchez, D., Morán Ferrés, C., Fernández Villazala, T., Martínez Moreno, F., San Abelardo Anta, M.Y., Rubio García, M., Gil Pérez, V., Santiago Orozco, A. Mª & Gómez Martín, M.A. (2018). Informe sobre la evolución de los delitos de odio en España. Madrid: Secretaría de Estado de Seguridad. Gabinete de Coordinación y Estudios. Ministerio del Interior. Gobierno de España. https://cutt.ly/XUAacaN

Constitución Española de 1978. Boletín Oficial del Estado (BOE), 311, de 29 de diciembre de 1978, 29313 a 29424. https://cutt.ly/HUApBs0

Generelo, J. (2012). Acoso escolar homofóbico y riesgo de suicidio en adolescentes y jóvenes LGB. Madrid: Área de Educación de FELGTB y Comisión de Educación de COGAM. https://cutt.ly/YUAp8Gq

Generelo, J. & Pichardo, J. I. (coords.) (2005). Homofobia en el sistema educativo. Investigación pluridisciplinar sobre la percepción que los adolescentes escolarizados tienen sobre la homosexualidad, las situaciones de acoso que viven los estudiantes LGTB, y las respuestas de la Comunidad Educativa ante el problema de la homofobia. Madrid: COGAM. https://cutt.ly/WUAawvU

Hernáiz Landáez, E. P. (2014). Manual Educativo para la Diversidad. Caracas: Fundación Reflejos de Venezuela. https://cutt.ly/sUAapr1

LEY 23/2018, de 29 de noviembre, de igualdad de las personas LGTBI, Documento Oficial de la Generalitat Valenciana, (DOGV) núm. 8436, de 3 de diciembre de 2018. https://cutt.ly/9UAafcC

Martxueta, A. & Etxeberría, J. (2014). Claves para atender la diversidad afectivo-sexual en el contexto educativo desde un enfoque global escolar. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(3), pp. 121-128. https://doi.org/10.5944/reop.vol.25.num.3.2014.13862

Penna Tosso, M. (2012). Formación del profesorado en la atención a la diversidad afectivo-sexual (Tesis doctoral). Universidad Complutense, Madrid.

Penna Tosso, M & Sánchez Sáinz, M. (2015). Evaluación de la homofobia en los futuros docentes de Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 33 (1), pp. 83-98. https://cutt.ly/zUAampg

Renovell Rico, S. (2017). Actitudes del alumnado de educación secundaria hacia la diversidad afectivo-sexual y familiar. Estudio descriptivo en las cooperativas valencianas y propuesta de intervención (Tesis doctoral). Universidad de Valencia, Valencia. https://cutt.ly/yUAaR6j

UNESCO (2016). Out in the Open. Education sector responses to violence based on sexual orientation and gender identity/expression. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. https://cutt.ly/4UAaA0u

Vela, J. A. (2017). La diversidad afectivo-sexual y de identidad de género en el marco de la atención a la diversidad. Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (15), pp. 87-93. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2017.v2.i15.9

Vidal Prades, E.D, Renovell-Rico, S. & Ortega-Leal, M.P. (2019). Plan Divèrsia. Situación previa de las aulas respecto a la homofobia. Valencia: Lambda Colectivo LGTB+ por la diversidad sexual, de género y familiar. https://cutt.ly/UUAaCl4