Experiencias de coeducación en Cataluña: explorando facilitadores y resistencias
Info
Abstract
The current renewed rise of feminisms is placing the issue of gender inequalities in the different spheres of society, including education, at the centre of the debate. With a national and regional regulatory framework that contemplates coeducation, and a global discursive framework that increasingly positions it as a priority, many educational centres carry out coeducation practices. Based on 15 discussion groups with representatives of the students, the teachers, the school leaders, and the families and the environment of 12 public secondary schools in Catalonia, this article aims to explore the agency of these centres in terms of the development of coeducational practices and, more specifically, to identify what factors emerge as drivers or limitations for its implementation. The results are articulated around the four main agents (students, teachers, school leaders, and families and environment), and show that most of the identified factors can be both driving or limiting forces depending on their absence or presence.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Apilánez, E. (2019). Educar Sobre La Libertad: Decálogo De Principios Para Imaginar Un Sistema Coeducativo. II Encuentro de Buenas Prácticas “Iniciativas educativas y comunitarias para la ciudadanía global”. https://bit.ly/33gnJ9t
Araiza, A. A., & González, R. (2017). La Investigación Activista Feminista. Un diálogo metodológico con los movimientos sociales. Empiria, 38, 63–84. https://doi.org/10.5944/empiria.38.2018.19706
Ball, S., Maguire, M. & Braun, A. (2012). How schools do policy, policy enactments in secondary schools. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203153185
Beech, J. & Meo, A. (2016). Explorando el uso de las herramientas teóricas de Stephen J. Ball en el estudio de las políticas educativas en América Latina. Education Policy Analysis Archives, 24, 1-19. https://doi.org/10.14507/epaa.24.2417
Biglia, B. (2007). Desde la investigación – acción hacia la investigación activista feminista. En J. Romay (Ed.), Perspectivas y retrospectivas de la Psicologia Social en los albores del siglo XXI (pp. 415-421). Biblioteca Nuova.
Blanco, N. (2007). Coeducar es preparar para la libertad. Andalucía Educativa, 64(1), 24–27. https://bit.ly/3JoN0On
Braun, A., Ball, S. J. & Maguire, M. (2011). Policy enactments in schools introduction: Towards a toolbox for theory and research. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 32(4), 581–583. https://doi.org/10.1080/01596306.2011.601554
Butler, J. (2004). Undoing Gender. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203499627
Coll-Planas, G. (2010). Regenerar la perspectiva de gènere. Barcelona societat, 17, 162-169.
Donoso, T., & Velasco, A. (2013). ¿Por qué una propuesta de formación en perspectiva de género en el ámbito universitario? Profesorado, 17(1), 71-88. https://bit.ly/3oHciQ4
Feu, J., & Abril, P. (2020). Gender perspective as a dimension of democracy in schools. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(1), 1-21. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8237
Herrero, Y., Pascual, M., & González, M. (2018). La vida en el centro. Voces y relatos ecofeministas. Libros en acción.
hooks, b. (1994). Teaching to transgress. Education as the Practice of Freedom. Routledge. https://doi.org/10.3366/para.1994.17.3.270
Massip, C. (Coord.) (2018). Competències per transformar el món: cap a una educació crítica i per a la justícia global a l’escola. Graó.
Ocaña, L. M., & Maiques, M. (2019). Jóvenes desmontando el patriarcado. Por un mundo libre de violencias machistas. InteRed.
Peláez, A. & flores, v. (2017). F(r)icciones Pedagógicas. Escrituras, Sexualidades y Educación. EDULP. https://doi.org/10.35537/10915/69065
Sánchez, B., Álvarez, A. & Escribano, M. (2021). Logros y desafíos de la (co)educación: un camino violeta por recorrer. Revista De Estudios Socioeducativos. ReSed, 9, 145-159 https://doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2021.i9.10
Solsona, N. (2016). Ni princeses ni pirates. Per educar nenes i nens en llibertat. Eumo Editorial.
Subirats, M. (2010). La coeducación hoy: los objetivos pendientes. Emakunde.
Urbano, C., & Monjas, M. (2020). Toca igualdad. Una contribución a la prevención de las violencias machistas a través de la coeducación. InteRed.