The Moroccan Arabic of Ceuta and school failure: a review through the local press and educational research (2005-2018)
Downloads
- PDF (Español (España)) 100
- EPUB (Español (España)) 49
- VISOR (Español (España))
- MOVIL (Español (España))
- XML (Español (España)) 43
DOI
https://doi.org/10.25267/AAM.2019.i26.16Info
Abstract
«The Moroccan Arabic of Ceuta and school failure: a review through the local press and educational research (2005-2018)». Ten years ago we conducted an investigation on school failure in Ceuta. It is proven that the causes of it are always, and in all places, multifactorial. However, the Ceuta population of Christian-Western origin, and within it the teaching staff that is mostly Spanish-speaking, points out as the main cause the use of Ceuta Arabic, the mother tongue of at least 70% of the Arab-Muslim school population of the city. On the other hand, some research and quite a few groups of the Ceuta civil society reject that bilingualism itself as the essential factor. In this work we analyze, through the local press and the results of the investigations that have directly or tangentially touched on this subject, the assessments and proposals of the academy and civil society during the last thirteen years.
Keywords
Downloads
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
a. Authors may retain their copyright and guarantee the journal the right of first publication of their work, which will be simultaneously subject to Licencia de reconocimiento de Creative Commons that allows third parties to share the work as long as its author is indicated. and its first publication this journal.
b. Authors may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the version of the published work (eg: deposit it in an institutional electronic file) provided that the initial publication in this journal is indicated.
c. Authors are allowed and recommended to disseminate their work through the Internet (eg: in institutional telematic files or on their website) once the manuscript is accepted, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See El efecto del acceso abierto).
References
ABDEL-LAH, H. & TRUJILLO, F. 2015. «Valoración del dariya ceutí. Construyendo un tercer espacio “hasta nuevo aviso”». En: Bermúdez et al. Aprendiendo a investigar. Granada.
ASOCIACIÓN INTERCULTURA. 2009. «Hacia una comunidad de aprendizaje. Una manera de luchar contra el absentismo y el fracaso escolar». Ceuta, Asociación Intercultura (documento inédito).
AMRANI, A. 2016. El Príncipe. Entre el yidahismo y la marginación. Barcelona, Península.
ANDREO, Tudela, C., Pérez Rodríguez, S. & Pérez León, P. 2011. «Trabajo decente y empleo de hogar transfronterizo: una oportunidad para dignificar las condiciones laborales».
[25 de agosto de 2019]
ARTEAGA, F. 2014. España mirando al Sur: del Mediterráneo al Sahel. Real Instituto Elcano, Informe 178, Noviembre 2104.
ASOCIACIÓN PRO DERECHOS HUMANOS DE ANDALUCÍA (APDHA). 2016. Respeto y dignidad para las mujeres marroquíes que portan mercancías en la frontera de Marruecos y Ceuta.
<https://www.apdha.org/media/informe-mujeres-porteadoras-2016.pdf> [15 de mayo de 2018].
AYORA, M.C. 2010. «Diversidad lingüística y cultural en un ámbito educativo de lenguas en contacto». Pragmalingüística 18, pp. 30-52.
BRIONES, R., TARRÉS, S. y SALGUERO, O. 2013. Encuentros. Diversidad religiosa en Ceuta y en Melilla. Barcelona, Icaria.
CAJAL, M. 2003. Ceuta, Melilla, Olivenza y Gibraltar. ¿Dónde acaba España? Madrid, Siglo XXI.
CALVO BUEZAS; T. 2010. Cristianos y musulmanes conviviendo juntos. Así se sienten los escolares de Ceuta y Melilla. Ceuta, Instituto de Estudios Ceutíes.
CANTÓN, J. M., ESCOBAR, FJ. & RONTOMÉ, C. 2012. Estudio de la juventud de Ceuta. Ceuta, Biblioteca Pública y Casa de la Juventud, Ciudad Autónoma de Ceuta.
CAÑAS, J. A. 2018. «Jugarse la vida con vistas a la Península». <https://politica.elpais.com/politica/2018/04/30/actualidad/1525112581_333627.html> [10 de mayo de 2018].
CARABAZA, E. & DE SANTOS, M. 1992. Melilla y Ceuta, las últimas colonias. Madrid, Talasa.
CEMBRERO, I. 2016. La España de Alá. Madrid, La Esfera de los Libros.
FERNÁNDEZ GARCÍA, A. 2017. Vivre ensemble. Conflit et cohabitation á Ceuta et Melilla. Paris, L’Harmatan.
FERRER-GALLARDO, X. & GABRIELLI, L. (eds.). 2018. Estados de excepción en la excepción del Estado. Ceuta y Melilla. Barcelona, Icaria.
FUENTES, C. 2018. Las mujeres porteadoras y el comercio irregular en la frontera de Ceuta, en Ferrer-Gallardo, X. & Gabrielli, L. (eds.). Estados de excepción en la excepción del Estado. Ceuta y Melilla. Barcelona, Icaria, pp. 73-94.
GARCÍA FLÓREZ, D. 1999. Ceuta y Melilla, cuestión de Estado. Melilla – Ceuta, Consejerías de Cultura de las Ciudades Autónomas
GOLD, P. 2000. Europe or Africa? A Contemporary Study of the Spanish North African Enclaves of Ceuta and Melilla. Liverpool, Liverpool University Press.
GÓMEZ BARCELÓ, J. L. 2009. «La comunidad hindú en Ceuta». En: Morales, V. & Pereira, T. (coords.). Voces del presente. Minorías culturales y religiosas en España: hindúes en Canarias. Madrid, UNED, pp. 79-85.
HERRERO NUÑOZ-COBO, B. 2013. El árabe ceutí. Un código mixto como reflejo de una identidad múltiple. Ceuta, Instituto de Estudios Ceutíes.
JIMÉNEZ GÁMEZ, R. A., SÁNCHEZ NUÑEZ, C. A., GARCÍA GARCÍA, M. & COTRINA GARCÍA, M. 2011. «Explorar y comprender el fracaso escolar en el contexto multicultural de Ceuta. Respuestas de la institución escolar». En: García Castaño, F. J. & Kressova, N. (coords.). Actas del I Congreso Internacional sobre Migraciones en Andalucía. Granada, Instituto de Migraciones, pp. 133-147.
LÁZARO, M. I. (dir.), RONTOMÉ, C. y CANTÓN, J. M. 2014. Los usos lingüísticos de la población de Ceuta: el español, el árabe y el beréber. Ceuta, Instituto de Estudios Ceutíes.
LÓPEZ SALA, A. M. 2012. «Donde el Sur confluye con el Norte: Movimientos migratorios, dinámica económica y seguridad en las relaciones bilaterales entre España y Marruecos». En: Documentos CIDOB, Migraciones 24. https://www.cidob.org/es/publicaciones/series_pasadas/documentos/migraciones/donde_el_sur_confluye_con_el_norte_movimientos_migratorios_dinamica_economica_y_seguridad_en_las_relaciones_bilaterales_entre_espana_y_marruecos [25 de julio de 2012].
MOSCOSO, F. 2015. «El árabe ceutí, una lengua minorizada de España». Estudios de Asia y Africa 50, 2, pp. 395-423.
RIVERA, V. 2008. El contacto de lenguas en Ceuta: La convivencia español/árabe y sus repercusiones en la educación obligatoria. Ceuta, Instituto de Estudios Ceutíes.
RONTOMÉ, C. 2012. Ceuta, convivencia y conflicto en una sociedad multiétnica. Ceuta. Ceuta, Centro Universitario UNED e Instituto de Estudios Ceutíes.
RONTOMÉ, C. 2015. «Radicalización y yihadismo en Ceuta». En: Anuari del Conflicte Social 2015. Barcelona, Universidad de Barcelona, pp. 293-303.
RONTOME, C. & CANTÓN, J. M. 2008. Estudio sociológico sobre la juventud en Ceuta. Un análisis cualitativo. (Informe sin publicar elaborado para la Consejería se Juventud de la Ciudad Autónoma de Ceuta).
ROSANDER, E. E. 1991. Women in a borderland. Managing muslim identity where Morocco meets Spain. Stockholm, Stockholm Studies in Social Anthropology.
SÁNCHEZ FERNÁNDEZ, S. (dir.). 2010. Abandono escolar temprano en las ciudades autónomas de Ceuta y Melilla. Informe de investigación. <https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=13896_19> [20 de abril de 2018].
SANTOS, B. 2017. Justicia entre Saberes. Epistemologías del Sur contra el epistemicidio. Madrid, Morata.
STALLAERT, Ch. 1998. Etnogénesis y etnicidad. Barcelona, Proyecto a.
TORRES COLÓN, G. 2008. Of muslim persuasión: the politics of convivencia in Ceuta, Spain.
<http://digitalrepository.unm.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1013&context=anth_etds> [20 de abril de 2018].
VICENTE, A. 2005. Ceuta; une ville entre deux langues. Une étude sociolinguistique de sa communauté musulmane. Paris, L’Harmattan.

