español At the Boundaries of Reality: Music and Banditry Around the Figure of Diego Corriente(s)

Número

Downloads

Article abstract page views:  190  

DOI

https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2025.i31.22
PlumX

Authors

Abstract

Between the 18th and 19th centuries, Spain was often idealized, portrayed as a land of ancient customs and colorful characters. It was a realm where the bandit figure stood out, inspiring romances and folk songs, many of them anonymous, which managed to turn these figures of dubious reputation into genuine heroes for the common people. Among the diverse group of bandits from the late 18th century, one figure stands out prominently: Diego Corrientes (1757-1781), whose adventures inspired numerous works throughout the 19th century. This article delves into the study of the musical compositions revolving around Corrientes, serving as a quintessential example of the noble bandit in Spanish music.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Barrera-Ramírez, F. (2025). español At the Boundaries of Reality: Music and Banditry Around the Figure of Diego Corriente(s). Cuadernos De Ilustración Y Romanticismo, (31), 475–489. https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2025.i31.22

References

ATERO BURGOS, Virtudes (2003), Manual de encuesta del romancero de Andalucía. Catálogo-Índice, Cádiz, Universidad de Cádiz.

BOTREL, Jean François (2006), «“El que a los ricos robaba…”: Diego Corrientes, el bandido generoso y la opinión pública», en Marieta Cantos Casenave (coord.), Redes y espacios de opinión pública, Cádiz, Universidad de Cádiz, pp. 585-599.

BOTREL, Jean François (2007), «“El que a los ricos robaba…”: Diego Corrientes, el bandido generoso y la opinión pública», Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcdr383

CARO BAROJA, Julio (1988), Ensayo sobre la literatura de cordel, Madrid, Círculo de lectores.

CASARES RODICIO, Emilio y Celsa ALONSO GONZÁLEZ (1995), La música española en el Siglo XIX, Oviedo, Universidad de Oviedo.

CASAS-DELGADO, Inmaculada (2016), «La pervivencia del bandido generoso. Del asesino nato a la víctima de las injusticias sociales», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 22, pp. 35-56. https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_Romant.2016.i22.03

CONTRERAS IÑÍGUEZ, Montserrat (2011), Pliegos de cordel y romances de ciego durante el Romanticismo. Bandoleros y delincuentes en Andalucía, Granada, Editorial Geu.

CRUCES ROLDÁN, Cristina (2008), «El aplauso difícil. Sobre la autenticidad, el “nuevo flamenco” y la negación del padre jondo», Comunicación y música, 2, Barcelona, UOC, pp. 177-182.

DE LA VEGA DE LA MUELA, Carmen (2017), «Romances extraños en la tradición de la Baja Andalucía», Boletín De Literatura Oral, 7, 61-98.

ESTEVE VAQUER, Josep Joaquim (2018), «La prensa local como fuente para el estudio de la actividad lírica palmesana en el siglo XIX: una visión general», en José Ignacio Suárez García y otros (eds.), Música lírica y prensa en España (1868-1936) ópera, drama lírico y zarzuela, Oviedo, Universidad, pp. 359-372.

GARCÍA DUARTE, Francisco de Borja (2013), La literatura en andaluz. La representación gráfica del andaluz en los textos literarios, Barcelona, Ediciones Carena.

GARCÍA LORCA, Federico (1987), Teatro inconcluso. Fragmentos y proyectos inacabados, Granada, Universidad de Granada.

GONZÁLEZ VARGA, Marina (2016), «Europa en España y España en Europa en la música del siglo XIX: influencias europeas en la música española e influencias españolas en la música europea», ArtyHum Revista de Artes y Humanidades, 30, pp. 181-189. https://bit.ly/4bzcS8J [Consultado el 28/09/2023].

HERNÁNDEZ GIRBAL, Florentino (1999), El bandolero Diego Corrientes, Utrera, Casino de Utrera.

MERINERO RODRÍGUEZ, Rafael (2002), El bandolerismo en Andalucía. Actas de las III jornadas, Lucena, Excmo. Ayuntamiento de Lucena y Fundación para el desarrollo de los pueblos de la Ruta del Tempranillo.

NIEVES MARTÍN, Rafaela (2010). Literatura y Cultura Oral de la Comarca de San Vicente de Alcántara (Badajoz). Tesis doctoral. Universidad de Alcalá.

ORTIZ NUEVO, José Luis (2013), ¿Se sabe algo? Viaje al conocimiento del Arte Flamenco en la prensa sevillana del XIX, Sevilla, Libros con duende.

PÉREZ REGORDÁN, Manuel (2005), El bandolerismo andaluz, Arcos de la Frontera, Museo del Bandolero de Ronda.

PIKE, Ruth (1988), «The Reality and Legend of the Spanish Bandit Diego Corrientes», Folklore, 99 (2), pp. 242–247. https://doi.org/10.1080/0015587X.1988.9716446

PIÑERO RAMÍREZ, Pedro M. (2007), «El romancero noticiero en la tradición oral andaluza. El romance / canción de Diego Corrientes», en Juan A. Moreno (dir.), La voz y la noticia. Palabras y mensajes en la tradición hispánica, Valladolid, Fundación Joaquín Díaz.

ROMERO FERRER, Alberto (1999), «La tradición del sainete andaluz en el teatro cómico del siglo XIX», Scriptura, 15, pp. 77-88.

SANTOS TORRES, José (2002), Proceso y muerte del bandolero Diego Corriente (1776-1781) según los documentos judiciales. Una página negra de la historia judicial de Sevilla en el s. XVIII, Sevilla, Gráficas Domínguez.

MAÑERO LOZANO, David (dir./ed.) (2019-actualidad), Corpus de Literatura Oral (2° ed.). Jaén, Editorial de la Universidad de Jaén. https://corpusdeliteraturaoral.ujaen.es/ [consulta: 26/08/2023].

NÚÑEZ NÚÑEZ, Faustino (s. a.), «¡Viva lo flamenco! / 1847-1864», Flamencópolis, en: https://bit.ly/3KmvjBC [Consulta: 19/01/2024].