An unpublished eclogue by José Iglesias de la Casa: a polemical case of bucolic in the 18th century
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2025.i31.30Info
Abstract
This article reveals a hitherto unknown eclogue by the poet José Iglesias de la Casa. The value of the text is highlighted, on the one hand, by its study, focused on its subversive interpretation of the previous golden-age version of the genre and on the classicizing element transmitted in the poem, which seems to defend the return of the bucolic to the rusticity and simplicity of its origins, as well as to its natural and honest portrayal of love (fictional Arcadian discourse whose truth, here, is made to depend on trust of the reader in the voice of a voyeur Poet). On the other hand, its value is highlighted in the critical annotation of its verses, which are edited at the end of this article and reveal the fertile intertextuality of this eclogue.
Keywords
Downloads
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The papers published in this journal are the property of Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: the source must be cited whenever they are used.
The authors retain the copyright © and grant the journal the right to publish. They may host their work in the final published version on personal websites or websites intended for scientific dissemination, provided that they indicate the source.
References
AGUILAR PIÑAL, Francisco (1981), Índice de las poesías publicadas en los periódicos españoles del siglo XVIII, Madrid, CSIC.
ALBERTE, Antonio (1991), «El tratamiento del amor en la égloga I de Virgilio», Fortunatae: Revista canaria de Filología, Cultura y Humanidades Clásicas, 2, pp. 225-230.
ARCE, Joaquín (1970), «Diversidad temática y lingüística en la lírica dieciochesca», Cuadernos de estudios del siglo XVIII, nº 22, pp. 31-51.
ARCE, Joaquín (1980), La poesía del siglo ilustrado, Madrid, Alhambra.
AZAR, Inés (2015), «“Tu dulce habla, ¿en cúya oreja suena?”: cuerpo, intimidad y voz en la égloga primera de Garcilaso», Confluencia, vol. XXX, nº 3, pp. 51-59.
BATTISTÓN, Dora (2007), «El género pastoril: de Teócrito a la bucólica cristiana. La poesía de Paulino de Nola», IBCE, nº 11, pp. 57-72.
PÉREZ BENITO, Enrique y Carmen MORÁN RODRÍGUEZ (2007), «La recepción de las Anacreónticas en el siglo XVIII en España», en Emilio Suárez de la Torre (coord.), Teoría y práctica de la composición poética en el mundo antiguo y su pervivencia, Valladolid, Universidad de Valladolid.
BONNANO, Maria Grazia (1990), L’allusione necessaria: ricerche intertestuali sulla poesia greca e latina, Roma, Edizioni dell’Ateneo.
BONNANO, Maria Grazia (2018), L’allusione necessaria: ricerche intertestuali sulla poesia greca e latina. Filologia e critica, nº 102, Pisa/Roma, Fabrizio Serra Editore.
BRIANTE BENÍTEZ, Federico Juan (2019), El teatro pastoril en la España de la Ilustración, Sevilla, Universidad de Sevilla, tesis doctoral.
CAÑAS MURILLO, Jesús (2014), «El mundo poético de José Marchena: entre la lírica y la revolución», Revista Káñina, vol. XXXVIII, nº 2, pp. 55-74.
CLÚA SERENA, José A. (2008), «Teócrito, idilios VI y VII», en Pilar Hualde Pascual y Manuel Sanz Morales (eds.), La literatura griega y su tradición, Madrid, Akal, pp. 293-313.
DEACON, Philip (2017), «Eros reivindicado en la época de las luces: Los besos de amor de Juan Meléndez Valdés», Cuadernos dieciochistas, nº 18, pp. 157-189.
DEACON, Philip (1995), «La maleabilidad del neoclasicismo: aproximaciones a la poesía española del siglo XVIII», Estudios dieciochistas en homenaje al profesor Jose Miguel Caso González, Oviedo, Universidad de Oviedo e IFESXVIII, vol. I, pp. 207-218.
DEACON, Philip (1980), «Nicolás Fernández de Moratín: tradición e innovación», Revista de literatura, nº 42, pp. 99-120.
EGIDO, Aurora (1985), «Sin poética no hay poetas. Sobre la teoría de la égloga en el Siglo de Oro», Criticón, nº 30, pp. 43-77.
FOULCHÉ-DELBOSC, R. (1895), «Poesías inéditas», Revue Hispanique, nº 2, pp. 77-96.
GARCÍA TEIJEIRO, Manuel (1972), «Notas sobre poesía bucólica griega», Cuadernos de Filología Clásica, nº 4, pp. 403-423.
GARGANO, Antonio (2001), «El renacer de la égloga en vulgar en los cancioneros del siglo XV. Notas preliminares», en Patrizia Botta, Carmen Parrilla e Ignacio Pérez Pascual (eds.), Canzionieri iberici, Noia, Toxos, vol. II, pp. 71-84.
GARGANO, Antonio (2013), «En los orígenes del moderno género bucólico: la égloga II de Garcilaso», en Teresa Rodríguez y Florence Raynié (dirs.), Dire, taire, masquer les origines dans la péninsule Ibérique: Du Moyen-Âge au Siècle d’Or, Toulouse, Presses Universitaires du Midi.
GIES, David T. (1995), «El Rococó poético», en Víctor García de la Concha, dir., Guillermo Carnero, coord., Historia de la literatura española. Siglo XVIII (I), Madrid, Espasa Calpe, vol. VI, pp. 221-229.
GÓMEZ, Jesús (1993), «El desarrollo de la bucólica a partir de Garcilaso y la poesía pastoril (siglo XVI)», Dicenda. Cuadernos de Filología Hispánica, nº 11, pp. 171-195.
GRONINGEN, B. A. van (1958), «Quelques problèmes de la poésie bucolique grecque», Mneznosyne, nº 11, pp. 293-317.
HOLLOWAY, Anne (2017), The Potency of Pastoral in the Hispanic Baroque, Woodbridge, Tamesis.
IGLESIAS DE LA CASA, José (1793), Poesías póstumas de D. Joseph Iglesias de la Casa [ed. Francisco de Tójar], Salamanca, Francisco de Tójar, 2 vols.
IGLESIAS DE LA CASA, José (1798), Poesías póstumas de D. Joseph Iglesias de la Casa, que contiene las poesías serias considerablemente aumentadas en esta segunda edición [ed. Francisco de Tójar], Salamanca, Francisco de Tójar, 2 vols.
IRIARTE, Juan de (1780), «La Felicidad de la vida del campo: égloga, impresa por la Real Academia Española», Madrid, D. Joachín Ibarra.
LÓPEZ ESTRADA, Francisco (1974), «La línea de la tradición cristiana», en Los libros de pastores en la literatura española, Madrid, Gredos, pp. 152-206.
LÓPEZ-SOUTO, Noelia (2023), «Una epístola inédita de José Iglesias de la Casa dirigida a Juan Meléndez Valdés», Revista de Literatura, vol. LXXXV, nº 170, pp. 349-380.
LÓPEZ-SOUTO, Noelia (2022), «Epicureísmo y erotismo en la obra del poeta José Iglesias de la Casa: nuevas aportaciones y lecturas», Boletín de la Real Academia Española, Boletín de la Real Academia Española, vol. 102 (2), nº 326, pp. 547-592.
LUZÁN, Ignacio de (2008), La poética o reglas de la poesía en general, y de sus principales especies, ed. Russell P. Sebold, Madrid, Cátedra.
NAVARRO TOMÁS, Tomás (1978), Métrica española, Madrid/Barcelona, Guadarrama.
OLAY VALDÉS, Rodrigo (2021), «Una polémica soterrada. El paso de la poesía anacreóntica a la filosófica», Dieciocho: Hispanic enlightenment, vol. 44, nº extra 8, pp. 212-246.
PÉREZ MAGALLÓN, Jesús (1997), «Lo actual y lo intemporal de la bucólica: Forner e Iriarte ante las églogas de 1780», Dieciocho, nº 20, pp. 7-24. Disponible en Biblioteca Virtual Cervantes.
POLT, John H. R. (1979), «La imitación anacreóntica en Meléndez Valdés», Hispanic Review, vol. XLVII, nº 2, pp. 193-206.
PORCEL, José Antonio (1750), Juicio lunático del Fiscal de la Academia, BNE, ms. 18476 (13), (texto inédito).
RODRÍGUEZ DE LA FLOR, Fernando (1983), «Arcadia y Edad de Oro en la configuración de la bucólica dieciochesca», Anales de literatura española, nº 2, pp. 133-154.
RODRÍGUEZ DE LA FLOR, Fernando (1982), «Aportaciones al estudio de la escuela poética salmantina (1773-1789)», Studia Philologica Salmanticensia, nº 6, pp. 195-202. Disponible en Biblioteca Virtual Cervantes.
RODRÍGUEZ SÁNCHEZ DE LEÓN, María José (1987), «Las églogas presentadas a la Real Academia Española en el certamen de 1780», Revista de Literatura, vol. XL, nº 98, pp. 473-490.
SAMANIEGO, Félix María de (1781), «Fábula XVI (El Ciudadano Pastor)», en Fábulas en verso castellano, Valencia, Benito Monfort, t. II, Libro IX, pp. 97-101
SENABRE, Ricardo (1979), «El ingrediente paródico en la poesía de Iglesias de la Casa», Anuario de estudios filológicos, nº 2, pp. 283-292.
THOMAS, Richard F. (1999), Reading Virgil and His Texts: Studies in Intertextuality, Michigan, University of Michigan Press.
VALDIVIELSO, José de (1623), Exposicion paraphrastica del psalterio y de los canticos del breviario, Madrid, Viuda de Alonso Martín.
VALLEJO, Irene (1990), «La poesía en el Diario de las Musas», Estudios de Historia Social, nº 52-53, pp. 517-522.
VILLEGAS, Esteban Manuel de (1617), Eróticas, Nájera, Juan de Mongastón.

