The bretoniana recast of ¡Si no vieran las mujeres!, by Lope de Vega. The «lisura» in versification and staging effect
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2025.i31.02Info
Abstract
: In 1828, Manuel Bretón de los Herreros recasts ¡Si no vieran las mujeres!, a senectute play by Lope de Vega, composed around 1631-1633 and published posthumously in La vega del Parnaso (1637). Bretón rewrites this palatine play maintaining and completing dialogues and scenes that provide dynamism and staging effect. In addition, he eliminates resources considered excessive on a formal basis and on content basis. Bretón seeks to simplify the play by Lope and adapt it to the interests and criteria of the nineteenth-century audience.
Keywords
Downloads
Supporting Agencies
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The papers published in this journal are the property of Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: the source must be cited whenever they are used.
The authors retain the copyright © and grant the journal the right to publish. They may host their work in the final published version on personal websites or websites intended for scientific dissemination, provided that they indicate the source.
References
ADAMS, Nicholson B. (1936), «Siglo de Oro Plays in Madrid, 1820-1850», Hispanic Review, nº 4.4, pp. 342-357.
AGUILAR PIÑAL, Francisco (1968), «Cartelera prerromántica sevillana, 1800-1836», Cuadernos Bibliográficos, nº 22, pp. 1-49.
AGUILERA SASTRE, Juan (2000), «Manuel Bretón de los Herreros y las políticas teatrales de su época», en Miguel Ángel Muro Munillo (coord.), La obra de Manuel Bretón de los Herreros: II Jornadas Bretonianas, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, pp. 117-140.
ALCALDE CUEVAS, Luis (2001), La escena española inmediatamente anterior al Romanticismo, Salamanca, Universidad de Salamanca (tesis inédita).
ÁLVAREZ BARRIENTOS, Joaquín (1995), «Revisando el teatro clásico español: La refundición de comedias en el siglo XIX», en Ana Sofía Pérez-Bustamante, Alberto Romero Ferrer y Marieta Cantos Casenave (eds.), Historia y crítica del teatro de comedias del siglo XIX… y la burguesía también se divierte, El Puerto de Santa María, Fundación Pedro Muñoz Seca, pp. 27-39.
ARELLANO AYUSO, Ignacio (2021), «Notas de varia lección a la Arcadia de Lope de Vega», Edad de Oro, nº 40, pp. 387-425.
BALLESTEROS DORADO, Ana Isabel (2012), Manuel Bretón de los Herreros: más de cien estrenos en Madrid (1824-1840), Logroño, Instituto de Estudios Riojanos.
BITTOUN-DEBRUYNE, Nathalie (1999), «Bretón de los Herreros: de la traducción a la escritura», en Francisco Lafarga (ed.), La traducción en España (1750-1830). Lengua, literatura, cultura, Lleida, Edicions de la Universitat de Lleida, pp. 497-505.
BORREGO GUTIÉRREZ, Esther (1998), «Canciones populares en el teatro cómico breve del siglo XVII», en Carlos Alvar Ezquerra (coord.), Lyra mínima oral: los géneros breves de la literatura tradicional, Alcalá, Universidad de Alcalá, pp. 179-188.
BOVES NAVES, María del Carmen (1998), «El discurso en la obra dramática de Bretón de los Herreros: diálogo y acotaciones», en Miguel Ángel Muro Munilla (coord.), Actas del Congreso Internacional Bretón de los Herreros: 200 años de escenarios, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, pp. 163-180.
BRAVO VEGA, Julián (1998), «Raíces áureas del teatro breve de Bretón de los Herreros: el enredo», en Felipe B. Pedraza Jiménez y Rafael González Cañal (coords.), La comedia de enredo: Actas de las XX Jornadas de teatro clásico, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 321-354.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1828), ¡Si no vieran las mujeres!, Madrid, ejemplar de la Biblioteca Histórica Municipal: Ms. Tea 1-147-12, A.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1828), ¡Si no vieran las mujeres!, Madrid, ejemplar de la Biblioteca Histórica Municipal: Ms. Tea 1-147-12, B.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1828), ¡Si no vieran las mujeres!, Madrid, ejemplar de la Biblioteca Histórica Municipal: Ms. Tea 1-147-12, C.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1840), «Discurso de acción de gracias a la Real Academia Española», en Eugenio de Ochoa (pról.), Apuntes para una biblioteca de escritores españoles contemporáneos en prosa y verso (tomo primero), París, Baudry, pp. 119-127.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1842-1843), Teatro de don Manuel Bretón de los Herreros, pról. José María Lafragua, México, Imprenta de Vicente García Torres (seis volúmenes).
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1850), ¡Si no vieran las mujeres!, en Juan Eugenio Hartzenbusch (pról.), Obras de don Manuel Bretón de los Herreros. Teatro. Vol. 1, Madrid, Imprenta Nacional, pp. 94-117.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1853), Colección de los mejores autores españoles. Tomo LV. Obras escogidas de don Manuel Bretón de los Herreros de la Academia Española, pról. Juan Eugenio Hartzenbusch, París, Baudry.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1862), ¡Si no vieran las mujeres!, en la colección Biblioteca Dramática. Colección de comedias representadas con éxito en los teatros de Madrid, Madrid, Pascual Conesa (ejemplar de la Biblioteca Virtual del Patrimonio Bibliográfico del Ministerio de Cultura y Deporte).
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1875), Obras escogidas de don Manuel Bretón de los Herreros de la Academia Española, ed. Juan Eugenio Hartzenbusch, París, Dramard-Baudry.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1883-1884), Obras de don Manuel Bretón de los Herreros, Madrid, Imprenta de Miguel Ginesta (cinco volúmenes).
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (en prensa), ¡Si no vieran las mujeres!
CANO NAVARRO, José (2015a), «¡Si no vieran las mujeres!, un viejo tema con ropajes nuevos», en Felipe B. Pedraza Jiménez, Rafael González Cañal y Elena E. Marcello (coords.), El último Lope (1618-1635) y la escena, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 85-103.
CANO NAVARRO, José (2015b), «¡Si no vieran las mujeres! Estudio, edición y notas», en Felipe B. Pedraza Jiménez y Pedro Conde Parrado (coords.), Lope de Vega. La vega del Parnaso. Tomo III, Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 595-745.
CERVELLÓ ESPAÑOL, Carlos (2009), La vida escénica en Barcelona 1855-1865 (Teatro Principal y Teatro Circo Barcelonés), Madrid, UNED. En línea: https://bit.ly/41HzRw9
CHEVALIER, Maxime (1975), Cuentecillos tradicionales en la España del Siglo de Oro, Madrid, Gredos.
CUÑADO LANDA, Joseba Andoni (2019), «¡Qué de apuros en tres horas!, refundición de Bretón de los Herreros de Los empeños de seis horas», Berceo, nº 177, pp. 11-36.
DÍEZ TABOADA, Juan María y Juan Manuel ROZAS (1965), Manuel Bretón de los Herreros. Obra dispersa. I, El Correo Literario Mercantil, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos.
ESCUDERO BAZTÁN, Juan Manuel (2016), «Fuego de Dios en el querer bien: de Calderón a Bretón de los Herreros», Anuario Calderoniano, nº 9, pp. 159-175.
FERNÁNDEZ URENDA, Francisco Javier (2015), «Hacia una (de)construcción del teatro breve de Manuel Bretón de los Herreros», Revista de Literatura, nº 77.153, pp. 109-135. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2015.01.005
FLYNN, Gerard (1976), «Una bibliografía anotada sobre Manuel Bretón de los Herreros», Berceo, nº 91, pp. 167-194.
GONZÁLEZ CAÑAL, Rafael y Alberto GUTIÉRREZ GIL (2015), «Las comedias palatinas de Rojas Zorrilla y Enríquez Gómez», Cuadernos de teatro clásico, nº 31, pp. 231-255.
HERNÁNDEZ VALCÁRCEL, María del Carmen (1992), Los cuentos en el teatro de Lope de Vega, Kassel, Reichenberger.
HERRERO SALGADO, Félix (1963), «Cartelera teatral madrileña II: (1840-1849)», Cuadernos Bibliográficos, nº 9, Madrid, CSIC, pp. 1-105.
MIRET PUIG, Pau (1997), «Bretón de los Herreros y el teatro del Siglo de Oro: del honor calderoniano al amor burgués», Anuari de filologia. Secció F, Estudios de lengua y literatura españolas, nº 8, pp. 43-58.
MURO MUNILLA, Miguel Ángel (1999), Obra selecta de Manuel Bretón de los Herreros. Volumen 2. Teatro breve original y traducido. Teatro refundido, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos.
NIETO MORENO DE DIEZMAS, Raquel Carmen (2019), «De Lope a Bretón: ¡Si no vieran las mujeres!», Berceo, nº 177, pp. 145-164.
RIVAS HERNÁNDEZ, Ascensión (1997), «La acción de la censura en siete dramas del siglo XIX», Anuario de estudios filológicos, nº 20, pp. 389-406.
ROCA DE TOGORES, Mariano (1883), Bretón de los Herreros. Recuerdos de su vida y de sus obras, Madrid, Imprenta y Fundición de M. Tello.
RIVERA SALMERÓN, Esperanza (2019), «Vaivenes de un tópico: la contraposición corte y aldea en el último Lope de Vega», Revista de Literatura, nº 81.162, pp. 423-499. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2019.02.017
ROMERO LÓPEZ, Dolores (2005), Base de datos de representaciones teatrales en algunos lugares de España (1850-1900), Madrid, Liceus.
ROMERO PEÑA, María Mercedes (2007), El teatro en Madrid a principios del siglo XIX (1808-1814), en especial el de la Guerra de la Independencia, Madrid, Universidad Complutense de Madrid. En línea: https://hdl.handle.net/20.500.14352/56219
SAINZ BARIAIN, Isabel (2019), «El concepto de refundición en Manuel Bretón de los Herreros. El caso de Con quien vengo, vengo», Berceo, nº 177, pp. 165-184.
SAMPEDRO PASCUAL, Simón (2019), «Variaciones formales en la refundición bretoniana de Las paredes oyen, comedia de Juan Ruiz de Alarcón», Berceo, nº 177, pp. 185-208.
SEMINARIO DE BIBLIOGRAFÍA HISPÁNICA (SBH) (1960), «Cartelera teatral madrileña (1830-1839)», Cuadernos Bibliográficos, nº 3, Madrid, CSIC, pp. 1-93.
SERDÁN Y AGUIRREGAVIDIA, Eulogio (1892), Estudio crítico sobre el teatro de Don Manuel Bretón de los Herreros, Vitoria, Imprenta de Galo Barrutia.
VEGA, Lope de (1777), Si no vieran las mujeres, en Obras sueltas así en prosa como en verso, Madrid, Antonio de Sancha, pp. 485-583.
VEGA, Lope de (1804), Si no vieran las mujeres, Madrid, Imprenta de Cruzado, 1804.
VEGA, Lope de (2015), Si no vieran las mujeres, ed. José Cano Navarro, en Felipe B. Pedraza Jiménez y Pedro Conde Parrado (coords.), La Vega del Parnaso (tomo III), Cuenca, Universidad de Castilla-La Mancha, pp. 595-745.

