Passion and temperance in Manuela Cambronero: the recensions of Safira as a key to interpretation

Número

Downloads

Article abstract page views:  531  

DOI

https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2025.i31.09
PlumX

Authors

Abstract

Manuela Cambronero made her literary debut in Valladolid with Safira (1842), an original drama in five acts and in prose which is nowadays as forgotten as its author, despite the recognition it received in the reviews after its premiere. These contemporary testimonies reveal which dramatic devices were accepted and censured by the critics, as well as the resources which were used to achieve a harmony between exaltation and didacticism. Thus, based on the reviews and some fragments of Safira, this balance is examined in order to demonstrate Cambronero’s ability to overcome the difficulties involved in combining virtue and passion, given that, although the values of contemporary society are not plausibly portrayed, the underlying moralising tone is unchronic and applicable to a teaching directed towards the nineteenth-century middle class.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

Supporting Agencies  

Proyecto de I D i PID 2020-118819GB-I00, financiado por MCIN/AEI/10.13039/501100011033/ (Gobierno de España)

How to Cite

Iglesias Segade, I. (2025). Passion and temperance in Manuela Cambronero: the recensions of Safira as a key to interpretation. Cuadernos De Ilustración Y Romanticismo, (31), 161–184. https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2025.i31.09

References

ALBORG, Juan Luis (1980), Historia de la literatura Española, vol. IV, Madrid, Gredos.

ALONSO CORTÉS, Narciso (1947), Teatro en Valladolid siglo XIX, Valladolid, Imprenta Castellana.

ANÓNIMO (1842), «Noticias de las provincias. Valladolid», Revista de Teatros. Periódico semanal de Literatura, Sátira y Bellas Artes, Madrid, Imprenta de D. Ignacio Boix, primera serie, tomo I, entrega 12, p. 191, Hemeroteca Digital de la BNE.

ANÓNIMO (1842), «Valladolid», El Castellano. Periódico de política, administración y comercio, Madrid, Editor R. Guzmán, 1704 (7 de enero), p. 3, Hemeroteca Digital de la BNE.

ANÓNIMO (1842), «Mesa revuelta», El Conservador de ambos mundos, Madrid, Imprenta de la viuda de Jordán e hijos, 9 (11 de enero), p. 3, Hemeroteca Digital de la BNE.

ANÓNIMO (1842), «Una poetisa más», El Corresponsal, Madrid, Compañía Tipográfica, 958 (14 de enero), p. 4, Hemeroteca Digital de la BNE.

ANÓNIMO (1842), «Parte literaria», El Trono. Periódico político, literario y religioso, Madrid, Imprenta del Trono, 38 (14 de noviembre), p. 4, Hemeroteca Digital de la BNE.

ANÓNIMO (1843), «Función de ayer», El Espectador, Madrid, Imprenta de El Espectador, 637 (3 de mayo), p. 4, Hemeroteca Digital de la BNE.

ANÓNIMO (1843), «Noticias de España. Valladolid», El Espectador, Madrid, Imprenta de El Espectador, 644 (10 de mayo), p. 1, Hemeroteca Digital de la BNE.

ANÓNIMO (1843), «Estafeta», El Espectador, Madrid, Imprenta de El Espectador, 660 (26 de mayo), p. 4, Hemeroteca Digital de la BNE.

ANÓNIMO (1843), «Safira. Drama original en prosa por la señorita doña Manuela Cambronero», La Moda. Revista semanal de literatura, teatro, costumbres y modas, Cádiz, Imprenta El Comercio, 83 (26 de noviembre), pp. 2-3, Hemeroteca Municipal de Madrid.

ANÓNIMO (1844), «Revista de teatros», Revista de Teatros. Diario pintoresco de literatura, Madrid, Imprenta de Ignacio Boix, 685 (14 de diciembre), p. 2, Hemeroteca Digital de la BNE.

ANÓNIMO (1854), «Gacetilla de provincias», El Oriente. Periódico liberal de la tarde, Madrid, Imprenta de El Oriente, 15 (18 de enero), p. 3, Hemeroteca Digital de la BNE.

BALAGUER, Víctor (1844), «Inocentada», El Genio. Seminario de Literatura, Artes, Teatros y Modas, Barcelona, Imprenta de D. J. M. Grau, 12 (29 de diciembre), pp. 135-138, Biblioteca Virtual de Prensa Histórica.

BALBUENA, Bernardo de (1624), El Bernardo, o victoria de Roncesvalles: poema heroyco del doctor don Bernardo de Balbuena, Madrid, Diego Flamenco, Biblioteca Digital Hispánica.

BRAÑAS, Alfredo (1889), El Regionalismo: estudio sociológico, histórico y literario, Barcelona, Jaime Molinas Editor.

CAMBRONERO, Manuela (1842a), «A mi amiga», El Recreo Compostelano, Santiago de Compostela, Imprenta y Litografía de José Núñez Castaño, 17 (11 de septiembre), pp. 271-272.

CAMBRONERO, Manuela (1842b), «Meditación», El Recreo Compostelano, Santiago de Compostela, Imprenta y Litografía de José Núñez Castaño, 14 (22 de julio), pp. 222-223.

CAMBRONERO, Manuela (1842c), Safira. Drama en cinco actos y en prosa, Valladolid, Imprenta de Julián Pastor, Biblioteca Digital DonostiaTEKA.

CAMBRONERO, Manuela (1846a), «Amor y venganza», El Espósito. Revista semanal de Literatura, Ciencias, Artes, Modas y Teatros, Cádiz, Imprenta de la Casa de Misericordia, 3 (20 de septiembre), pp. 22-23; 4 (27 de septiembre), pp. 30-31; 5 (4 de octubre), pp. 39-40; 7 (18 de octubre), pp. 55-56, Internet Archive.

CAMBRONERO, Manuela (1846b), El Ramillete. Colección de novelas. Inés, Cádiz, Imprenta de la Sociedad de Recreos Literarios.

CAMBRONERO, Manuela (1848), «Inés», La Esmeralda. Seminario de Literatura, Valencia, Imprenta de José Mateu Garín, segunda serie (23 de abril), pp. 98-100; segunda serie (30 de abril), pp. 107-109; segunda serie (7 de mayo), pp. 117-118; segunda serie (14 de mayo), pp. 123-124, Biblioteca Valenciana Digital.

CAMBRONERO, Manuela (1852), Días de convalecencia. Colección de poesías y novelas originales, A Coruña, Imprenta de don Domingo Puga, Repositorio Minerva USC.

CAMBRONERO, Manuela (1861), «A La Coruña», Galicia: Revista Universal de este Reino, A Coruña, Imprenta del Hospicio, 13 (1 de abril), pp. 201-202.

CEJADOR Y FRAUCA, Julio (1917), Historia de la Lengua y Literatura Castellana, Tomo VII, Madrid, Tipología de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.

CORNIDE FERRANT, Enrique (1993), Mujeres estelares en la cultura gallega, A Coruña, Editorial Diputación Provincial de A Coruña.

CORONADO, Carolina et al. (1845), Pensil del Bello Sexo. Colección de poesías, novelitas, biografías, artículos etc., Barcelona, Imprenta de D. M. De Grau, Biblioteca Digital de la RAE.

COUCEIRO FREIJOMIL, Antonio (1951), Enciclopedia gallega. Diccionario Bio-Bibliográfico de escritores, vol. I (A-E), Santiago de Compostela, Editorial de los Bibliófilos Gallegos.

DE BURGOS, Carmen (1919), Fígaro (Revelaciones, «Ella» descubierta, epistolario inédito), Madrid, Imprenta de «Alrededor del mundo».

DURÁN, Agustín (1828), Discurso sobre el influjo que ha tenido la crítica moderna en la decadencia del teatro antiguo español y sobre el modo con que debe ser considerada para juzgar convenientemente de su mérito peculiar, Madrid, Imprenta de Ortega y Compañía, Biblioteca Digital Hispánica.

FERNÁNDEZ-DAZA ÁLVAREZ, Carmen (2022), «Seis textos en prosa recuperados de Carolina Coronado y Joaquina Ruiz de Mendoza publicados en El Pensamiento. Periódico de Literatura, Ciencias y Artes dedicado al Liceo de Badajoz», Trujillo, Boletín de la Real Academia de Extremadura, tomo XXX, Diputación Provincial de Badajoz, pp. 101-247.

FERNÁNDEZ-GALIANO, Manuel y Vicente CRISTÓBAL (2000), Horacio. Odas y Epodos, Madrid, Cátedra.

FERRARI, Marta Beatriz (2021), Amazonas de las letras. Discursos de y sobre las literatas en la España del XIX, Rosario, Mar Serena Ediciones.

FERRARI, Marta Beatriz (2023), «Las escritoras románticas a la conquista del espacio público», en Las mujeres y el XIX en España: un siglo en marcha hacia la modernidad, 30, Nanterre, Crisol. https://bit.ly/3Fhe6u7

FERRI COLL, José María y Enrique RUBIO CREMADES (2014), La Península romántica. El romanticismo europeo y las letras españolas del XIX, Palma, Genueve Ediciones.

FLITTER, Derek (1995), Teoría y crítica del romanticismo español, Gran Bretaña, Cambridge University Press.

FRONTAURA, Carlos y Manuel OSSORIO Y BERNARD (1890), Diccionario biográfico internacional de escritores y artistas del siglo XIX, tomo I, Madrid, Imprenta y librería de Miguel Guijarro.

GARCÍA, Jorge y Francisco J. BLASCO PASCUAL (eds.) (2001), Miguel de Cervantes. Novelas Ejemplares, Barcelona, Crítica.

GARCÍA, Salvador (ed.) (1971), Juan Eugenio Harzenbusch. Los amantes de Teruel, Madrid, Castalia.

GONZÁLEZ PAZ, Carlos Andrés (2014), Escritoras na Galicia do século XIX, Santiago de Compostela, Instituto de Estudios Gallegos «Padre Sarmiento».

HORMIGÓN BLÁZQUEZ, Juan Antonio (1996), Autoras en la Historia del Teatro Español, vol. I, Madrid, Asociación de Directores de Escena de España.

KIRKPATRICK, Susan (1991), Las Románticas: escritoras y subjetividad en España (1835-1850), Madrid, Cátedra.

KIRKPATRICK, Susan (1992), Antología poética de escritoras del siglo XIX, Madrid, Castalia.

KOPPENFELS, Martin von (2011), «Renegados, cautivos, tornadizos: elementos de una narrativa mediterránea en Cervantes», Ortodoxia y heterodoxia en Cervantes, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos, pp. 71-82.

LLORÉNS, Vicente (1979), El romanticismo español, Madrid, Fundación Juan March, Castalia.

LÓPEZ CORTÓN, José Pascual (1862), Álbum de la Caridad: Juegos Florales de La Coruña en 1861, seguido de un mosaico poético de nuestros vates gallegos contemporáneos, A Coruña, Imprenta del Hospicio Provincial a cargo de D. Mariano M. y Sancho.

MANZANO GARÍAS, Antonio (1962), «Amalia Fenollosa», Boletín de la Sociedad Castellonense de Cultura, Castellón, pp. 38-80.

MARCO LÓPEZ, Aurora (1993), As Precursoras. Achegas para o estudo da escrita femenina (Galiza 1800-1936), A Coruña, Editorial La Voz de Galicia.

MARCO LÓPEZ, Aurora (2007), Dicionario de mulleres galegas: das orixes a 1975, Vigo, A Nosa Terra.

MARTÍN DE LA CÁMARA, Eduardo y Luis GARCÍA RIVES (1920), Catálogo bio-bibliográfico de 1856 escritoras españolas de los siglos XIX y XX (1801-1919), Madrid, Biblioteca Nacional de España, MSS/21086.

MARTÍNEZ TORRÓN, Diego (2020), Antología de poetas románticas [Selección de textos], Alicante, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://bit.ly/41Fprf3

MAYORAL, Marina (1990), Escritoras románticas españolas, Madrid, Fundación Banco Exterior.

MAYORAL, Marina (1993), «Las amistades románticas: un mundo equívoco», en G. Duby y M. Perrot (eds.), Historia de las mujeres en Occidente, El siglo XIX, 4, Madrid, Taurus, pp. 613-628.

MAYORAL, Marina (2008), «Manuela Cambronero», Galegos = Gallegos, 2, pp. 169-172.

MURGUÍA, Manuel (1862), Diccionario de escritores gallegos, Vigo, J. Compañel-Editor.

MURGUÍA, Manuel (1888), España sus monumentos y artes – su naturaleza e historia. Galicia, Barcelona, Establecimiento Tipográfico-Editorial de Daniel Cortezo y Cía.

PEERS, Edgar Allison (1973a), Historia del movimiento romántico español, tomo I, Madrid, Gredos.

PEERS, Edgar Allison (1973b), Historia del movimiento romántico español, tomo II, Madrid, Gredos.

PRADO, Marisa (2021), «Manuela Cambronero una precursora case descoñecida» en Cidade das mulleres: veciñas ilustres da Coruña, Colección Noroeste (Ensaios de Periodismo e Comunicación), vol. I, nº 2, A Coruña, Asociación da Prensa da Coruña (APC) y Fundación Wenceslao Fernández Flórez (FWFF), pp. 40-43.

PRESOTTO, Marco (ed.) (2007), Lope de Vega. Novelas a Marcia Leonarda, Madrid, Castalia.

RICO, Francisco (ed.) (1987), Lazarillo de Tormes, Madrid, Cátedra.

ROMERO TOBAR, Leonardo (1994), Panorama crítico del romanticismo español, Madrid, Castalia.

SEBOLD, Russell P. (1983), Trayectoria del romanticismo español, Barcelona, Crítica.

SIMÓN PALMER, María del Carmen (1991), Escritoras españolas del siglo XIX: Manual bio-bibliográfico, Madrid, Castalia.

TABOADA, Juan María y Juan Manuel ROZAS (eds.) (1865), Manuel Bretón de los Herreros. Obra Dispersa. I. El Correo Literario Mercantil, Logroño, Instituto de Estudios Riojanos.

VARELA JÁCOME, Benito (1951), Historia de la Literatura Gallega, Santiago de Compostela, Porto y Cía Editores.