Honor, dueling, and the redefinition of bourgeois masculinity in Manuel Bretón de los Herreros’ plays
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2025.i31.03Info
Abstract
Manuel Bretón de los Herreros (1796-1873) used his plays to publicize an alternate bourgeois masculinity characterized by its rejection of violence, irrationality, and uncontrolled passion. The constant presence of plot motifs related to honor and the consequences derived from interpersonal violence reveals a particular interest in criticizing the practice of dueling. At the same time, his plays propose the need to address offenses against honor through rationalization and common sense. From a comic standpoint, it is possible to align his discourse with similar ideas expressed by contemporary authors like Larra and Lafuente, which clearly shows how dueling was a persistent concern throughout his entire career.
Keywords
Downloads
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The papers published in this journal are the property of Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: the source must be cited whenever they are used.
The authors retain the copyright © and grant the journal the right to publish. They may host their work in the final published version on personal websites or websites intended for scientific dissemination, provided that they indicate the source.
References
ARESTI, Nerea (2020), «La historia de las masculinidades, la otra cara de la historia de género», Ayer, n.º 117, pp. 333-347.
BADINDER, Élisabeth (1993), XY. La identidad masculina, Madrid, Alianza Editorial.
BLANCO RODRÍGUEZ, Elia (2020), «Rojo de vergüenza y condenado por cobarde: masculinidad, honor y duelos en la España decimonónica», Ayer, n.º 120, pp. 171-193.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1827), Los dos sobrinos o La escuela de los parientes, Madrid, Imprenta de Miguel de Burgos.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1836), Me voy de Madrid, Madrid, Imprenta de Repullés.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1837a), Muérete y… ¡verás!, Madrid, Imprenta de Repullés.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1837b), Una de tantas, Madrid, Imprenta de Yenes.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1838), El ¿qué dirán? y el ¿qué se me da a mí?, Madrid, Imprenta de Repullés.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1841), La batelera de Pasajes, Madrid, Imprenta de Repullés.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1843), Un novio a pedir de boca, Madrid, Imprenta de Repullés.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1850a), La falsa ilustración, en Obras, Vol. I, Madrid, Imprenta Nacional, pp. 211-240.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1852), El novio pasado por agua, Música de Rafael Hernando. Madrid, Imprenta de C. González.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1854), Elena, Madrid, Imprenta de Vicente Lalama.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1867), Los sentidos corporales, Madrid, Imprenta de José Rodríguez.
BURGOS SEGUÍ, Carmen de (1919), Fígaro, Madrid, Imprenta de «Alrededor del mundo».
CAÑAS DE PABLOS, Alberto (2022), «“Worth More Than Life Itself”: Military Honour and the Birth of Its Courts in Spain (1810-1870)», Journal of Military Ethics, Vol. 21, n.º 3-4, pp. 304-319.
Código Penal español (1822), Madrid, Imprenta Nacional.
CONNELL, Raewyn W. (1995), Masculinities, Los Ángeles / Berkeley, University of California Press.
CONNELL, Raewyn W. y James W. MESSERSCHMIDT (2005), «Hegemonic Masculinity: Rethinking the Concept», Gender and Society, Vol 19, n.º 6, pp. 829-859.
CONSIGLIO, Carlo (1947), «Algunas comedias de Bretón de los Herreros y sus relaciones con Goldoni», Berceo, n.º 2, pp. 137-145.
COOK, John A. (1959), Neo-Classic Drama in Spain. Theory and Practice, Dallas, Southern Methodist University Press.
Diario de Avisos de Madrid (1825), n.º 60, 30 de mayo, Madrid, Imprenta de los Diarios, pp. 261-268.
FERNÁNDEZ URENDA, Francisco Javier (2010), «Domesticidad y redención: Tensiones de género en un precedente costumbrista del Don Juan Tenorio», Romance Notes, Vol. 50, n.º 3, pp. 271-278.
FUERTES ARBOIX, Mònica (2019), «La construcción del discurso nacional español en la obra literaria de Modesto Lafuente», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, n.º 25, pp. 115-127.
GARELLI, Patrizia (1998), «Originalidad y significado de la comedia de Manuel Bretón de los Herreros», en Miguel Ángel Muro Munilla (coord.), Actas del Congreso internacional «Manuel Bretón de los Herreros: 200 Años de Escenarios» (Logroño, 14, 15 y 16 de octubre de 1996), Logroño, Instituto de Estudios Riojanos, pp. 11-22.
GIES, David T. (1996), El teatro en la España del siglo XIX, Cambridge, Cambridge University Press.
GILMORE, David D. (1990), Manhood in the Making. Cultural Concepts of Masculinity, New Haven / London, Yale University Press.
GÓMEZ BRAVO, Gutmaro (2005), «La violencia y sus dinámicas: crimen y castigo en el siglo XIX español», Historia Social, n.º 51, pp. 93-110.
HESSE, José (ed.) (1969), Marcela o ¿A cuál de los tres?, Madrid, Taurus.
LAFUENTE, Modesto (1846), Teatro social del siglo XIX, por Fray Gerundio, Vol. I, Madrid, Establecimiento tipográfico de D. F. de P. Mellado.
LARRA, Mariano José de (1835), «Artículo de prensa de Mariano José de Larra», manuscrito, Museo del Romanticismo, Madrid, código de identificación FD3496.
LARRA, Mariano José de (1986), Artículos varios, Evaristo Correa Calderón (ed.), Madrid, Castalia.
LE GENTIL, Georges (1909), Le poète Manuel Bretón de los Herreros et la Société Espagnole de 1830 á 1860, París, Hachette.
LUENGO, Jordi (2018), «Masculinidad reglada en los lances de honor: Desafíos burgueses en el cénit de un fin de época (1870-1910)», Rubrica contemporanea, Vol. VII, n.º 13, pp. 59-79.
MARTYKÁNOVÁ, Darina y Marie WALIN (coords.) (2023), Ser hombre. Las masculinidades en la España del siglo XIX, Sevilla, Universidad de Sevilla.
MARTORELL LINARES, Miguel (2023), «“Procuraré morir matando o acabará mi vida”: el duelista y la muerte», Vínculos de Historia, n.º 12, pp. 105-124.
MATEOS FERNÁNDEZ, Juan Carlos (1998), «Cuestión de honor: Los periodistas se baten en duelo», Historia y Comunicación Social, n.º 3, pp. 323-341.
MC MAHON, Richard, Joachim EIBACH y Randolph ROTH (2013), «Making Sense of Violence? Reflections on the History of Interpersonal Violence in Europe», Crime, Histoire & Sociétés, Vol. 17, n.º 2, pp. 5-26.
MERCER, Leigh (2008), «“A primera sangre”: The Duel as Bourgeois Battleground in Nineteenth-Century Spain», Journal of Spanish Cultural Studies, Vol. 9, n.º 1, pp. 61-74.
MURO, Miguel Ángel (2005), «Bretón de los Herreros y la “Alta Comedia”», Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, n.º 14, pp. 277-298.
MURO, Miguel Ángel (2017), «El seductor castigado en la comedia de Bretón de los Herreros», Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, número extraordinario 2, pp. 281-295.
OCHOA, Eugenio de (1836), «D. Manuel Bretón de los Herreros», El Artista, n.º 2, pp. 1-4.
PAJARÍN DOMÍNGUEZ, Jorge (2019), «Duelo, honor y masculinidad en la literatura española del siglo XIX», en Raquel Sánchez y José Antonio Guillén Berrendero (coords.), La cultura de la espada. De honor, duelos y otros lances, Madrid, Dyckinson, pp. 353-412.
PEYROU, Florencia (2011), «Familia y política: Masculinidad y feminidad en el discurso democrático isabelino», Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales, n.º 25, pp. 149-174.
RAMOS SANTANA, Alberto (coord.) (1997), La identidad masculina en los siglos XVIII y XIX. VIII encuentro de la Ilustración al Romanticismo (1750-1850). Cádiz 17, 18 y 19 de mayo de 1995, Cádiz, Universidad de Cádiz.
ROCA DE TOGORES, Mariano (1883), Bretón de los Herreros: recuerdos de su vida y de sus obras, Madrid, M. Tello.
ROMEO, María Cruz (2014), «Domesticidad y política. Las relaciones de género en la sociedad posrevolucionaria», en María Cruz Romeo y María Sierra (coords.), Historia de las culturas políticas en España y América Latina. Vol. II: La España liberal, 1833-1874, Madrid, Marcial Pons Ediciones de Historia / Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza, pp. 89-127.
SÁNCHEZ, Raquel (2020), «“El duelo es una necesidad de los tiempos presentes”: opiniones sobre el carácter civilizador del duelo en la España del siglo XIX», Memoria y civilización, n.º 23, pp. 725-745.
SÁNCHEZ, Raquel y José Antonio GUILLÉN BERRENDERO (coords.) (2019), La cultura de la espada. De honor, duelos y otros lances, Madrid, Dyckinson.
SIERRA, María (2013), Género y emociones en el Romanticismo. El teatro de Bretón de los Herreros, Zaragoza, Institución «Fernando el Católico».
SPIERENBURG, Pieter (2008), A History of Murder: Personal Violence in Europe from the Middle Ages to the Present, Cambridge, Polity Press.

