The count of Campo de Alange before Calderón and the Spanish Golden Age theatre in El Artista
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2025.i31.16Info
Abstract
This article studies the attitude of José de Negrete, count of Campo de Alange, on Calderón and, in general, the Golden Age theatre, in El Artista. On the first part of the paper, some unknown pieces of news about the activity of the magazine promoters are analyzed through Federico de Madrazo’s notes in his diary of 1834. Also, some significant events related to the old Spanish theatre and their impact on the press are analyzed as well. The second part of the article is focused on Campo Alange’s ideas about Calderón and the Golden Age theatre in El Artista in relation to Romanticism, with some unpublished aspects found on the texts in the autograph manuscripts kept in the archive of the count and countess of Campo de Alange.
Keywords
Downloads
Supporting Agencies
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The papers published in this journal are the property of Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: the source must be cited whenever they are used.
The authors retain the copyright © and grant the journal the right to publish. They may host their work in the final published version on personal websites or websites intended for scientific dissemination, provided that they indicate the source.
References
ALONSO SEOANE, María José (2002), «La defensa del presente en El Artista y el nuevo canon romántico», en Luis F. Díaz Larios, Jordi Gracia, José María Martínez Cachero, Enrique Rubio Cremades, Virginia Trueba Mira (eds.), La elaboración del canon en la Literatura Española del siglo XIX, Barcelona, Universitat de Barcelona-PPU, pp. 11-26. https://acortar.link/GoQwnv
ALONSO SEOANE, María José (2013), «La participación del conde de Campo Alange en El Artista en los tres primeros meses de 1835», Anales de Literatura Española, nº 25, pp. 11-43. https://acortar.link/0jccfV
ALONSO SEOANE, María José (2024), «Los artículos del conde del Campo de Alange sobre la Milicia Urbana en La Revista Española», en Remedios Morán Martín (dir.), Letras y voces con eco. Prensa y discursos en la configuración de la ideología de los partidos políticos en España y Portugal (siglos XIX-XX), Madrid, Dykinson, pp. 125-44.
AYALA, María de los Ángeles (2002) «La defensa de lo romántico en la revista literaria “El Artista”», en Romanticismo 8: Actas del VIII Congreso (Saluzzo, 21-23 de marzo de 2002). Los románticos teorizan sobre sí mismos, Bologna, Il Capitello del Sole, pp. 35-45. https://acortar.link/TTBak4
CALDERA, Ermanno (1983), «Calderón desfigurado (Sobre las representaciones calderonianas en la época prerromántica)» Anales de Literatura Española, nº 2, pp. 57-82. https://acortar.link/1cUbYZ
CALDERA, Ermanno (2004), «Sul calderonismo del Duque de Rivas», Artifara, nº 4, pp. 140-149, https://acortar.link/PB0LRQ
CASTELLANO SALAMANCA, Borja y Pedro RODRÍGUEZ-PONGA Y SALAMANCA (2019), «Agustina de la Torre y González de Castañeda (1712-1784). I Condesa de Campo de Alange», en Mujeres emprendedoras entre los siglos XVI y XIX, Madrid, Ministerio de Economía, Industria y Competitividad, pp. 69-79.
GONZÁLEZ LÓPEZ, Carlos y Montserrat MARTÍ AYXELÁ (2007), «El mundo de los Madrazo», en Carlos González López, Montserrat Martí Ayxelá (dir), El mundo de los Madrazo. Colección de la Comunidad de Madrid, Madrid, Comunidad de Madrid, pp. 13-119.
LAFFITTE Y PÉREZ DEL PULGAR, María. Condesa de Campo Alange (1946), «Carta de don Eugenio de Ochoa con noticias literarias y políticas», Correo Erudito, nº IV.29, pp. 18-21.
MARTÍNEZ GÓMEZ, Sofía (2024), «La representación del género histórico en la biblioteca de las condesas de Campo Alange», en Manuel José Pedraza Gracia y Sofía Martínez Gómez (coords.), Libros y papeles de todo género y facultad: Estudios sobre tipología y géneros editoriales (siglo XIV-XIX), Zaragoza, PUZ, pp. 335-348.
MARTÍNEZ GÓMEZ, Sofía y José María DE FRANCISCO OLMOS (2024), «Agustina de la Torre, condesa de Campo de Alange: una bibliófila en el reinado de Carlos III», Hidalguía: la revista de genealogía, nobleza y armas, nº 396, pp. 341-380. https://acortar.link/WLLdZb
MARTÍNEZ PLAZA, Pedro José (2023), Epistolario del Archivo Madrazo en el Museo del Prado III. Cartas de las mujeres y otros miembros de la familia, artistas, amigos y conocidos, (ed.), Madrid, Fundación Cristina Masaveu Peterson-Museo Nacional del Prado, I.
RUMEAU, Aristide (1939), «Le théâtre à Madrid à la veille du romantisme: 1831-1834», en Hommage à Ernest Martinenche, París, D’Artrey, pp. 330-346.
RODRÍGUEZ-PONGA Y SALAMANCA, Pedro (2018), «Negrete y Cepeda, José Agustín de», en Diccionario Biográfico Español de la Real Academia de la Historia, https://acortar.link/msWxdd
SANTOS ARAMBURO, Ana (2004), «La colección de libros de caballerías de la Condesa de Campo Alange», Pliegos de bibliofilia, nº 25, pp. 3-16.
SANTOS ARAMBURO, Ana (2008), «Una lectora de libros de caballerías: la condesa de Campo de Alange», en Amadís de Gaula 1508: Quinientos años de libros de caballerías, Madrid, Biblioteca Nacional de España-Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, pp. 312-16.
SANZ SÁNCHEZ, María Esther (2015), Información y crítica teatral en los diarios madrileños «El Porvenir» (1837) y «El Piloto» (1839-1840), Tesis doctoral Universidad Complutense de Madrid. https://hdl.handle.net/20.500.14352/22086
VAÍLLO GARRI, Nadia Rebeca (2013), «Crítica teatral en El Artista: defensa del nuevo drama romántico», Anales de Literatura Española, nº 25, pp. 383-395. https://acortar.link/VlHi60
ZAFRA MOLINA, Rafael (2020), «La verdadera efigie de don Pedro Calderón de la Barca», Anuario calderoniano, nº 13, pp. 371-399. https://acortar.link/ErQt1o

