Calderón in 19th century Italian debates: Carducci, Graf and Martini

DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_Romant.2015.i21.10Info
Abstract
When the echo of the romantic recovery of Spanish classic theater arrived to Italy, the selection proposed by Germans was accepted and Calderón was redeemed according to a partial view. In the second half of the nineteenth century, when schoolars went further the classical-romantic dispute, Calderón was studied in a less ‘ideological’ way, between returns to anti-Catholicism, historicistic approaches and new readings, as Italian Hispanism was borning. Our study considers three critical texts of this era: Goisuè Carducci’s review after witnessing a staging of La vida es sueño, in August of 1869; the essay by Arturo Graf «La vita è sogno, dramma di Pietro Calderón», published in 1878; and the article by Ferdinando Martini’s article «Nel secondo centenario di Calderón de la Barca» of 1881.
Keywords
Downloads
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.