Fernán Caballero and the defence of Anima Rights as a National Project in «Los pobres perros abandonados» (1865)
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2019.i25.9Info
Abstract
In her article «Los pobres perros abandonados» (1865), Fernán Caballero develops a critique of the cruelty towards dogs in Spain. The author plays with the feminine and maternal perspective offered by a magazine such as El Ángel del Hogar to talk about the identity construction of Spain as a civilized nation through the case of animal abuse. By means of a literary game which includes Antoine de Latour, Miguel de Cervantes and Dulcinea, a descendant of the dogs of El coloquio, she aims to display various educative purposes, and in particular the moral problem and consequent danger constituted by modern novels.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.