Rhetorical tradition in Antonio de Palomino's Lifes: biographical patterns and artistical extravagance in El Parnaso español pintoresco laureado (1724)
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2020.i26.14Info
Abstract
This article explores the genre underpinnings of Palomino’s Parnaso by examining the origins of the model in artistic biographies prior to Vasari’s. In particular, we propose that Palomino’s biographies follow patterns and rhetorical topoi akin to those studied by Ernst Kris and Otto Kurz (1987), although Palomino does not take them only from the artistic biography genre, but form a related pattern: the life of the poet. This model determines Palomino’s biographies, in which he introduces, be it via Vasari or under his own steam, certain variants that are very important to understand his way of thinking. Among the traits that Palomino’s Parnaso takes from this tradition we will underscore one, already present in Vasari but differently seen by Palomino: the character of the artist, which in Palomino seems closer to eighteenth-century sociability than to the extravagance of the melancholic genius.
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
Bartuschat, Johannes (2003), «Dalla vita del poeta alla vita dell’artista. Tendenze del genere biografico nel Quattrocento», Letteratura e arte, i, pp. 49-57.
——— (2007), Les Vies de Dante, Pétrarque et Boccace en Italie (xive–xve siècles). Contribution à l’histoire du genre biographique, Ravenna, Longo.
Bettarini, Rosana y Paola Barocchi (1966-1997), eds., Giorgio Vasari, Le vite de’ più eccellenti pittori scultori e architettori nelle redazioni del 1550 e 1568, 6 vols. Firenze, Sansoni.
Burke, Peter (2005), The Fortunes of the Courtier. The European Reception of Castiglione’s Cortegiano, Cambridge, Polity.
Caro Baroja, Julio (1991), De los arquetipos y leyendas, Madrid, Istmo.
Comparetti, Domenico (1943), Virgilio nel Medio Evo, 2 vols., Firenze, La Nouva Italia.
Dihle, Albrecht (1956), Studien zur griechischen Biographie, Göttingen, Vanderhoeck & Ruprecht.
Egan, Margarita (1979), «Razo and Novella: A Case Study in Narrative Forms», Medioevo Romanzo, vi, pp. 302-314.
Gelz, Andreas (2013), «Sociabilidad y literatura entre el Siglo de Oro y el Siglo de las Luces: género literario e hibridación cultural», en Mechthild Albert (ed.), Sociabilidad y literatura en el Siglo de Oro, Madrid, Iberoamericana, 2013, pp. 365-378.
Hägg, Thomas (2012), The Art of Biography in Antiquity, Cambridge, Cambridge University Press.
Holanda, Francisco de (2003), De la pintura antigua, seguido de «El diálogo de la pintura», Manuel Denis (trad.), F. J. Sánchez Cantón (ed.), Madrid, Visor.
Kris, Ernst y Otto Kurz (1987), L’Image de l’artiste. Légende, mythe et magie: un essai historique, Michèle Hechter (trad.), Marseille, Rivages. Lefkowitz, Mary R. (1981), The Lives of the Greek Poets, London, Duckworth.
Leo, Friedrich (1901), Die griechisch-römische Biographie nach ihrer literarischen Form, Leipzig, Teubner.
Momigliano, Arnaldo (1993), The Development of Greek Biography, Cambridge, Harvard University Press.
Olmo Ibáñez, María Teresa del (2015), Teoría de la biografía, Madrid, Dykinson.
Palomino de Castro y Velasco, Antonio (1715), El Museo pictórico y escala óptica. Tomo I. Teórica de la pintura, en que se describe su origen, esencia, especies y cualidades, Madrid, Lucas Antonio de Bedmar.
——— (1724), El Museo pictórico y escala óptica. Tomo ii. Práctica de la pintura, Madrid, viuda de Juan García Infanzón.
——— (1796), El Parnaso español pintoresco laureado, vol. iii, Madrid, de Sancha.
Plutarco (2008), Vidas paralelas VI. Alejandro - César. Agesilao – Pompeyo. Sertorio – Éumenes,
Jorge Bergua Cavero, Salvador Bueno Morillo y Juan Manuel Guzmán Hermida (ed. y trad.), Madrid, Gredos.
Poe, Elizabeth W. (1995), «The Vidas and Razos», en . R. P. Akehurst y Judith M. Davis (ed.), A Handbook of the Troubadours, Berkeley, University of California Press, pp. 185-197.
Portús Pérez, Javier (1992), «Alonso Cano: la creación de una leyenda», en Veintitrés Biografías de pintores, Madrid, Museo del Prado, pp. 319-344.
——— (2012), El concepto de pintura española. Historia de un problema, Madrid, Verbum.
Quain, E. A. (1986), The Mediaeval Accessus ad Auctores, New York, Fordham University.
Rostagni, Augusto (1944), ed., Suetonio, De poetis e biografi minori, Torino, Chiantore.
Ruiz Pérez, Pedro (2009), «Modelos editoriales y perfiles de autor tras el canon áureo (1650-1700)», en Ignacio García Aguilar (ed.), Tras el canon. La poesía del Barroco tardío, Vigo, Academia del Hispanismo, pp. 109-124.
——— (2010), «La escala del Parnaso», en Pedro Ruiz Pérez (ed.), El Parnaso versificado. La construcción de la república de los poetas en el Siglo de Oro, Madrid, Abada, pp. 5-100.
——— (2012), «Para la historia y la crítica de un periodo oscuro: la poesía del Bajo Barroco», Calíope, xviii, pp. 9-25.
Simonetti, Carlo Maria (2005), La vita delle Vite vasariane, Firenze, Olschki.
Steptoe, Andrew (1998), «Artistic Temperament in the Italian Renaissance: A Study of Vasari’s Lives», en Andrew Steptoe (ed.), Genius and the Mind. Studies of Creativity and Temperament, Oxford, Oxford University Press, pp. 253-270.
Tanturli, Giuliano (1976), «Le biografie d’artista prima del Vasari», en Il Vasari storiografo e artista: Atti del Convegno internazionale nel iv centenario della morte, Arezzo-Firenze, 2-8 settembre 1974, Firenze, Istituto Nazionale di Studi sul Rinascimento, pp. 275-298.
Vasari, Giorgio (2010), Las vidas de los más excelentes arquitectos, pintores y escultores italianos desde Cimabue a nuestros tiempos, Luciano Bellosi y Aldo Rossi (ed.), Giovanna Gabriele et alii (trad.), Madrid, Cátedra.
Vega Carpio, Lope de (2007), Laurel de Apolo, Antonio Carreño (ed.), Madrid, Cátedra.
Velasco Moreno, Eva (2013), «Sociabilidad e instituciones en el tránsito del siglo xvii al xviii en España», en Mechthild Albert (ed.), Sociabilidad y literatura en el Siglo de Oro, Madrid, Iberoamericana, pp. 345-364.
Vélez Sainz, Julio (2006), El Parnaso español: Canon, mecenazgo y propaganda en la poesía del Siglo de Oro, Madrid, Visor.
Wittkower, Rudolf y Margot (2010), Nacidos bajo el signo de Saturno. Genio y temperamento de los artistas desde la Antigüedad hasta la Revolución Francesa, Deborah Dietrick (trad.), Madrid, Cátedra.