Isidoro Máiquez and the Myth of the Modern Actor (1768-1820): Freedom Fighter, Spanish Model

Número

Downloads

Article abstract page views:  300  

DOI

https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2020.i26.13
PlumX

Authors

Abstract

On the occasion of the Bicentennial of the Isidoro Máiquez’s death, which was fulfilled in March 2020, this paper intends to review one of the aspects that compose the polyhedral figure of the Spanish actor. Located his life between the Old Regime and the new bourgeois society that emerged after the French Revolution, he had to live changing times that profoundly affected the Spain of its time. Considered the first modern actor in the Spanish stage, which breaks up with tradition and studies with the best of the moment, Máiquez renovated the theater with new habits and customs, introducing new repertoires and forms of performance. But his figure transcended the stage and became a symbol for freedom fighters who, throughout the 19th and early 20th centuries, were raised when circumstances required it. In this way, the myth of Máiquez grew and acquired a new role.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Pina Caballero, C. I. (2020). Isidoro Máiquez and the Myth of the Modern Actor (1768-1820): Freedom Fighter, Spanish Model. Cuadernos De Ilustración Y Romanticismo, (26), 291–315. https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2020.i26.13

Author Biography

Cristina Isabel Pina Caballero, Escuela Superior de Arte Dramático de Murcia

PhD from the University of Valladolid (Extraordinary Doctoral Award, November 2008), member of the Spanish Society of Musicology (SEDEM) and participant of its working group "Music and Press" (MUSPRES), of the Italian Society of Musicology (SIdM), as well as association of Music Composers and Researchers of the Region of Murcia (CIMMA)

Professor of Aesthetics, History of Music and Art at the Superior Conservatory of Music of Murcia between 1992 and 2008, and currently Professor of Theory and History of the Arts at the Escuela Superior de Arte Dramático de Murcia and coordinator of the projects of end-of-career research (TFE) at the centre

Author of the book The Theatre in Murcia under the First Bourbons (1700-1807),  has published research papers in various academic journals (Imafronte, University of Murcia; Nasarre. Revista Aragonesa de Musicología, Fernando el Católico Institution; Revista de Musicología, SEDEM; Anagnórisis. Journal of Theatrical Research)

References

Alcalá Galiano, Antonio (1878), Recuerdos de un anciano, Madrid, Luis Navarro Editor. Disponible en la Biblioteca Digital Hispánica de la Biblioteca Nacional.

Álvarez Barrientos, J. (2019), El actor borbónico (1700-1831), Madrid, Asociación de Directores de Escena de España (ADE).

Andioc, René (2009), Dos juicios gemelos sobre Cienfuegos, Cuadernos Dieciochistas, 10, pp. 111-117. Disponible en https://revistas.usal.es/index.php/1576-7914/article/view/7595/7877

Belda, Joaquín (1934), Máiquez, actor, guerrillero y hombre de amor, Madrid, Ed. Nuestra Raza. Disponible en la Biblioteca Digital Hispánica de la Biblioteca Nacional.

Bretón de los Herreros, Manuel (1852), Progresos y estado actual del arte de la declamación en los teatros de España, Madrid, Tipografía de Mellado. Disponible en la Biblioteca Digital Hispánica de la Biblioteca Nacional.

Calvo y Revilla, Luis (1929), Actores célebres del teatro del Príncipe o Español. Siglo xix. Manera de representar de cada actor, anécdotas y datos biográficos, Madrid, Imprenta Municipal.

Cotarelo y Mori, Emilio (1902), Isidoro Máiquez y el teatro de su tiempo, Madrid, Imprenta José Perales y Martínez. Disponible en Archive.org

Cueto, Leopoldo Augusto de (1875), Biblioteca de autores españoles, desde la formación del lenguaje hasta nuestros días. Tomo Tercero. Poetas líricos del siglo xviii, Madrid, Rivadeneyra. Disponible en la Biblioteca Digital Hispánica de la Biblioteca Nacional.

Diana, Manuel Juan (1864), Cien españoles célebres, Madrid, Imprenta de Tejado. Disponible en la Biblioteca Digital Hispánica de la Biblioteca Nacional.

Díaz de Escovar, Narciso (1914) Siluetas escénicas del pasado. Colección de artículos históricos de costumbres, anécdotas, biografías, bibliografías, etc. del Teatro español, Barcelona, Imprenta Viuda de Luis Tasso. Disponible en la Biblioteca Digital Hispánica de la Biblioteca Nacional.

Freire López, A.M. (2009), El teatro español entre la Ilustración y el Romanticismo. Madrid durante la Guerra de Independencia, Madrid, Iberoamericana / Vervuert.

Guaza y Gómez-Talavera, C. y Guerra y Alarcón, A. (1884), Músicos, poetas y actores. Colección de estudios críticos-biográficos de Salinas, Morales, Victoria, Eslava, Ledesma, Masarnau, García Gutiérrez, Hartzenbusch, Ayala, Máiquez, Latorre y Romea, Madrid, Imprenta F. Maroto e Hijos. Disponible en la Biblioteca Digital Hispánica de la Biblioteca Nacional.

Mesonero Romanos, Ramón de (1881), Memorias de un setentón, natural y vecino de Madrid. Tomo I. 1808-1823, Madrid, Oficinas de la Ilustración Española y Americana. Disponible en la Biblioteca Digital Hispánica de la Biblioteca Nacional.

Ossorio y Bernard, Manuel (1903), Ensayo de un catálogo de periodistas españoles del siglo xix, Madrid, Imprenta y Litografía de J. Palacios. Disponible en Archive.org

Revilla, José de la (1845), Vida artística de Isidoro Máiquez, primer actor de los teatros de Madrid, Madrid, Imprenta de Miguel de Burgos. Disponible en la Biblioteca Digital Hispánica de la Biblioteca Nacional.

Vico y Pintos, Antonio (1886), Isidoro Máiquez, Carlos Latorre, Julián Romea. La escena española desde principios de siglo, Madrid, Ateneo de Madrid. Disponible en https://bit.ly/2IhW3qz