The Vision of Science presented by Physics and Chemistry Textbooks
Downloads
- PDF (Español (España)) 224
- EPUB (Español (España)) 25
- VISOR (Español (España))
- MÓVIL (Español (España))
- XML (Español (España)) 27
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2024.v21.i2.2701Info
Abstract
Science education experts consider the nature of science (NoS) as a basic topic in scientific literacy of the students. The main purpose of this paper is analyzing what is the science vision offered by five popular textbook publishers. It will be used content analysis through worksheets. After this research, it is concluded that the vision of NoS offered by these textbooks is limited and, in some cases, this vision does not match with the expert’s consensus. Furthermore, it is necessary to check high school programs and the main contents about NoS and including a deep vision of NoS in the science teachers training.
Keywords
Downloads
License
Copyright (c) 2024 Ignacio Chanivet Delgado, María del Mar Aragón Méndez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC
References
Acevedo-Díaz, J.A. (2009). Enfoques explícitos versus implícitos en la enseñanza de la naturaleza de la ciencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 6(3), 355–386.
Acevedo-Díaz, J.A. y García-Carmona, A. (2016). «Algo antiguo, algo nuevo, algo prestado». Tendencias sobre la naturaleza de la ciencia en la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(1), 3–19. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i1.02
Acevedo-Díaz, J.A., García-Carmona, A. y Aragón-Méndez, M.M. (2017). Enseñar y aprender sobre naturaleza de la ciencia mediante el análisis de controversias de historia de la ciencia: resultados y conclusiones de un proyecto de investigación didáctica. Ápice. Revista de Educación Científica, 2(1), 50–51. https://doi.org/10.17979/arec.2018.2.1.3360
Acevedo-Díaz, J.A., Vázquez-Alonso, A., Manassero-Mas, M.A. y Acevedo, P. (2007). Consensos sobre la naturaleza de la ciencia: aspectos epistemológicos. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(2), 202–225.
Acevedo-Díaz, J.A., Vázquez-Alonso, A., Martín, M., Oliva, J.M., Acevedo, P., Paixão, M.F. y Manassero-Mas, M. A. (2005). Naturaleza de la ciencia y educación científica para la participación ciudadana. Una revisión crítica. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2(2), 121-140. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2005.v2.i2.01
Adúriz-Bravo, A. (2005). ¿Qué naturaleza de la ciencia hemos de saber los profesores de ciencias? Una cuestión actual de la investigación didáctica. Tecné, Episteme y Didaxis, número extra, 23–33.
Allchin, D. (2004). Should the sociology of science be rated X? Science Education, 88(6), 934–946. https://doi.org/10.1002/sce.20026
Amador-Rodriguez, R., Ospina Quintero, N. y Adúriz-Bravo, A. (2019). Representaciones de naturaleza de la ciencia en libros de texto de química: indagando por los tópicos epistemológicos de Representación y Lenguajes. Entre Ciencias e Ingeniería, 12(24), 116–123.
Amador-Rodríguez, R. y Adúriz-Bravo, A. (2021). ¿Qué naturaleza de la ciencia se presenta en los libros de química para la educación secundaria en América Latina? Enseñanza de Las Ciencias, 39(3), 11–31. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3272
Bennàssar Roig, A., García-Carmona, A., Vázquez-Alonso, Á. y Manassero-Mas, M.A. (2010). Educación científica y naturaleza de la ciencia. En Bennàssar Roig, Vázquez-Alonso, Manassero-Mas y García-Carmona (Coords.) Ciencia, Tecnología y Sociedad En Iberoamérica: Una Evaluación de La Comprensión de La Naturaleza de Ciencia y Tecnología. OEI.
Bernete, F. (2013). Análisis de contenido (cuantitativo y cualitativo). En Marín y Noboa (Coords) Conocer Lo Social: Estrategias y Técnicas de Construcción y Análisis de Datos, 227–336.
Calvo, P., Araceli, M. y Martín Sánchez, M.T. (2005). Análisis de la adaptación de los libros de texto de ESO al currículo oficial, en el campo de la química. Enseñanza de las ciencias, 23(1), 17–32. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3855
Chalmers, A.F. (2010). ¿Qué es esa cosa llamada ciencia? Siglo XXI España Editores.
Fernández, I., Gil, D., Carrascosa Alís, J., Cachapuz, A.F. y Praia, J. (2002). Visiones deformadas de la ciencia transmitidas por la enseñanza. Enseñanza de las ciencias, 20(3), 477–488. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3962
Gallego-Torres, A. P., Ballesteros-Ballesteros, V. (2022). De la alfabetización científica a la comprensión pública de la ciencia. Trilogía Ciencia Tecnología Sociedad, 14(26), e1855. https://doi.org/10.22430/21457778.1855
García-Carmona, A. (2014). Naturaleza de la ciencia en noticias científicas de la prensa: análisis del contenido y potencialidades didácticas. Enseñanza de las ciencias, 32(3), 493–509. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1307
García-Carmona, A., Acevedo-Díaz, J.A. y Aragón-Méndez, M. M. (2018). Comprensión de estudiantes de Secundaria sobre la dimensión sociológica de la naturaleza de la ciencia a partir de la historia de la ciencia. Ápice. Revista de Educación Científica, 2(2), 43–54. https://doi.org/10.17979/arec.2018.2.2.4519
García Carmona, A. (2021). La naturaleza de la ciencia en la bibliografía española sobre educación científica: una revisión sistemática de la última década. Revista de educación, 394, 241-270. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-394-507
Garritz, A. (2009). Naturaleza de la ciencia e indagación: cuestiones fundamentales para la educación científica del ciudadano. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 127– 152.
Ibáñez, M.M., Romero López, M.C. y Jiménez Tejada, M.P. (2019). ¿Qué ciencia se presenta en los libros de texto de Educación Secundaria? Enseñanza de las ciencias, 37(3), 49–71. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2668
Jiménez-Valladares, J.D. y Perales, F.J. (2001). Aplicación del análisis secuencial al estudio del texto escrito e ilustraciones de los libros de física y química de la ESO. Enseñanza de las ciencias, 19(1), 3-19. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.4010
Lampert, D. y Porro, S. (2019). Análisis del abordaje de la Naturaleza de la Ciencia y la Tecnología en los libros de “Biología” y de “Salud y Adolescencia” a partir del tema de la alimentación. Indagatio Didactica, 11(2), 637–645.
Lanzillotta, S. y Kandel, C. (2014). La naturaleza de la ciencia en los libros de texto: una mirada epistemológica, retórica y didáctica. Revista de Enseñanza de la Física, 26(1), 373–379.
Lederman, N.G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 331–359. https://doi.org/10.1002/tea.3660290404
López-Navajas, A. (2014). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363, 282–308. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-363-188
López Sánchez, F.J., García Prieto, F.J. y Travé González, G. (2018). La enseñanza sobre el medio y los libros de texto en andalucía: Un análisis de contenido y de concepciones del profesorado. Revista Complutense de Educación, 29(2), 539–557. https://doi.org/10.5209/RCED.53450
Lorenzo, M.G. y Farré, A.S. (2013). Evolución de la naturaleza de la ciencia en los libros de texto de química orgánica de nivel superior. IX Congreso internacional sobre investigación en didáctica de las ciencias, 1181–1187.
Lorenzo, M.G., Ortolani, A.E. y Santigo Odetti, H. (2017). Comunicando la ciencia: Avances en investigación en didáctica de la ciencia. 55–68. Retrieved from https://www.fbcb.unl.edu.ar/institucional/wp-content/uploads/sites/7/2017/08/ODETTI_digital.pdf
Manassero-Mas, M.A. y Vázquez-Alonso, A. (2020). Un modelo conceptual y taxonómico para estructurar el campo ciencia-tecnología-sociedad (o naturaleza de la ciencia y tecnología, o como se llame). Indagatio Didactica, 11(2), 121–139. https://doi.org/10.34624/id.v11i2.5914
Matthews, M. (2012). Changing the focus: From nature of science (NOS) to features of science (FOS). In M. S. Khine (Ed.), Advances in nature of science research (pp. 3-26). Dordrecht: Springer.
Mayorga, N., Merino, C., López, V., Núñez, C., González-Weil, C. y Quiroz, W. (2012). La visión de la naturaleza de la ciencia en los textos de estudios de física en chile. I Congreso Latinoamericano de Investigación en Didáctica de las Ciencias Experimentales.
Occelli, M. y Valeiras, N. (2013). Los libros de texto de ciencias como objeto de investigación: una revisión bibliográfica. Enseñanza de las ciencias, 31(2), 133–152. https://doi.org/10.5565/rev/ec/v31n2.761
Picado, M. y Rico, L. (2011). Analisis de contenido en textos históricos de matemáticas. PNA. Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática, 6(1), 11–27.
Piñuel Raigada, J.L. (2002). Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Estudios de Sociolinguística, 3(1), 1–42.
Solaz-Portolés, J.J. (2010). La naturaleza de la ciencia y los libros de texto de ciencias: Una revisión. Educación XXI, 13(1), 65–80. https://doi.org/10.5944/educxx1.13.1.277
Solís, C. y Sellés, M. (2013). Historia de la ciencia. Espasa.
Vázquez-Alonso, A., Acevedo-Díaz, J.A. y Manassero-Mas, M.A. (2004). Consensos sobre la naturaleza de la ciencia: evidencias e implicaciones para su enseñanza. Revista Iberoamericana de Educación, 34(1), 1–37.
Vázquez-Alonso, A., Acevedo-Díaz, J. A., Manassero-Mas, M.A. y Acevedo, P. (2001). Cuatro paradigmas básicos sobre la naturaleza de la ciencia. Argumentos de Razón Técnica, 4, 135–176.
Vázquez-Alonso, A. y Manassero-Mas, M.A. (2012). La selección de contenidos para enseñar naturaleza de la ciencia y tecnología (parte 2): Una revisión aplicada a los currículos de ciencias españoles. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 9(1), 32–53.
Vázquez-Alonso, A. y Manassero, M.A. (2016). Juegos para enseñar la naturaleza del conocimiento científico y tecnológico. Educar, 53(1), 149–170. https://doi.org/10.5565/rev/educar.839
Vicente, J.J., Jiménez-Tenorio, N. y Oliva, J.M. (2022). La Naturaleza de la Ciencia como objeto de aprendizaje en la formación inicial del profesorado deficiencias de secundaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 97(36.1), 123-142. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i36.1.92424