Service-learning as a key methodology for promoting critical and responsible use of digital devices in Secondary Education

DOI

https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2025.v22.i3.3501

Info

Science education and sustainability
3501
Published: 29-10-2025
PlumX

Authors

Abstract

For decades, numerous studies by specialists and international organisations have highlighted the need to provide students with a global perspective on the current planetary emergency, in order to engage new generations in building fairer and more sustainable societies. This reseaarch aims to respond to this call by exploring, in particular, the opportunities offered by the curriculum of scientific-technological subjects in Compulsory Secondary Education and Baccalaureate to adress the socio-environmental impact associated with technology, based on STSE (Science-Technology-Society-Environment) interactions. It also examines as the conceptions held by Secondary Education students regarding this impact and the potential for fostering their involvement in adopting measures related to the responsible consumption of technology, through the implementation of a didactic intervention proposal grounded in the Service-Learning methodology.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

Supporting Agencies  

Proyecto Educación para una ciudadanía sostenible mediante la formación docente en problemas socioambientales relevantes desde una perspectiva internacional (NOU-PID, UV-SFPIE_PID-1640693) y Proyecto Educación para el Consumo responsable y el Desarrollo sostenible, Programa REDES-I3CE de Investigación en Docencia Universitaria 2020-21 (Universidad de Alicante-Instituto de Ciencias de la Educación). Profesorado y alumnado de los centros en los que se ha implementado la propuesta didáctica. Revisores/as de este artículo que han contribuido a mejorar su calidad.

How to Cite

Pérez Aguilar, M., & Calero Llinares, M. (2025). Service-learning as a key methodology for promoting critical and responsible use of digital devices in Secondary Education. Revista Eureka Sobre Enseñanza Y Divulgación De Las Ciencias, 22(3), 3501. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2025.v22.i3.3501

References

Alonso-Conde, A. B., Rojo-Suárez, J. y Zúñiga-Vicente, J. Á. (2021). Uso de dispositivos móviles en las aulas de la universidad y rendimiento académico: revisión de la literatura y nueva evidencia en España. Tecnología, Ciencia y Educación, 20, 7-48. https://doi.org/10.51302/tce.2021.600

Ayerbe López, J., y Perales Palacios, F. J. (2025). ABP frente a una metodología convencional: incidencia sobre la conciencia ambiental. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación y Experiencias didácticas, 43(2), 81-102. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.6337

Baldé, C. P., Forti, V., Gray, V., Kuher, R., Stegmann, P. (2017). The Global e-Waste Monitor-2017. United Nations University (UNU), International Telecommunication Union (ITU) e International Solid Waste Association (ISWA). https://www.itu.int/dms_pub/itu-d/opb/gen/D-GEN-E_WASTE.01-2017-PDF-E.pdf

Bybee, R. (1991). Planet Earth in Crisis: How Should Science Educators Respond? The American Biology Teacher, 53(3), 146-153. https://doi.org/10.2307/4449248

Calero, M., Mayoral, O., Ull, A. y Vilches, A. (2019). La educación para la sostenibilidad en la formación del profesorado de ciencias experimentales en Secundaria. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación y Experiencias didácticas, 37(1), 157-175. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2605

Calero, M., Cantó, J., Pina, T., Mayoral, O. y Vilches, A. (2024a). La Educación para la Sostenibilidad en la formación inicial de maestras y maestros de Educación primaria: propuestas didácticas en el marco de los ODS. En Solbes, J. y Cantó, J. (Eds.). La enseñanza de las ciencias en la educación primaria: Análisis de la situación, de la formación y propuestas de mejora, pp.159-182. Tirant Humanidades.

Calero, M., Cantó, J., Mayoral, O., Pina, T., Ull, M.À. y Vilches, A. (2024b). An exploration of Early Childhood and Primary School pre-service teachers' knowledge of the SDGs: Proposals for its implementation in initial teacher training. En Leal Filho, W., Dibbern, T., de Maya, S.R., Alarcón-del-Amo, MdC., Rives, L.M. (Eds.). The Contribution of Universities Towards Education for Sustainable Development, pp 305-319. World Sustainability Series. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-031-49853-4_19

Carpena, J. y Lopesino, C. (2001). ¿Qué contenidos CTS podemos incorporar a la enseñanza de las ciències? Alambique, 29, 34-42.

Cebrián, G., Fernández Morilla, M., Fuertes, M. T., Moraleda, A. y Segalàs Coral, J. (2019). La influencia del aprendizaje-servicio en el desarrollo de competencias en sostenibilidad en estudiantes universitarios. Bordón. Revista de Pedagogía, 71(3), 151-167. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68276

Chuliá-Jordán, R., Vilches Peña, A. y Calero Llinares, M. (2022). The Press as a Resource for Promoting Sustainability Competencies in Teacher Training: The Case of SDG 7. Sustainability, 14(2), 857. https://doi.org/10.3390/su14020857

Claudy, M. C., Garcia, R. y O’Driscoll, A. (2015). Consumer resistance to innovation—a behavioral reasoning perspective. Journal of the Academy of Marketing Science, 43(4), 528-544. https://psycnet.apa.org/doi/10.1007/s11747-014-0399-0

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2ª ed.). Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Cucchiella, F., D’Adamo, I., Koh, S. L. y Rosa, P. (2015). Recycling of WEEEs: An economic assessment of present and future e-waste streams. Renewable and Sustainable Energy Review, 51, 263-272. https://doi.org/10.1016/j.rser.2015.06.010

Decreto 87/2015, de 5 de junio, por el que establece el currículo y desarrolla la ordenación general de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato en la Comunitat Valenciana. Diario Oficial de la Generalitat Valenciana, núm. 7544, de 10 de junio de 2015, pp. 17437-18582. http://www.dogv.gva.es/portal/ficha_disposicion_pc.jsp?sig=005254/2015&L=1

Dhir, A., Koshta, N., Goyal, R. K., Sakashita, M. y Almotairi, M. (2021). Behavioral reasoning theory (BRT) perspectives on E-waste recycling and management. Journal of Cleaner Production, 280, Part 1, 124269. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.124269

Furco, A. y Billig, S. H. (2002). Service learning: The essence of the pedagogy. IAP.

García, R., Francisco, A., Moliner, L., y Rubio, L. (2014). Introducción: aspectos clave para el desarrollo del aprendizaje servicio. En Francisco, A., Rubio, y Moliner, L. Construyendo ciudadanía crítica y activa. Experiencias sobre el Aprendizaje-Servicio en las universidades del Estado español (pp. 9-22). Icaria.

García Ferrandis, I., Calero Llinares, M., Mayoral García-Berlanga, O., Menargues Marcilla, A., y Luján Feliu-Pascual, I. (2025). Evaluación de una campaña sobre consumo responsable de dispositivos electrónicos en educación superior. Profesorado, Revista De Currículum y Formación Del Profesorado, 29(1), 317-339. https://doi.org/10.30827/profesorado.v29i1.30854

Gil-Pérez, D., Vilches, A., Edwards, M., Praia, J., Marques, L. y Oliveira, T. (2003). A proposal to enrich teachers' perception of the state of the world. First results. Environmental Education Research, 9(1), 67-90. https://doi.org/10.1080/13504620303465

Gil-Pérez, D. y Vilches, A. (2019). La comprensión e impulso de la Sostenibilidad: un requisito imprescindible para una acción educativa y ciudadana eficaz. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(2), 2101. https://doi:10.25267/Rev_educ_ambientsostenibilidad.2019.v1.i2.2101

Guisasola, J. (2024). La investigación basada en el diseño: algunos desafíos y perspectivas. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación De Las Ciencias, 21(2), 2801. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2024.v21.i2.2801

Hayford, B., Blomstrom, S. y DeBoer, B. (2014). STEM and Service-Learning: Does Service-Learning Increase STEM Literacy? International Journal of Research on Service-Learning and Community Engagement, 2( 1). https://doi.org/10.37333/001c.002001004

Hicks, D. y Holden, C. (1995). Exploring the future: a missing dimension in environmental education. Environmental Education Research, 1(2), 185-193. https://doi.org/10.1080/1350462950010205

Holland, R. W., Aarts, H. y Langendam, D. (2006). Breaking and creating habits on the working floor: A field-experiment on the power of implementation intentions. Journal of Experimental Social Psychology, 42(6), 776-783. https://psycnet.apa.org/doi/10.1016/j.jesp.2005.11.006

International Telecommunication Union and United Nations Institute for Training and Research (2024). The Global E-waste Monitor 2024. https://api.globalewaste.org/publications/file/297/Global-E-waste-Monitor-2024.pdf

Kammler, D. C., Truong, T. M., VanNess, G. y McGowin, A. E. (2012). A service-learning project in chemistry: Environmental monitoring of a nature preserve. Journal of Chemical Education, 89(11), 1384-1389. https://doi.org/10.1021/ed300109k

Kaur, P., Dhir, A., Singh, N., Sahu, G. y Almotairi, M. (2020). An innovation resistance theory perspective on mobile payment solutions. Journal of Retailing and Consumer Services, 55, 102059. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2020.102059

Kumar, A. (2019). Exploring young adults’ e-waste recycling behaviour using an extended theory of planned behaviour model: A cross-cultural study. Resources, Conservation and Recycling, 141, 378-389. https://doi.org/10.1016/j.resconrec.2018.10.013

Laukkanen, T. (2016). Consumer adoption versus rejection decisions in seemingly similar service innovations: The case of the Internet and mobile banking. Journal of Business Research, 69(7), 2432-2439. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.01.013

Leal Filho, W., Manolas, E. y Pace, P. (2015). The future we want: Key issues on sustainable development in higher education after Rio and the UN decade of education for sustainable development. International Journal of Sustainability in Higher Education, 16(1), 112-129. https://doi.org/10.1108/IJSHE-03-2014-0036

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/buscar/pdf/2020/BOE-A-2020-17264-consolidado.pdf

Lizasoain Hernández, L. (2024). El análisis estadístico de datos en la investigación educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27(2), 217-232. https://doi.org/10.6018/reifop.608261

López Fernández, C., Paños Martínez, E., y Ruiz-Gallardo, J.-R. (2025). La voz de los estudiantes en torno a la Agenda 2030 Escolar: desafíos y oportunidades. Un estudio de caso. Ápice. Revista de Educación Científica, 9(1). https://doi.org/10.17979/arec.2025.9.1.11308

Menargues, A., Luján, I., Díez, R., Calero, M., Aguilar, B., Rodenas, M. C. y Ortiz, M. (2021a). Enseñanza y aprendizaje del consumo sostenible a través de un proyecto de aprendizaje servicio en el Grado en Maestro en Educación Infantil. En Satorre, R. (Ed.). Nuevos retos educativos en la enseñanza superior frente al desafío COVID-19 (pp.351-362). Ediciones Octaedro.

Menargues, A., Luján, I. y Limiñana, R. (2021b). Enseñanza y aprendizaje de consumo sostenible a través del estudio del ciclo de vida de un teléfono móvil integrando los 17 ODS. Actas electrónicas del XI Congreso Internacional en Investigación en Didáctica de las Ciencias 2021: Aportaciones de la educación científica para un mundo sostenible (Coord. Cañada, F. y Reis, P.), Lisboa, 2021, pp. 1109-1112.

Morán, Ch., González, L., Nieto, M. y Rodríguez, V. M. (2021). El conocimiento y la defensa del medio natural en la LOMLOE. Fuhem Educación Ecosocial. Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico.

Nowakowski, P. (2019). Investigating the reasons for storage of WEEE by residents – A potential for removal from households. Waste Management, 87, 192-203. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2019.02.008

Ofei-Manu, P. y Didham, R. J. (2018). Identifying the factors for sustainability learning performance. Journal Cleaner Production, 198, 1173-1184. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.06.126

ONU. (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el desarrollo sostenible. A/69/L85. http://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/70/L.1&Lang=S

Ortega-Lasuen, U., Díez, J. R., Esteve-Guirao, P., y Banos-González, I. (2024). Noticias de prensa sobre el problema de los residuos en el aula: concienciación frente a información. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación Y Experiencias didácticas, 42(3), 203-222. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.6064

Pascual, M. (2021, 23 de junio). Escuelas que nos den de vivir. Otras voces en Educación. https://otrasvoceseneducacion.org/archivos/380828

Prieto, T. y España, E. (2010). Educar para la sostenibilidad. Un problema del que podemos hacernos cargo. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 7, 216-229. http://dx.doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2010.v7.iextra.06

Ramos-Pardo, F. J., Calderón-Garrido, D., y Alonso-Cano, C. (2023). Una revisión sistemática del uso educativo de teléfonos móviles en tiempos de COVID-19. Education in the Knowledge Society (EKS), 24, e29903. https://doi.org/10.14201/eks.29903

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, núm. 3, de 3 de enero de 2015, pp. 169-546. https://www.boe.es/boe/dias/2015/01/03/pdfs/BOE-A-2015-37.pdf

Resch, K. (2018). Third Mission and service learning. A narrative evaluation of the relevance of students’ experiences. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 13, 127-139. https://doi.org/10.3217/zfhe-13-02/08

Reverte, N., Calero, M. y Vilches, A. (2023). Las interacciones CTSA en la enseñanza de las ciencias en Educación Secundaria: evolución y perspectivas. Indagatio Didactica, 15(1), 307-316. https://doi.org/10.34624/id.v15i1.32237

Ríos, E. y Solbes, J. (2007). Las relaciones CTSA en la enseñanza de la tecnología y las ciencias: una propuesta con resultados. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 6(1), 32-56. http://hdl.handle.net/10550/34994

Rivera-Vargas, P., Mateu-Luján, B., Rappoport, S. y Gamboa, Y. (2023). Digitalización de los centros educativos y uso de teléfonos móviles en el aula. Análisis del caso español. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 21(4), 25-43. https://doi.org/10.15366/reice2023.21.4.002

Sachs, J., Lafortune, G., Kroll, Ch., Fuller, G., Woelm, F. (2022). From Crisis to Sustainable Developmnet: the SDGs as Roadmap to 2030 and Beyond. Sustainable Development Report 2022. Cambridge. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781009210058

Sánchez Carracedo, F. y López, D. (2021). A Service-Learning Based Computers Reuse Program. Sustainability, 13, 7785. https://doi.org/10.3390/su13147785

Segalàs, J. y Sánchez, F. (2019). El proyecto EDINSOST. Formación en las Universidades españolas de profesionales como agentes de cambio para afrontar los retos de la sociedad. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1), 12041-120416. http://hdl.handle.net/2117/131332

Sigmon, R. L. (1994). Serving to Learn, Learning to Serve. Linking Service with Learning. Council for Independent Colleges Report.

Solbes, J. y Vilches, A. (2004). Papel de las relaciones entre Ciencia, Tecnología, Sociedad y Ambiente en la formación ciudadana. Enseñanza De Las Ciencias. Revista De investigación y Experiencias didácticas, 22(3), 337-348. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3868

Taber, K.S. (2018). The Use of Cronbach’s Alpha When Developing and Reporting Research Instruments in Science Education. Research in Science Education, 48, 1273-1296. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9602-2

Tandon, A., Dhir, A., Kaur, P., Kushwah, S. y Salo, J. (2020). Behavioral reasoning perspectives on organic food purchase. Appetite, 154, 104786. https://doi.org/10.1016/j.appet.2020.104786

Tarrant, M. A. y Cordell, H. K. (1997). The effect of respondent characteristics on general environmental attitude-behavior correspondence. Environment and behavior, 29(5), 618-637. https://psycnet.apa.org/doi/10.1177/0013916597295002

Tedesco, L. P. y Salazar, K. A. (2006). Using environmental service-learning in an urban environment to adress water quality issues. Journal of Geoscience Education, 54, 123-132. https://doi.org/10.5408/1089-9995-54.2.123

UNEP United Nations Environment Programme (2024). Navigating New Horizons: A global foresight report on planetary health and human wellbeing. https://wedocs.unep.org/20.500.11822/45890

UNESCO (2005). UN Decade of Education for Sustainable Development, 2005-2014: the DESD at a glance. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000141629

UNESCO (2014). Roadmap for Implementing the Global Action Programme on Education for Sustainable Development. UNESCO. http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002305/230514e.pdf

UNESCO (2017). Education for Sustainable Development Goals. Learning Objectives. UNESCO.https://www.unesco.de/sites/default/files/2018-08/unesco_education_for_sustainable_development_goals.pdf

UNESCO (2020). Educación para el Desarrollo Sostenible. Hoja de ruta. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374896

Verdera, V. V. (2015). El aprendizaje-servicio: una estrategia para la formación de competencias en sostenibilidad. Foro de Educación, (19), 193-212. https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.009

Vilches, A. y Gil-Pérez, D. (2009). Una situación de emergencia planetaria a la que debemos y podemos hacer frente. Revista de Educación, No. Extr., 101-122.

Wang, Z., Guo, D., Wang, X. (2016). Determinants of residents' e-waste recycling behaviour intentions: evidence from China. Journal of Cleaner Production, 137, 850-860. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2016.07.155

Yin, J., Gao, Y. y Xu, H. (2014). Survey and analysis of consumers' behaviour of waste mobile phone recycling in China. Journal of Cleaner Production, Volume 65, Pages 517-525. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2013.10.006

Ylä-Mella, J., Keiski, R. L. y Pongrácz, E. (2015). Electronic waste recovery in Finland: Consumers’ perceptions towards recycling and re-use of mobile phones. Waste Management, 45, 374-384. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2015.02.031