Possible worlds and transmission of masculinities. Thinking with `Star Wars´

Número

Downloads

Article abstract page views:  316  

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2018.v2.i17.3

Info

Monographic
13-25
Published: 01-11-2018
PlumX

Authors

Abstract

The theory of possible worlds opens the door to think into the masculinities identities and theirs transmisión through dialogue with the cinematic saga, “Star Wars” (the two first trilogies). Therefore, is proposed in this text, to make an argumentative tour which deals with the following points: the presentation of men´s studies; the conceptualization of hegemonic masculinity and the asociation between this one and heroism; and the correspondence between the military-messianic tradition and narrative of the “héroe´s journey”. The article continues reflecting on the transmission of masculinities through fatherhood and mentoring relationships, this on, regarding the plot of the saga. At the end, this text reflecting about the need to create new masculinities genealogies.

Keywords

Masculinities, fantastic and Science Fiction, Star Wars, fatherhood relationships, mentoring relationships.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Sierra Nieto, J. E. (2018). Possible worlds and transmission of masculinities. Thinking with `Star Wars´. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (17), 13–25. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2018.v2.i17.3

References

Carabí, A. (s/f). Construyendo nuevas masculinidades: la representación de la masculinidad en la literatura y el cine de los estados unidos (1980-2003). Informe de Investigación. Disponible en: http://www.ub.edu/filoan/memmasc.pdf

Compairé, J. (2011). “Rompiendo filas. Voces desde la objeción de conciencia y la insumisión”. Congreso Iberoamericano de Masculinidades y Equidad. Barcelona. Disponible en: http://www.lazoblanco.org/wp-content/ uploads/2013/08manual/bibliog/material_masculinidades_0156.pdf

Breu, R. (2014). El amanecer del planeta de los simios. Reflexiones desde la ciencia - ficción. Aula de Secundaria, 10; 42.

Bonino, L. (2002). Masculinidad hegemónica e identidad masculina. Dossiers feministes, 6; 7-36. Disponible en:https://www.raco.cat/index.php/DossiersFeministes/ article/view/102434

Burgio, G. (2013). El cuerpo docente. Sexuación de la didáctica, eros pedagógico y autoridad magistral. Rizoma freireano, 15. Disponible en:http://www.rizoma-freireano.org/index.php/el-cuerpo-docente-sexuacion

Campbell, J. (1959) [1949]. El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito. México: FcE.

Carrasco (s/f). La figura del nuevo héroe en el cine de ciencia ficción. Disponible en: https://studylib.es/doc/6593958/la-figura-del-nuevo-héroe-en-el-cine-de-ciencia-ficción

Carrasco, R. (2005). Gender relations in the space of science-fiction: Dune (1984). Odisea, 6; 43-54.

Carrasco, R. (2010). Of men and ciborgs: the construction of masculinity in contemporary U.S. science fiction cinema. Tesis Doctoral, Universidad de Huelva. Disponible en: http://rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/4129

Connell, R. (1995). Masculinities. Cambridge: Polity Press.

García Tojar, L. (2007). La ideología de Star Wars. Comunicación presentada en el IX Congreso de la Federación Española de Sociología. Disponible en: https://www.ucm.es/data/cont/docs/471-2013-10-29-IdeologiaSW.pdf

Gilmore, D. (1994). Hacerse hombre: concepciones culturales de la masculinidad. Barcelona: Paidós.

Harris, M. (1999). Vacas, cerdos, guerras y brujas. Madrid: Alianza Editorial

Martín, S. (2007). “Los estudios de la masculinidad”. En Meri Torras (ed.), Cuerpo e identidad I (89-112). Barcelona: Edicions UAB.

Neff van Aertselaer, J. (2001). “Cuando Darth Vader sustituye al falo: la masculinidad como deseo reprimido”. En C. Sánchez-Palencia y J. Carlos Hidalgo (Eds.). Masculino plural: construcciones de la masculinidad (79-90). Lleida: Edicions de la Universitat de Lleida.

Prorokova, T. (2017). Between Vietnam and 9/11: Arnold Schwarzenegger and a New Type of Masculinity in Twins and Kindergarten Cop. Masculinities and Social Change, 6 (1);17-38. DOI: 10.17583/MCS.2017.2195

Prucher, J. (ed.) (2007). Brave New Words. The Oxford Dictionary of Science Fiction. Oxford University Press.

Recalcati, M. (2015). El complejo de Telémaco. Padres e hijos tras el ocaso del progenitor. Barcelona: Anagrama.

Seidler, V. (2000). La sin razón masculina. Masculinidad y teoría social. México: Paidós.

Sierra, J. E. (2017). “Del `complejo de Edipo ́ al `Complejo de Telémaco ́. Genealogías masculinas y educación”. En R. Fernández Paradas y R. Ravina Ripoll (Coords.). Sexualidades diversas. Interferencias entre el arte, la educación y la sociedad. Un prisma

desde el arte, los estudios culturales y el mundo de la educación (93-107). Universidad Metropolitana de Venezuela: Venezuela. Disponible en:https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=700443

Van Manen, M. (1998). El tacto en la enseñanza. Barcelona: Paidós.

Vargas Llosa, M. y Magris, C. (2014). La literatura es mi venganza. Barcelona: Anagrama.

Vilar, M. (2012). Introducción a la teoría de los mundos

posibles. Luthor, 9 (2); 18-24. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3979955

Filmografía

Abrams, J. J. (2015). Star Wars. Episode VII. Lucasfilm. Lucasfilm / Bad Robot

Avildsen, J. G. (1976). Rocky. United Artists.

Bigelow, K. (1991). Le llaman Bodhi [Point Break]. 20th Century Fox.

Cameron, J. (1984). Terminator [The Terminator]. Pacific Western / Hemdale Film

Corporation. Distribuida por Orion Pictures.

Corporation(1991). Terminator II [T2: Judgment Day]. Carolco Pictures / Pacific Western /

Lightstorm Entertainment. Distribuida por TriStar Pictures.

Johnson, R. (2017). Star Wars. Episode VIII. Lucasfilm / Walt Disney Studios Motion Pictures

Kershner, I. (1980). Star Wars. Episode V. Lucasfilm.

Kotcheff, T. (1982). Acorralado (Rambo) [Rambo: First Blood]. Orion Pictures /

Anabasis N.V. / Elcajo Productions.

Kurosawa, A. (1958). La fortaleza oculta [Kakushi Toride no San-Akunin]. Toho Company.

Lucas, G. (1977). Star Wars. Episode IV. Lucasfilm / Twentieth Century Fox Film Corporation.

Lucas, G. (2001). Star Wars. Episode I. Lucasfilm.

Lucas, G. (2002). Star Wars. Episode II. Lucasfilm.

Lucas, G. (2005). Star Wars. Episode III. Lucasfilm.

Marquand, R. (1983). Star Wars. Episode VI. Lucasfilm.

Milius, J. (1982). Conan, el bárbaro [Conan, the barbarian]. Edward R. Pressman Production / Dino de Laurentiis.

McTiernan, J. (1988). La jungla de cristal [Die Hard]. 20th Century Fox.

Reeves, M. (2014). El amanecer del planeta de los simios [Dawn of the Planet of the Apes]. 20th Century Fox / Chernin Entertainment.

Reitman, I. (1990). Poli de guardería. [Kindergarten cop]. Universal Pictures.

Schaffner, F. J. (1968). El planeta de los simios [Planet of the Apes]. 20th Century Fox.

Snyder, Z. (2006). 300. Warner Bros. Pictures / Legendary Pictures / Virtual Studio.

Spottiswoode, R. (1992). ¡Alto! O mi madre dispara [Stop! Or my Mom will Shoot]. Universal Pictures.

Wachowsky, L. & Wachowsky, L. (1999). The Matrix. Warner Bros / Village

Roadshow Pictures / Groucho II Film Partnership.

Roadshow(2003). The Matrix reloaded. Warner Bros. Pictures.

Roadshow (2003). The Matrix revolutions. Warner Bros. Pictures.

Zemeckis, R. (1985). Regreso al futuro [Back to the Future]. Universal Pictures / Amblin Entertainment.

Zemeckis, R (1989). Regreso al futuro II [Back to the Future. Part II]. Universal Pictures.

Zemeckis, R (1990). Regreso al futuro III [Back to the Future. Part III]. Universal Pictures.