Educating with mass media, a review from the classics. Two centuries of education: from Freinet to Wikipedia

Número

Downloads

Article abstract page views:  184  

Info

Articles
119-130
Published: 01-11-2015

Authors

Abstract

Two centuries have passed since Freinet used newspapers in and out the classroom  with their students to investigate and observe the streets (outdoor teaching). Today the EHEA recognizes this practice. This phenomenon, that began as a revolutionary experiment, is an undeniable reality in the 21st century. ICTs allow people to experiment and innovate their teaching methods using tools that transform education and reality. This study reflects on teaching methods that have to find their path into practical learning outside the classroom (streets or organizations). The learning process is permanent (long life learning) and never ends. The Freinet model that seemed revolutionary in older times, now is standard educommunication disciplines (Media Literacy), allow to observe learning in any stage where mutable tools are used to obtain immutable knowledge.

Keywords

Education, outdoor teaching, long life learning, media education, Media Literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Gómez y Patiño, M. (2015). Educating with mass media, a review from the classics. Two centuries of education: from Freinet to Wikipedia. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (11), 119–130. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/hachetetepe/article/view/6214

References

ANECA (2003). Programa de Convergencia Europea. El crédito europeo. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación.

Aparici, R. (1997). Educación para los medios. Rev. Voces y Culturas, 11/12; 89-118.

Barckley, E.F., Cross, K.P. & Major, C.H. (2005). Collaborative learning techniques: A handbook for college faculty. San Francisco: Jossey-Bass.

Bryant, T. (2006). Social software in academia. Educause Quartely, 2; 61-64. (http://cort.as/YE85) (15-08-15)

Castells, M. (1983). The city and the grassroots. Londres: Edward Arnold.

Castells, M. (1997). La era de la información: Economía, Sociedad y Cultura. Título original: The

information Age: Economy, Society and Culture (1996). Vol I: La sociedad red (The rise of the network society). Vol. II: El poder de la identidad (The power of identity) Madrid: Alianza. First Published in the United States by Blackwell Pub. Inc., Cambridge, M.

Chomsky, N./Ramonet, I. (1997). Cómo nos venden la moto. Barcelona: ICARIA. Traducción de N.

Chomsky: Joan Soler, de I. Ramonet: María Méndez.

Elgort, I. (2007). “Using wikis as a learning tool in higher education”. ICT: Providing choies for learners and learning. Proceedings ascilite Singapore 2007. (http://cort.as/YE7u) (15-08-15)

Fernández, S. (2010). Vivir sin miedos. Atrévete a comenzar de nuevo. Barcelona: Plataforma.

García-Noblejas, J. J. (1997). Medios de conspiración social. Pamplona: EUNSA.

González, J. & Wagenaar, R. (Coords.) (2003). TUNING. Educational structures in Europe. Informe final. Fase 1. Bilbao: Universidad de Deusto.

Green, M. (1993). Contextos sociales y los usos de la investigación. Medios de comunicación, educación y comunidades, en Jensen, K.B. Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch.

Guzmán Ibarra, I., Marín Uribe, R. & Inciarte González, A.J. (2014). Innovar para transformar la docencia universitaria. Un Modelo para la formación por competencias. Maracaibo (Venezuela): Universidad de Zulia.

Jensen, K. B. (1993). Públicos mediáticos. El análisis de la recepción: la comunicación, educación y comunidades, en Jensen, K.B./Jankowski, N.W. (Eds.).Metodologías cualitativas de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch. Título original: Qualitative methodologies for mass communication research. Londres: Routledge. Traducción: Joan Soler.

Kaplún, M. (1997) Pedagogía de la comunicación, Barcelona, Rev. Voces y Culturas, 11/12; 69-88.

Moscoso Sánchez, D. J. (2004). De la Galaxia Gutenberg a la Galaxia Internet: la ‘itinerancia’ en la lectura, Comunicar. Revista científica de Comunicación y Educación, 23; 124-128.

Noble, G. (1978). Children in front of the small screen. Beverly Hills, CA: SAGE.

Ureña, E. M. (1998). La teoría crítica de la sociedad de Habermas: la crisis de la sociedad industrializada. Madrid: Tecnos.

Wimmer, R. D. & Dominick, J. R. (1996). La investigación científica de los medios de comunicación. Barcelona: BOSCH. Título original: Mass Media Research. An introduction (1994), by Wadsworth. Traducción: J. Luis Dader.