Dialectology in the training of speech therapists: the case of the spanish of Peru

Número

Downloads

Article abstract page views:  604  

DOI

https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2020.iextra2.05

Info

Papers
89-99
Published: 03-09-2020
PlumX

Authors

  • John Castro Torres (PE) Pontificia Universidad Católica del Perú

Abstract

This contribution is to describe the role played by knowledge about dialectology in the training of speech therapists in Peru. For this reflection, the graduates of the PUCP-CPAL Master's programs will be taken as an analysis sample. For this reason, the path of knowledge about linguistics followed by our future graduates will be addressed before reaching, specifically, dialectology. First, they should be aware of the concepts with which speech is described, both those who suffer disorders and those who do not; then, they will assume the descriptivist scientific attitude demanded by linguistics; and, finally, they should know the different ways in which Spanish is spoken in Peru, knowledge that dialectology provides. For this purpose, this work presents a description of the Vademécum Comparativo Variedad Dialectal-Trastorno (VCVT).

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Castro Torres, J. (2020). Dialectology in the training of speech therapists: the case of the spanish of Peru. Pragmalingüística, (2), 89–99. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2020.iextra2.05

References

ACOSTA RODRIGUEZ, V. (2004): “El desarrollo lingüístico y las dificultades del lenguaje”, Las prácticas educativas ante las dificultades del lenguaje: una propuesta desde la acción: la colaboración entre logopedas, psicopedagogos, profesores y padres, Barcelona: Ars Médica, pp. 65-97.

ANDRADE CIUDAD, L. (2016): The Spanish of the Northern Peruvian Andes, Bern, Switzerland: Peter Lang AG, International Academic Publishers.

ANDRADE CIUDAD, L. y PÉREZ SILVA, J. (2009): Las lenguas del Perú, Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú.

ARDILA, A. (2012): “The Executive Functions in Language and Communication”, Peach, R. & Shapiro, L. (eds.): Cognition and Acquire Language Disorders, St. Louis, Missouri: Elsevier pp. 147-166.

BOTHA, R. (1981): The Conduct of Linguistic Theory, The Hague: Mouton.

CONGRESO DE LA REPÚBLICA DEL PERÚ (2011): Ley nº 29735 Ley que regula el uso, preservación, desarrollo, recuperación, fomento y difusión de las lenguas originarias del Perú, Lima: Poder Legislativo.

CUMMINGS, L. (2008): Clinical Linguistics, Edimburgo: Edinburgh University Press.

ESCOBAR, A. (1978): Variaciones sociolingüísticas del castellano en el Perú, Lima: IEP ediciones.

FALLAS, J. y SANCHO, M. (2013): “Las variedades del español de Perú: un estudio desde la dialectología”, Revista Nuevo Humanismo, 1 (1), pp. 49-71.

FERNÁNDEZ, M. (1996): “El papel de la teoría y de la aplicación en las construcciones de disciplina lingüísticas: el caso de la «lingüística clínica» y áreas conexas”, Revista Española de Lingüística, 28 (2), pp. 389-419.

FERNÁNDEZ, M. (2002): “Importancia de los modelos lingüísticos en el estudio de los trastornos comunicativos”, Hernández Sacristán, C. y Serra Alegre. E. (eds.): Estudios de lingüística clínica, Valencia: Nau Llibres, pp. 9-25.

GALLARDO, B. y VALLES, B. (2010): “Lingüística en contextos clínicos: la lingüística clínica”, Lengua y Habla, 12, pp. 32-50.

GARAYZÁBAL HEINZE, E. (2002): “Tipologías de lenguas y lingüística clínica: la importancia de los estudios interlingüísticos en la descripción del lenguaje patológico: ¿son válidos los planteamientos?”, Revista de Investigación Lingüística, 5 (1), pp. 121-133.

GARAYZÁBAL HEINZE, E. (ed.) (2006): Lingüística clínica y logopedia, Madrid: A. Machado Libros.

HAYNES, W. (2011): Communication Disorders in Educational and Medical Settings, Sudbury: Jones & Bartlett Publishers.

MALMBERG, B. (1970): La América hispanohablante. Unidad y diferenciación del castellano, Madrid: Istmo.

MARTÍNEZ CELDRÁN, E. (1998): Lingüística. Teoría y aplicaciones, Barcelona: MASSON.

PARDO, J. (1989): “Acerca de la competencia comunicativa”, Thesaurus, 42 (2), pp. 320-336.

PAVEZ GUZMÁN, M. (1999): “Lingüística aplicada a los trastornos del lenguaje”, Boletín de Filología, 37 (2), pp. 953-968.

PÉREZ SILVA, J. (2004): Los castellanos del Perú, Lima: Programa de Educación Básica de la Cooperación Alemana al Desarrollo PROEDUCA-GTZ.

RAJA, L. (2010): “Clinical Linguistics – A Multidisciplinary Theme”, The Modern Journal of Applied Linguistics, 2 (2), pp. 195-200.

SÁNCHEZ PADILLA, S. (2011): “El modo «correcto» de hablar”, Revista AAPAUNAM Academia, Ciencia y Cultura, 3 (2), pp. 100-106.