Pragmatic assessment of lan-guage in children with low prevalence chromosomopa-thies

Número

Downloads

Article abstract page views:  437  

DOI

https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2020.iextra2.09

Info

Papers
152-168
Published: 03-09-2020
PlumX

Authors

Abstract

Chromosomopathies consist of duplications or deletions of chromosomal fragments that usually produce language impairment. However, accurate descriptions of structural and functional linguistic deficits caused by chromosomopaties are not yet available due to the low prevalence of these alterations. Our aim in this paper is to put forward a pragmatic methodology in order to assess linguistic impairment in children with low prevalence chromosomopathies. This method links structural linguistic deficits together with the pragmatic dysfunctions they cause in communication. We discuss the transcription and coding of the data with the CHILDES tools and its labeling with PREP-CORP, and we illustrate our reflections with examples from the CHROMOLANG corpus. We conclude that the pragmatic analysis of natural oral language data complements the traditional assessment through standardized tests, contributes to diagnosis, and allows speech-language clinicians to focus on strategies to achieve communication success during the intervention.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Fernández-Urquiza, M., Jiménez-Romero, M. S., & Benítez-Burraco, A. (2020). Pragmatic assessment of lan-guage in children with low prevalence chromosomopa-thies. Pragmalingüística, (2), 152–168. https://doi.org/10.25267/Pragmalinguistica.2020.iextra2.09

Author Biography

Maite Fernández-Urquiza, Universidad de Oviedo

Profesora Ayudante Doctora del Área de Lingüística General del Departamento de Filología Española

References

BENÍTEZ-BURRACO, A. et al. (2018): “Narrowing the Genetic Causes of Language Dysfunction in the 1q21.1 Microduplication Syndrome”, Frontiers in Pediat-rics, 6, pp. 1–15.

BENÍTEZ-BURRACO, A. et al. (2018): “Language impairment in a boy with a microdeletion in 8p23.1 and a microduplication in 9p24.3”, V Congreso Internacional de Lingüística Clínica, Cádiz, del 7 al 9 de noviembre de 2018.

BENÍTEZ-BURRACO, A. et al. (2018): “Language impairment in a girl with a microduplication in 1q42.3q43”, V Congreso Inter-nacional de Lingüística Clínica, Cádiz, del 7 al 9 de noviembre de 2018.

CRYSTAL, D. (1981): Clinical Linguis-tics, London: Whurr Publish-ers.

CRYSTAL, D. (1982): Profiling Linguis-tic Disability, London: Edward Arnold.

DAVIS, G. (2007): “Cognitive Prag-matics of Language Disorders in Adults”, Seminars in Speech and Language, 28 (2), pp. 111–121.

DÍAZ MARTÍNEZ, F. (1995): “Algunos aspectos de organización con-versacional en consultas de lo-gopedia”, Gallardo-Paúls, B., Hernández, C. y Moreno, V. (eds.); Lingüística clínica y neu-ropsicología cognitiva. Actas del Primer Congreso Nacional de Lingüística Clínica. Lingüís-tica interaccional en ámbitos de salud, Valencia: Universidad de Valencia, Volumen 3, pp. 17–30.

DIEZ-ITZA, E. et al. (2014): “The Syndroling Project: A compara-tive linguistic analysis of typi-cal development profiles and neurodevelopmental genetic syndromes (Down, Williams and Fragile X syndromes). Conclusions: Syndrome-specific profiles”, IASCL-XII In-ternational Congress for the Study of Child Language, Ám-sterdam, del 14 al 18 de julio de 2014.

DIEZ-ITZA, E.; SNOW, C. E., y MACWHINNEY, B. (1999): “La metodología RETAHME y el proyecto CHILDES: Breviario para la codificación y análisis del lenguaje infantil”, Psicot-hema, 11, pp. 517–530.

DONNAI, D. & KARMILOFF-SMITH, A. (2000): “Williams syndrome: from genotype through to the cognitive phenotype”, Ameri-can Journal of Medical Genet-ics, 97, pp. 164–71.

EKMAN, P. & FRIESEN, W. V. (1981): “The repertoire of nonverbal behavior: Categories, origins, usa¬ge, and coding”, Kendon, J., Sebeok, T. A., & Umiker-Sebeok, J. (eds.): Nonverbal communication, interaction, and gesture. Selections from SE-MIOTICA, Boston: Mouton de Gruyter, pp. 57–106.

FERNÁNDEZ PÉREZ, M. (2000): “El enfoque pragmático en el dise-ño y proyección de pruebas de evaluación lingüística en edad infantil”, Pragmalingüística, 8, pp.113–122.

FERNÁNDEZ-URQUIZA, M. et al. (2015a): PREP-R. Protocolo Rá-pido de Evaluación Pragmática Revisado, Valencia: Universi-dad de Valencia.

FERNÁNDEZ-URQUIZA, M. y GA-LLARDO-PAÚLS, B. (2015b): “Adaptación del formato CHAT para la transcripción y codifi-cación de los datos de lenguaje patológico del corpus PerLA”, Oralia, 18, pp. 81–102.

FERNÁNDEZ-URQUIZA, M. et al. (2015c): “Perfiles pragmáticos comparados de síndromes ge-néticos neuroevolutivos (S. Wi-lliams, S. Down y S. X Frá-gil)”, Diéguez-Vide, F. (ed.): Temas de Lingüística Clínica, Barcelona: Horsori Editorial, pp. 89–90.

FERNÁNDEZ-URQUIZA, M.; DIEZ-ITZA, E. y CORTIÑAS, S. (2017): “PREP-CORP: Sistema de etiquetado pragmático de corpus clínicos de lengua oral”, Fernández López, M. C.; Martí Sánchez, M. y Ruiz Mar-tínez, A. M. (eds.): Investiga-ciones actuales en lingüística. Vol. VI: Aplicaciones de la Lin-güística, Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, pp. 167–183.

GALLARDO-PAÚLS, B. (2007): Prag-mática para logopedas, Cádiz: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz.

GALLARDO-PAÚLS, B. (2009): “Valo-ración del componente prag-mático a partir de datos ora-les”, Revista de Neurología, 48 (2), pp. S57–S61.

GRICE, H. P. (1975): “Logic and Con-versation”, Cole, J. & Morgan P. (eds.): Syntax and Seman-tics. Volume 3: Speech Acts, Nueva York: Academic Press, pp. 41–58.

JAKOBSON, R. (1935): “Aphasia as a linguistic problem”, Werner, H. (ed.): On Expressive Language, Worcester, MA: Clark Universi-ty Press, pp. 69–81.

JAKOBSON, R. (1941): Child Lan-guage, Aphasia, and Phonolog-ical Universals, The Hague: Mouton de Gruyter, 1968.

JAKOBSON, R. (1956): “Two aspects of language and two types of aphasic disburbances”, Jakob-son, R. & Halle, M. (eds.): Fundamentals of Language, The Hague: Mouton de Gruy-ter, pp. 50–82.

LESSER, R. (1978): Investigaciones lingüísticas sobre la afasia, Barcelona: Editorial Médica y Técnica, 1983.

MACWHINNEY, B. (2000): The CHIL-DES Project: Tools for Analyz-ing Talk. Volume I: Transcrip-tion format and programs, Mahwah, NJ: Lawrence Erl-baum.

MACWHINNEY, B. & SNOW, C. (1985): “The Child Language Data Exchange System”, Jour-nal of Child Language, 12, pp. 271–296.

MACWHINNEY, B. & SNOW, C. (1990): “The Child Language Data Exchange System: An up- date”, Journal of Child Language, 17, pp. 457–472.

MUÑOZ-CÉSPEDES, J. M. y MELLE, N. (2004): “Alteraciones de la pragmática de la comunicación después de un traumatismo craneoencefálico”, Revista de Neurología, 38 (9), pp. 852–859.

POYATOS, F. (2003): “Comunicación No Verbal: Algunas de sus perspectivas de estudio e inves-tigación”, Revista de Investi-gación Lingüística, VI (2), pp. 67–83.

VERSCHUEREN, J. (1999): Under-standing pragmatics, London: Edward Arnold.