Environmental Education for Teachers: Urban Biodiversity as a Focus of Interest
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2024.v6.i1.1201Info
Abstract
The training requirements for Environmental Education teachers are recognised, but the precise details for their professional development have yet to be defined. In this study, an action-research is carried out to gather the needs expressed by teachers of Early Childhood Education and Primary Education. It also presents a book created based on these initial results. Its chapters present socio-environmental themes to work on in the classroom, all of them contextualised in Urban Biodiversity, that turns out to be an ideal teaching resource for the development of attitudes of conservation of the immediate environment.
Keywords
Downloads
License
Copyright (c) 2024 Sara Roldán-Arcos, José Manuel Pérez Martín, Irene Guevara-Herrero, Lourdes del Álamo-Cabello, Lorena Sánchez-Ferrezuelo, Ana Isabel Mora-Urda, Tamara Esquivel-Martín, Maite Novo-Molinero
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who are published in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Acknowledgement License allowing third parties to share the paper as long as its author and its first publication in this journal are indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the work (e.g. deposit in an institutional telematic archive) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) once the manuscript has been accepted, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect)
References
Álvarez-García, O., Sureda Negre, J. & Comas Forgas, R. (2018). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la alfabetización ambiental del profesorado de primaria en formación inicial. Profesorado: Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 265-284. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i2.7725
Aznar, P., Ull, A., Martínez, M. P. & Piñero, A. (2014). Competencias básicas para la sostenibilidad, un análisis desde el diálogo disciplinar. Revista de pedagogía, 66(2), 13-28. https://doi.org/10.13042/bordon.2014.66201
Barba, M. (2019). Límites e indefiniciones de la educación ambiental, un debate permanente. RES, Revista de Educación social, 28, 9-31.
Benayas, J. & Marcén C. (Eds.) (2019). Hacia una Educación para la Sostenibilidad. 20 años después del Libro Blanco de la Educación Ambiental en España. Informe 2019. Centro Nacional de Educación Ambiental (CENEAM), Ministerio para la Transición Ecológica. https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/materiales/haciaeducacionsostenibilidad_tcm30-496569.pdf
Boada, M. & Sánchez, S. (2011). Natura i ciutat, biodiversitat urbana. En Gausa, M. (Coord.): Cap a un habitat(ge) sostenible. Informes del CADS, 12, 107-112. Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible. Generalitat de Catalunya.
Bonil, J., Junyent, M. & Pujol, R.M. (2010). Educación para la Sosteniblidad desde la perspectiva de la complejidad. Revista Eureka de Enseñanza y Divulgación de la Ciencia, 7, No Extraordinario, 198-215. https://www.redalyc.org/pdf/920/92013009005.pdf
Cantó, J. (2016). Percepción de la Sostenibilidad en los maestros en formación de educación infantil. Indagatio Didáctica, 8(1), 96-109. https://roderic.uv.es/items/9be065e6-db7c-407d-b4c1-51a325c22431
Cantó, J., Pro, A. & Solbes, J., (2016). ¿Qué ciencias se enseñan y cómo se hace en las aulas de Educación Infantil? La visión de los maestros en formación inicial. Enseñanza de las Ciencias, 34(3), 25-50. http://dx.doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1870
Carrillo, I. Prats, E. & Prieto, M. (2018). Una pedagogía ética para un desarrollo sostenible. En M. C. Barroso Jerez (Coord.), Educación en la sociedad del conocimiento y desarrollo sostenible: XXXVII Seminario Interuniversitario de Teoría de la Educación. (pp. 245-280). https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/11665
Comisión Temática de Educación Ambiental. (1999). Libro Blanco de la Educación Ambiental en España. Ministerio de Medio Ambiente. https://www.miteco.gob.es/content/dam/miteco/es/ceneam/recursos/documentos/blanco_tcm30-77431.pdf
Cordero, P., Vanegas, S. & Hermida, M. (2015). La biodiversidad urbana como síntoma de una ciudad sostenible. Estudio de la zona del Yanuncay en Cuenca, Ecuador. Maskana, 6(1), 107-130. https://doi.org/10.18537/mskn.06.01.09
Davis, J. M. (2009). Revealing the research hole of early childhood education for sustainability: A preliminary survey of the literature. Environmental Education Research, 15(2), 227-241. https://doi.org/10.1080/13504620802710607
Esquivel-Martín, T., Bravo-Torija, B. & Pérez-Martín, J. M. (2019). Brecha entre Investigación y Praxis Educativas en la Enseñanza de Biología. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 17(4), 75-91. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.4.004
Esquivel-Martín, T., Pérez-Martín, J. M. & Bravo-Torija, B. (2023). Does pollution only affect human health? A scenario for argumentation in the framework of One Health Education. Sustainability, 15(8), 6984. https://doi.org/10.3390/su15086984
García-Carmona, A., Guzmán, M. C. & Criado, A. (2014). ¿Qué hacías para aprobar los exámenes de Ciencias, qué aprendiste y qué cambiarías? Investigación en la Escuela, 84, 31-46. https://doi.org/10.12795/IE.2014.i84.03
García-Esteban, F. E. & Murga-Menoyo, M. (2015). El profesorado de Educación Infantil ante el desarrollo sostenible: necesidades formativas. Enseñanza & Teaching, 33(1), 121-142. https://doi.org/10.14201/et2015331121142
Gee, J. P. & Handford, M. (2013). The Routledge handbook of discourse analysis. Routledge. https://circulosemiotico.wordpress.com/wp-content/uploads/2020/05/routledge-handbook-of-discourse-analysis.pdf
Guevara-Herrero, I., Pérez-Martín, J. M. & Bravo-Torija, B. (2023). Impacto de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en la investigación educativa sobre Educación Ambiental. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 20(2), 250101-250118. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i2.2501
Gutiérrez-Bastida, J. M. (2019). 50 años de educación ambiental: un balance incompleto hacia la educación ecosocial en el Antropoceno. Carpeta Informativa del CENEAM, (pp. 3-15). https://www.miteco.gob.es/content/dam/miteco/es/ceneam/articulos-de-opinion/2019-05-g-bastida_tcm30-496628.pdf
Hadjichambis, A. C. & Paraskeva-Hadjichambi, D. (2020). Education for Environmental Citizenship: The Pedagogical Approach. In A. C. Hadjichambis, et al. (Eds.), Conceptualizing Environmental Citizenship for 21st Century Education. Environmental Discourses in Science Education (pp 237–261). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20249-1_15
Hedefalk, M., Caiman, C., Ottander, C. & Almqvist, J. (2021). Didactical dilemmas when planning teaching for sustainable development in preschool. Environmental Education Research, 27(1), 37-49. https://doi.org/10.1080/13504622.2020.1823321
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill. http://repositorio.uasb.edu.bo:8080/handle/54000/1292
Liefländer, A. K. & Bogner, F. X. (2014). The effects of children’s age and sex on acquiring pro-environmental attitudes through environmental education. The Journal of Environmental Education, 45(2), 105–117. http://dx.doi.org/10.1080/00958964.2013.875511
Lorenzo-Rial, M. A., Pérez-Rodríguez, U., Varela-Losada, M. & Vega-Marcote, P. (2020). ¿Influyen las características personales del profesorado en formación en sus actitudes hacia una educación ambiental transformadora? Pensamiento Educativo. Revista de Investigación Educacional Latinoamericana, 57(2), 1-22. https://doi.org/10.7764/PEL.57.2.2020.2
Ministerio de Educación y Ciencia. (2007a). Orden Ministerial que regula la profesión docente de maestro de Educación Infantil ECI/3854/2007, de 27 de diciembre, y con BOE de 29 diciembre de 2007.
Ministerio de Educación y Ciencia. (2007b). Orden Ministerial que regula la profesión docente de maestro de Educación Primaria ECI/3857/2007, de 27 de diciembre, y con BOE de 29 diciembre de 2007.
Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022a). Real Decreto 95/2022, de 1 de febrero, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, 28 (pp. 33).
Ministerio de Educación y Formación Profesional. (2022b). Real Decreto 157/2022, de 1 de marzo, por el que se establecen la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. Boletín Oficial del Estado, 52 (pp. 109).
Mogensen, F. & Mayer, M. (2009). Perspectivas sobre la educación ambiental. Un marco de trabajo crítico. En F. Mogensen, M. Mayer, S. Breiting & A. Narga (Coords.), Educación para el desarrollo sostenible. Tendencias, divergencias y criterios de calidad (pp. 21-42). Graó. https://www.grao.com/libros/educacion-para-el-desarrollo-sostenible-1128
Montoya, J. (2016). Reconocimiento de la biodiversidad urbana para la planeación en contextos de crecimiento informal. Cuadernos de vivienda y urbanismo, 9(18), 232-275. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cvu9-18.rbup
Mora-Penagos, W. M. & Guerrero-Guevara, N. (2022). Las competencias ambientales clave en las actividades docentes del profesorado de ciencias. Tecné, Episteme y Didaxis, 51, 299-316. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=614274348013
Moreira, M. K. (2017). Estructura y caracterización dasométrica del arbolado en las parroquias urbanas del cantón Quevedo. Proyecto de Investigación, Universidad Técnica Estatal de Quevedo, Ecuador.https://repositorio.uteq.edu.ec/handle/43000/2008
Murillo, F. J. & Perines, H. (2017). Cómo los docentes no universitarios perciben la investigación educativa. Revista Complutense de Educación, 28(1), 81-99. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48800
Negev, M., Sagy, G., Garb, Y., Salzberg, A. & Tal, A. (2008). Evaluating the environmental literacy of Israeli elementary and high school students. The Journal of Environmental Education, 39(2), 3–20. http://dx.doi.org/10.3200/JOEE.39.2.3-20
ONU (2015). Transformar nuestro mundo: La agenda 2030 para el desarrollo sostenible. https://www.agenda2030.gob.es/recursos/docs/APROBACION_AGENDA_2030.pdf
Otto, S. & Pensini, P. (2017). Nature-based environmental education of children: Environmental knowledge and connectedness to nature, together, are related to ecological behaviour. Global Environmental Change, 47, 88–94. http://dx.doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2017.09.009
Pérez-Martín, J. M. (2023). La Biodiversidad Urbana para promover una didáctica de la Educación Ecosocial. En I. Guevara-Herrero & J. M. Pérez-Martín (Eds.), Biodiversidad urbana: de los problemas socioambientales a la práctica educativa (pp. 19-32). Dykinson. http://doi.org/10.14679/2011
Pérez-Martín, J. M. & Bravo-Torija, B. (2018). Experiencias para una Alfabetización Científica que Promueva la Justicia Ambiental en Distintos Niveles Educativos. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 7(1), 119-140. https://doi.org/10.15366/riejs2018.7.1.006
Pérez-Martín, J. M. & Esquivel-Martín, T. (2022). El reto de dimensionar la competencia ambiental para maestros/as a través de sus percepciones durante la formación inicial. En L. Cañadas & S. Rappoport (Eds.), Las competencias generales en la formación inicial docente. Experiencias y orientaciones para su desarrollo (pp. 36-45). Dykinson. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8427001
Pérez-Martín, J. M., Esquivel-Martín, T. & Guevara-Herrero, I. (2022a). En busca de la dimensión abandonada: la Didáctica de la Educación Ambiental. En J.M. Pérez-Martín, T. Esquivel-Martín & I. Guevara-Herrero (Eds.), Educación Ambiental de maestros para maestros (pp. 9-15). Dykinson. https://doi.org/10.14679/1886
Pérez-Martín, J. M., González-Patiño, J., Esquivel-Martín, T., Ambrona, T., Bravo-Torija, B. & Atrio-Cerezo, S. (2019). Marine Litter Hub: Comunidad de aprendizaje expandida en secundaria. En M. González Montero de Espinosa, A. Baratas & A. Brandi (Eds.), Experiencias didácticas en el ámbito STEM. Investigación y Didáctica en Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas (pp. 183-190). Santillana.
Pérez-Martín, J. M., Salvadó, Z., Sánchez-Ferrezuelo, L., Gairal-Casadó, R. & Novo, M. (2022b). Entrando por la otra puerta: la indagación para promover el razonamiento científico en educación infantil. Contextos Educativos. Revista de Educación, 30, 61-82. https://doi.org/10.18172/con.5333
Rojano, S. & Jiménez, M. A. (2017). Propuesta didáctica de espacios ambientales en las aulas de Educación Infantil. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 3(1), 66-74. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6027710
S., Roldán-Arcos, & J. M.,Pérez-Martín (Eds.). (2023). Biodiversidad Urbana: de los problemas socioambientales a la práctica educativa. DYKINSON-eBook https://taelh-uam.es/download/biodiversidad-urbana/
Roldán-Arcos, S., Pérez-Martín, J. M. & Esquivel-Martín, T. (2022). Educación para la Justicia Ambiental: ¿qué propuestas se están realizando? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 11(2), 12-27. https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.2.001
Sauvé, L. (1999). La educación ambiental entre la modernidad y la posmodernidad: En busca de un marco de referencia educativo integrador. Tópicos, 1(2), 7-26. https://www.ecominga.uqam.ca/ECOMINGA_2011/PDF/BIBLIOGRAPHIE/GUIDE_LECTURE_1/5/2.Sauve.pdf
Sauvé, L. (2004). Perspectivas curriculares para la formación de formadores en Educación Ambiental. I Foro Nacional sobre la Incorporación de la Perspectiva Ambiental en la Formación Técnica y Profesional, Universidad Autónoma de San Luis de Potosí, México.
UNESCO. (1978). Intergovernmental Conference on Environmental Education organized by UNESCO in co-operation with UNEP. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization with UNEP.
UNESCO. (1987). International Strategy for Action in the field of Environmental Education and Training for the 1990s. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization with UNEP.
Valladares, L. (2021). Scientific Literacy and Social Transformation. Science & Education, 30, 557–587. https://doi.org/10.1007/s11191-021-00205-2
Vázquez, J. (2019). Aportes de los espacios verdes a la percepción ambiental y el bienestar urbano. Plazas de la Ciudad de Rosario. A & P Investigaciones, 1, 71-94.
Vilches, A. & Gil-Pérez, D. (2012). La educación para la sostenibilidad en la universidad: el reto de la formación del profesorado. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 16(2), 25-43. https://revistaseug.ugr.es/index.php/profesorado/article/view/19912
Vilches, A. & Gil-Pérez, D. (2021). El Antropoceno. Riesgos y oportunidades para las nuevas generaciones. Educación Química, 32 (número especial), 55-72. http://dx.doi.org/10.22201/fq.18708404e.2021.4.80342
Wagler, R. & Wagler, A. (2011). Arthropods: Attitude and incorporation in pre-service elementary teachers. International Journal of Environmental and Science Education, 6, 229–250.
Zhou, G. (2015). Environmental Pedagogical Content Knowledge: a conceptual framework for teacher knowledge and development. En S. Stratton, R. Hagevik, A. Feldman & M. Bloom (Eds.), Educating Science Teachers for Sustainability. ASTE Series in Science Education (pp. 185-203). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-16411-3_11
Zorrilla, M., Mena, A., Camargo, A., Osorio, D. & Bravo, J. (2016). Documento de posición y Hoja de Ruta en materia de Biodiversidad Urbana en el contexto mexicano. Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales, Secretaría de Desarrollo Agrario, Territorial y Urbano, GIZ México. México.