Linking mathematics education and sustainability: implications for teachers’ initial training as a tool for social transformation
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1203Info
Abstract
The aim of this study is to advance towards the definition of a model that allows to characterize teachers’ initial training of mathematics according to sustainability, so that future teachers can provide a mathematical education to their students that allows them to face with greater success contemporary social demands. For this purpose, an exploratory study has been carried out with 30 informants (10 teacher trainers, 10 active teachers and 10 future teachers of Primary Education) who have been administered the previously validated EMS "Mathematics and Sustainability Education" Questionnaire. The data obtained have allowed to define a model composed by five dimensions: 1) links with the environment; 2) didactic-disciplinary knowledge; 3) reflective and critical thinking; 4) Children's needs to learn; 5) curricular environmentalization. The incorporation of these five dimensions can empower the professional development of pre-service teachers so that they contribute to give an effective answer to the social challenges of a complex world.
Keywords: Mathematics education; Education for Sustainability; Initial teacher training; Professional development; Primary education.
Downloads
License
Authors who are published in this journal agree to the following terms:
- Authors will retain their copyright and will grant the journal the right of first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Acknowledgement License allowing third parties to share the paper as long as its author and its first publication in this journal are indicated.
- Authors may adopt other non-exclusive licensing arrangements for the distribution of the published version of the work (e.g. deposit in an institutional telematic archive) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work via the Internet (e.g. in institutional telematic archives or on their website) once the manuscript has been accepted, which can lead to interesting exchanges and increase citations of the published work. (See The Open Access Effect)
References
Alsina, Á. (2007). El aprendizaje reflexivo en la formación permanente del profesorado: un análisis desde la didáctica de la matemática. Educación Matemática, 19(1), 99-126.
Alsina, Á. (2010). El aprendizaje reflexivo en la formación inicial del profesorado: un modelo para aprender a enseñar matemáticas. Educación Matemática, 22(1), 149-166.
Barañano, M. y Comisión RSU (2011). La responsabilidad social de la universidad y el desarrollo sostenible. Madrid: Secretaría General Técnica, Ministerio de Educación.
Calabuig, T. (2017). Connexions entre educació matemàtica i educació per a la sostenibiltat: definició d’un perfil de mestre de matemàtiques. Tesis doctoral. Universitat de Girona. Girona. Recuperado de http://hdl.handle.net/10803/401745
Calabuig, T., Alsina, Á., y Geli, A. M. (2017). Definición de un perfil de maestro de matemáticas en concordancia con la educación para la sostenibilidad. Enseñanza de las Ciencias, Nº Extra 2017, 281-286.
Copernicus-Alliance. (2016). Copernicus-Alliance. Recuperado de http://www.copernicus-alliance.org/
CRUE_CADEP. (2016). Directrices para la introducción de la sostenibilidad en el currículum. Recuperado de https://www.crue.org/Documentos%20compartidos/Declaraciones/Directrices_Sosteniblidad_Crue2012.pdf
Esteve, O., Melief, K., y Alsina, Á. (2010). Creando mi profesión: una propuesta para el desarrollo profesional de profesorado. Barcelona: Octaedro.
Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education. Boston, Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
Geli, A. M., Junyent, M., Medir, R., y Padilla, F. (2006). L’ambientalització curricular en l’ensenyament obligatori: una proposta de definició, caracterització i estratègies. Barcelona: Departament de Medi Ambient i Habitatge, Generalitat de Catalunya.
González, E. J. (2012). La ambientalización del currículum escolar: breve recuento de una azarosa historia. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(2), 15-24.
Goñi, J. M. (2010). ¿Cómo hacer frente a la complejidad de las competencias desde el diseño curricular? Un problema de ingeniería curricular. Aula de Innovación Educativa, 17, 6-11.
Gutiérrez-Pérez, J. y Perales-Palacios, F. J. (2012). Ambientación curricular y sostenibilidad. Nuevos retos de profesionalización docente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 16(2), 5-14.
Junyent, M., Geli, A. M., y Arbat, E. (2003). Ambientalización curricular de los estudios superiores. 2. Proceso de caracterización de la ambientalización curricular de los estudios superiores. Girona: Universitat de Girona-RED ACES.
Kilpatrick, J. (1988). Change and stability in research in mathematics education. ZDM, 5, 202-204.
Korthagen, F. A. J. (2001). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. London: Lawrence Erlbaum Associates.
Korthagen, F. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68 (24,2), 83-102.
Llinares, S. (2008). Agendas de investigación en Educación Matemática en España. Una aproximación desde “ISI-web of knowledge”. En R. Luengo, B. Gómez, M. Camacho y L. J. Blanco (Eds.), Investigación en Educación Matemática XII (pp. 25-54). Badajoz: Sociedad Extremeña de Educación Matemática “Ventura Reyes Prósper” y SEIEM.
Llinares, S. (2012). Construcción de conocimiento y desarrollo de una Mirada profesional para la práctica de enseñar matemáticas en entornos en línea. AIEM. Avances de Investigación en Educación Matemática, 2, 53-70.
Llinares, S. (2018). Escribir narrativas. De observar a mirar profesionalmente. En L. J. Rodríguez-Muñiz, L. Muñiz-Rodríguez, A. Aguilar-González, P. Alonso, F. J. García García, y A. Bruno (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXII (pp. 39-50). Gijón: SEIEM.
Melief, K., Tigchelaar, A., y Korthagen, F., (2010). Aprender de la práctica. En O. Esteve, K. Melief y Á. Alsina (Eds.), Creando mi profesión. Una propuesta para el desarrollo profesional del profesorado (pp. 19-38). Barcelona: Octaedro.
NCTM (2000). Principles and Standards for School Mathematics.Reston, VA: NCTM.
Robinson, N. A., Astorga, L. E., Oksanen, T., y Trigo, E. J. (1993). Agenda 21: Earth’s Action Plan. Gland (Suïssa). Recuperado de https://sustainabledevelopment.un.org/outcomedocuments/agenda21
Schmittau, J. (2003). Cultural-Historical Theory and Mathematics Education. A Vygotsky’s Educational Theory in Cultural Context. Cambridge: Cambridge University Press.
UNESCO. (2004). United Nations Decade of Education for Sustainable Development 2005-2014: Draft International Implementation Scheme. UNESCO.
