Potencialidades, límites, contradicciones y retos del cuarto poder en red. De “Diagonal” a “El Salto” / Potentialities, Limits, Contradictions and Challenges of the Networked Fourth Estate. From “Diagonal” to “El Salto”

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77-111
Published: 20-06-2018

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This paper analyzes the organizational and business model of El Salto, an alternative media which arises from the refoundation of Diagonal as a collaborative and territorially decentralized project. We conduct a documentary revision and deep interviews with some members of the project in order to expose the potentialities, limits, contradictions and challenges of alternative media in the current hybrid media systems. We are dealing with a media linked to social movements since the late twentieth century –first as Molotov (1986-2003), later as Diagonal (2005-2016) and now as El Salto–. In their path it has been transformed from an antagonistic and counter-informative media to an alternative media –both, discursive and organizational– with a transversal perspective. In the conclusions, we discuss the future of a collaborative journalistic model based on the principles networked Fourth Estate.

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How to Cite

López-Ferrández, F. J. (2018). Potencialidades, límites, contradicciones y retos del cuarto poder en red. De “Diagonal” a “El Salto” / Potentialities, Limits, Contradictions and Challenges of the Networked Fourth Estate. From “Diagonal” to “El Salto”. Commons. Revista De Comunicación Y Ciudadanía Digital, 7(1), 77–111. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/cayp/article/view/4248

Author Biography

Francisco Javier López-Ferrández, Universidad Rey Juan Carlos (Spain)

Personal Investigador Predoctoral en la URJC. FPI del Ministerio de Economía y Competitividad. Estudiante de Doctorado en el programa de Estudios Internacionales de Paz, Conflictos y Desarrollo de la Universitat Jaume I. Miembro del proyecto Prácticas y perfiles tecnopolíticos . Nociones emergentes de ciudadanía (CSO2013-48612-C2-1-P) dirigido por Víctor Sampedro. Colaborador del proyecto Mapeo y caracterización de medios periodísticos alternativos de carácter online en España (GV/2017/019) dirigido por Álex Arévalo. También ha sido miembro del proyecto Evaluación e indicadores de sensibilidad moral en la comunicación actual de los movimientos sociales (CSO 2012-34066) dirigido por Eloísa Nos. Sus líneas de investigación se centran en las prácticas comunicativas de cambio social en los actuales ecosistemas mediáticos híbridos. Ha trabajado sobre medios de comunicación surgidos desde los movimientos sociales, prácticas netartivistas, periodismo de filtraciones y medios alternativos profesionalizados.

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