Three visions of Lope in the press of Romanticism (1839-1851)
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2025.i31.15Info
Abstract
Between 1839 and 1851, several articles appeared on Lope de Vega and his work. Its authors were Antonio Gil y Zárate, Javier de Burgos and Ramón Mesonero Romanos and the texts were published in very important newspapers of the time: Semanario Pintoresco Español, El Panorama and La Alhambra. The article focuses on the critical assessment that these writers, Burgos, neoclassical, Gil y Zárate and Mesonero, romantics, make of Lope de Vega, which coincides in fundamental values and with more negative than positive aspects. Lope’s fecundity and his inventiveness and creativity are admired. Improvisation, lack of respect for the rules, haste to write and lack of revision and correction in his work, as well as his search for popular success, are censured.
Keywords
Downloads
Supporting Agencies
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The papers published in this journal are the property of Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: the source must be cited whenever they are used.
The authors retain the copyright © and grant the journal the right to publish. They may host their work in the final published version on personal websites or websites intended for scientific dissemination, provided that they indicate the source.
References
ANÓNIMO (1830) «Variedades», Diario Balear, 9 de marzo, p. 273.
ANÓNIMO (1832a), «Crítica teatral sobre La ocasión perdida de Lope de Vega, con el título de Todo es fortuna», Cartas Española, IV, p. 122.
ANÓNIMO (1832b), «Sobre la tragedia», El Correo. Periódico Literario y Mercantil, 18 de abril, p. 2.
BURGOS, Javier de (1840a), «Biografía. Lope de Vega Carpio. I», El Panorama, pp. 242-244.
BURGOS, Javier de (1840b), «Biografía. Lope de Vega Carpio. II», El Panorama, pp. 258-263.
CARNERO, Guillermo (1982), «Juan Nicolás Böhl de Faber y la polémica dieciochesca sobre el teatro», Anales de La Universidad de Alicante. Historia Moderna, 2, pp. 291-317.
ELÍAS MUÑOZ, Ismael (2016), El horacianismo de Javier de Burgos en su contexto histórico, sociocultural y literario, Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid.
GARCÍA AGUILAR, Ignacio (2024), «Una vida periódica: retazos biográficos de Lope de Vega en la prensa del XIX», en Ignacio García Aguilar (ed.), Biografías in fieri. De la literatura áurea a la prensa periódica del siglo XIX, Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert, pp. 179-214.
GIL Y ZÁRATE, Antonio (1839), «Biografía española. Lope de Vega», Semanario Pintoresco Español, IV, pp. 17-20.
GIL Y ZÁRATE, Antonio (1851), Resumen histórico de la literatura española, Madrid, Gaspar y Roig.
MENÉNDEZ PELAYO, Marcelino (1881), Calderón y su teatro. Conferencias dadas en el Círculo de la Unión Católica. Conferencia primera. Calderón y sus críticos, Madrid, Pérez Dubrull.
MENÉNDEZ PELAYO, Marcelino (1885), Horacio en España: solaces bibliográficos de Marcelino Menéndez Pelayo, Madrid, Pérez Dubrull.
MESONERO ROMANOS, Ramón de (1842), «Rápida ojeada sobre la Historia del teatro español. Segunda parte», Semanario Pintoresco Español, VII, pp. 372-374.
MESONERO ROMANOS, Ramón de (1850), «Teatro. Frey Lope de Vega Carpio», Semanario Pintoresco Español, XXI, pp. 209-210.
OCHOA, Eugenio de (1835), «Blanca de Borbón», El Artista, XXV, p. 300.
REVILLA, José de la (1832), «Artes de imitación», Cartas Españolas, IV, pp. 267-268.
REVILLA, José de la (1850), «Biografía de Antonio Gil y Zárate», Colección de obras dramáticas de Antonio Gil y Zárate, París, Baudry.
RODRÍGUEZ GUTIÉRREZ, Borja (2004), Historia del cuento español (1764-1850), Madrid-Frankfurt, Iberoamericana-Vervuert.
RODRÍGUEZ GUTIÉRREZ, Borja (2011a), «La voluntad aristocrática e iconográfica de El Artista», Revista de Literatura, 73.146, pp. 449-488.
RODRÍGUEZ GUTIÉRREZ, Borja (2011b), «Para una revisión del teatro de Gil y Zárate», Siglo Diecinueve. Literatura Hispánica, 17, pp. 7–32.
RUBIO CREMADES, Enrique (2010), «Lope de Vega en el Romanticismo español», Boletín de la Biblioteca de Menéndez Pelayo, LXXXVI, pp. 231-251.

