The Garriga and Aguasvivas (or Aguasvivas and Garriga), Barcelona printers (1801-1857)

Número

Downloads

Article abstract page views:  388  

DOI

https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2018.i24.07
PlumX

Authors

Abstract

This article deals with two issues. On the one hand, it reconstructs the family environment and the publications of the espouses Francisco Garriga Roca and Maria Mercè Aguasvivas in the years enunciated, when they had unified their printing workshop and bookshop thanks to their marriage. On the other, it analyzes the works they printed sometimes in a very trouble political time. Some of these prints had a very special importance in its historical context. It must be stressed that during the Napoleonic War Francisco Garriga Roca and his wife were constitutionalist and later clerical moderate liberals that had an important role in the Barcelona political fights.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Solà Parera, Àngels. (2018). The Garriga and Aguasvivas (or Aguasvivas and Garriga), Barcelona printers (1801-1857). Cuadernos De Ilustración Y Romanticismo, (24), 115–132. https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2018.i24.07

References

ARNABAT, Ramon (2001), La revolució de 1820 i el Trienni Liberal a Catalunya, Barcelona, Eumo Editorial.

Bibliografía de Cataluña, 1766-1820, (1982), Madrid, CSIC.

Bibliografía médica hispánica, 1415-1950, (1991), Instituto de Estudios Documentales e Históricos sobre la Ciencia, CSIC, Universidad de Valencia, Valencia.

COMAS, Montserrat (2009), «La impremta cosa de dones», en Marina GARONE; Albert CORBETO (eds.), Muses de la impremta. La dona i les arts del llibre. Segles XVIII I XIX, Barcelona, Museu Diocesà de Barcelona/Associació de Bibliòfils de Barcelona, 209-230.

COMAS, Montserrat (2012), La impremta catalana i els seus protagonistes a l’inici de la societat liberal, 1800-1833, Valencia, Universitat de València [Edición de la tesis doctoral defendida en 2009].

El Consultor. Nueva guía de Barcelona, Barcelona, Imprenta de la Publicidad A. Flotats, 1857.

ELÍAS, Feliu (1948), Les arts del llibre a Barcelona: història del llibre català il·lustrat: 1775-1939, Biblioteca de Catalunya, Mecanoscrito.

GIL NOVALES, Alberto (1975), Las sociedades patrióticas (1820-1823): las libertades de expresión y de reunión en el origen de los partidos políticos, Madrid, Tecnos.

GUILLAMET, Jaume (2005), Els orígens de la premsa a Catalunya. Catàleg de periòdics antics (1641-1833), Barcelona, Arxiu Municipal.

MICHONEAU, Stephane (2005) «Gerona, baluarte de España. La conmemoración de los sitios de Gerona en los siglos XIX y XX», Historia y política, nº 14, 2005, pp. 191-218.

QUINEY, Aitor (2009), «Mujeres al borde de una imprenta: impresoras catalanas del s. XVIII», en Marina Garone; Albert Corbeto (eds.), Muses de la impremta. La dona i les arts del llibre. Segles XVIII i XIX, Barcelona, Museu Diocesà de Barcelona/Associació de Bibliòfils de Barcelona, 159-190.

ROCA VERNET, Jordi (2011), La Barcelona revolucionària i liberal: exaltats, milicians i conspiradors, Barcelona, Fundació Noguera.

ROCA VERNET, Jordi (2015), «La Restauración de Fernando VII: la transformación represiva y autoritaria de la monarquía. Barcelona, de Manuel Casamada a Luis Lacy», Rubrica Contemporánea, vol. 4, nº 8, pp. 4-28.

SOLÀ, Àngels (2008), «Impressores i llibreteres a la Barcelona dels segles XVIII i XIX», Recerques. Història, Economia, Cultura, nº 56, 2008, pp. 91-129.

SUBIÑA, Enric (2010), «Efectes de la guerra del Francès a Mataró i rodalies tot resseguint els notaris», Noves lectures de la guerra napoleònica des del Maresme, Museu-Arxiu de Vilassar de Dalt, Vilassar de Dalt.

VIRELLA, Albert (1998), Vilanova i la Geltrú durant la invasió francesa, Barcelona, Institut d’Estudis Penedesencs.