Creating and Replacing a great actress of the scene: Concepción Rodríguez y Matilde Díez (1800-1836)
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2021.i27.14Info
Abstract
This paper focuses on Concepción Rodríguez’s personal and artistic trajectory, between 1800 and 1836. She was one of the greatest Spanish actresses in the first few decades of the 19th century and she became a model and a source of inspiration for her successor: Matilde Díez. We analyse those issues for which she was considered a great actress of the scene. Firstly, we study her drama repertoire that was based, among others, on Bretón de los Herreros’ plays. Secondly, we consider the theatre reviews of her performances. These reviews highlight her sensitivity, naturalness and vocal skills. Thirdly, we focus on the treatises on acting that take her performance in Dido, fundadora de Cartago as a model example. Finally, it is considered her status in the society that improves through the poems admirers write for her and thanks to her appointment as Honorary teacher of the School of Spanish Drama
Keywords
Downloads
How to Cite
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los originales publicados en esta revista son propiedad de Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: es necesario citar la procedencia en cualquier uso que se haga de los mismos.
Los autores conservan los derechos de autor © y ceden a la revista el derecho de publicación. Podrán alojar sus trabajos en la versión final publicada en páginas personales o destinadas a la divulgación científica siempre que indiquen la procedencia del mismo y se vincule al contenido publicado en la revista.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
References
A. [GRIMALDI, JUAN DE] (1835), «Biografía. Doña Concepción Rodríguez», El Artista, XVII, t. II, pp. 193-196.
AGUILAR PIÑAL, Francisco (1968), Cartelera prerromántica sevillana. años 1800-1836, Madrid, CSIC.
ÁLVAREZ BARRIENTOS, Joaquín (2019), El actor borbónico (1700-1831), Madrid, ADE.
ÁLVAREZ BARRIENTOS, Joaquín (1988), «El actor español en el siglo XVIII: formación, consideración social y profesionalidad», Revista de Literatura, nº 100, pp. 445-466.
AMBRIÈRE, Francis (1992), Mademoiselle Mars et Marie Dorval au théâtre et dans la vie, París, Seuil.
ANDERSON, Bonnie S. y ZINSSER, Judith P. (1992), Historia de las mujeres: una historia propia, vol. 2, Barcelona, Crítica.
ANDIOC, René (1982), «Sobre el estreno del Don Álvaro», en José Amor y Vázquez y A. David Kossoff (eds.), Homenaje a Juan López-Morillas: de Cadalso a Aleixandre, estudios sobre la literatura e historia intelectual españolas, Madrid, Castalia, pp. 63-86.
BACARDIT, Ramon y GIBERT, Miquel M. (2003), El debat teatral a Catalunya. Antologia de textos de teoria i crítica dramàtiques, Barcelona, Institut del Teatre.
BALMASEDA, Joaquina García (1881), «La actriz española», en Faustina Sáez de Melgar (ed.), Las mujeres españolas, americanas y lusitanas pintadas por sí mismas, Barcelona, Juan Pons, pp. 63-77.
BALLESTEROS DORADO, Ana Isabel (2012), Manuel Bretón de los Herreros: más de cien estrenos en Madrid (1821-1840), 2 vols., Logroño, Instituto de Estudios Riojanos.
BALLESTEROS DORADO, Ana Isabel y CRUZ, José (2015), «Segunda etapa: 1833-1868», en Fernando Doménech y Eduardo Pérez-Rasilla (coords.), Historia y antología de la crítica teatral española (1763-1936), Madrid, INAEM, pp. 161-180.
BARBA DÁVALOS, Marina (2014), «La figura de la canta-actriz en el drama romántico español durante la Regencia de María Cristina de Borbón», Quadrivium, nº 5. En línea en: http://avamus.org/es/la-figura-de-la-canta-actriz-en-el-drama-romantico-espanol-durante-la-regencia-de-maria-cristina-de-borbon/
BASTÚS Y CARRERA, Vicente Joaquín (2008), Tratado de Declamación o Arte Dramático,
Eduardo Pérez-Rasilla y Guadalupe Soria Tomás (eds.), Madrid, Fundamentos.
BASTÚS Y CARRERA, Vicente Joaquín (1865), Curso de Declamación o Arte Dramático aprobado por SM para la enseñanza del Real Conservatoriode Música y Declamación de Madrid, Barcelona, Imp. y librería de Salvador Manero.
BAUTISTA ALONSO, Juan (1834), Poesías, Madrid, Imp. de Don Tomás Jordán.
BLASCO, Eusebio (1888), Malas costumbres. Apuntes de mi tiempo, Madrid, Oficinas de la Ilustración Española y Americana.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1965), Obra dispersa. I. El Correo Literario Mercantil, Juan María Díez Taboada y Juan Manuel Rozas (eds.), Logroño, Instituto de Estudios Riojanos.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1831), Poesías, Madrid, Imp. de D. Pedro Ximénez de Haro.
BRETÓN DE LOS HERREROS, Manuel (1827), Dido, tragedia en 5 actos traducida del francés, Madrid, Imp. de Don Miguel de Burgos.
CALDERA, Ermanno (2005), «La liberalización “teatral” de la mujer en las primeras piezas románticas», en Luis Díaz Laños et al. (eds.), Lectora, heroína, autora. La mujer en la literatura española del siglo XIX, Barcelona, Universitat de Barcelona, pp. 57-63.
En línea en: http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-liberacin-teatral-de-la-mujer-en-las-primeras-piezas-romnticas-0/
CALDERA, Ermanno (2002), «La Lucrecia Borgia que se estrenó en el Teatro del Príncipe», en Francisco Lafarga, Concepción Palacios y Alfonso Saura (eds.), Neoclásicos y románticos ante la traducción, Murcia, Universidad de Murcia, pp. 245-253.
CALDERA, Ermanno (2001), El teatro español en la época romántica, Madrid, Castalia.
CARRIÈRE, Mª Thérèse (1980), «Acerca de las pensiones de actores en la Cruz y el Príncipe a mediados del siglo XIX», en Homenaje a Jean-Louis Flecniakoska, I, Montpellier, Université Paul Valéry, pp. 119-141.
Cartelera teatral Madrileña I: años 1830-1839 (1961), Madrid, CSIC.
CATALÁN, Mª Soledad (2002), «Los actores en la vida teatral madrileña entre 1828 y 1836. (Sus litigios con los empresarios y su formación)», Crítica Hispánica, XXIV, nº 1-2, pp. 111-130.
CEPEDA, Ángel [GOROSTIZA Y CEPEDA, Pedro Ángel de] (1835), Lucrecia Borgia, Madrid, Repullés.
COCA RAMÍREZ, Fátima (2000), «La influencia de la “comedia sentimental” en la poética del “drama histórico” y de la “tragedia neoclásica” a principios del siglos XIX en España», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, nº 8, pp. 115-130. En línea en: http://dx.doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_Romant.2000.i8.09
COTARELO Y MORI, Emilio (2009), Isidoro Máiquez y el teatro de su tiempo, ed. Joaquín Álvarez Barrientos, Madrid, ADE.
COTARELO Y MORI, Emilio (1904), Bibliografía de las controversias sobre la licitud del teatro en España, Madrid, Establecimiento Tipográfico de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.
CHANCEREL, René (1930), L’évolution du statut des comédiens, París, Les presses modernes.
DENGLER, Roberto (1991), «Alcance de las traducciones de obras francesas en los repertorios teatrales madrileños entre 1830 y 1850», en Roberto Dengler (coord.), Estudios humanísticos en homenaje a Luis Cortés Vázquez, Salamanca, Universidad de Salamanca, pp. 161-169.
DOMÉNECH, Fernando (2003), Leandro Fernández de Moratín, Madrid, Síntesis.
DUFFEY, Frank M. (1942), «Juan de Grimaldi and the Madrid Stage (1823-1837), Hispanic Review, X, nº 1, pp. 147-156.
DUVIGNAUD, Jean (1966), El actor. Bosquejo de una sociología del comediante, Madrid, Taurus.
ENCISO CASTRILLÓN, Félix (1815), El joven de sesenta años, Madrid, Francisco Martínez Dávila.
ESCOBAR, José (1976), «Un episodio biográfico de Larra, crítico teatral en la temporada de 1834», Nueva Revista de Filología Española, XXV, pp. 45-72.
ESTEVE, Josep-Joaquim (2008), La música al Teatre de Palma (1800-1817). L’efecte de la reforma ilustrada, Palma, Edicions Documenta Balear.
FÀBREGAS, Xavier (1975), Les formes de diversió en la societat catalana romàntica, Barcelona, Curial.
FERNÁNDEZ CABEZÓN, Rosalía (2013), «Crisis teatral en Madrid durante el Trienio Liberal», Revista de Literatura, t. LXXV, nº 149, pp. 105-120. En línea: http://revistadeliteratura.revistas.csic.es/index.php/revistadeliteratura/article/view/305/319.
FREIRE, Ana María (2009), El teatro español entre la Ilustración y el Romanticismo. Madrid durante la Guerra de la Independencia, Madrid, Iberoamericana-Vervuert.
GARCÍA GARROSA, María Jesús (1990), La retórica de las lágrimas. La comedia sentimental española (1751-1802), Valladolid, Universidad de Valladolid.
GARCÍA GUTIÉRREZ, Antonio (1892), El trovador, ed. Adolf Kresser, Leipzig, Rengersche Buchandlung.
GARCÍAS ESTELRICH, Domingo (2005), Historia del teatro en Mallorca. Del Barroco al Romanticismo (1600-1834), Palma, Lleonard Muntaner.
GIES, David T. (2009), «Genderama: Performing Womanhood in Nineteenth-Century Spanish Theatre», Hispanic Research Journal, 10, nº 2, pp. 108-121.
GIES, David T. (2005), «Romanticismo e histeria en España», Anales de Literatura Española, nº 18, pp. 215-225. En línea en: http://dx.doi.org/10.14198/ALEUA.2005.18.15
GIES, David T. (2002), «Otra vez Grimaldi: Bouilly, Ducange y “La huérfana de Bruselas” (1825)», en Francisco Lafarga, Concepción Palacios y Alfonso Saura (eds.), Neoclásicos y románticos ante la traducción, Murcia, Universidad de Murcia, pp. 309-318.
GIES, David T. (1996), El teatro en la España del siglo XIX, Cambridge, Cambridge University Press.
GIES, David T. (1988), Theatre and Politics in Nineteenth-Century Spain. Juan de Grimaldi as impresario and government agent, Cambridge, Cambridge University Press.
GIES, David T. (1985), «Larra, Grimaldi and the Actors of Madrid», en W. Douglas Barnette y Linda-Jean Barnette (coords.), Studies in Eighteenth Century Spanish Literature and Romanticism in Honor of John Clarkson Dowling, Newark, Juan de la Cuesta, pp. 113-122.
GÓMEZ TODÓ, Sandra (2014), De cómicas a damas de la escena: representaciones de la actriz en España (1770-1870). TFM. Institut Universitari de Cultura / Universitat Pompeu Fabra. En línea en:
https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/22068/Gomez_13.pdf?sequence=1&isAllowed=y
GRACIA BENEYTO, Carmen (1997), «La iconografía del actor como documento», en Evangelina Rodríguez Cuadros (coord.), Del oficio al mito: el actor en sus documentos, 2 vol., Valencia, Universitat de València, pp. 411-478.
HUGO, Víctor (1835), Ángelo, tirano de Padua, Madrid, Imprenta de Repullés.
La perla del teatro español. Biografía de la actriz Matilde Díez (1855), México, Imp. de F. Escalante y Comp.
LAFARGA, Francisco (1983), Las traducciones españolas del teatro francés (1700-1835). I. Bibliografía de impresos, Barcelona, Universitat de Barcelona.
LAMARCA, Luis (1841), Apuntes sobre el arte de representar, Valencia, Imp. de López y Cía.
LARRA, Mariano José de (2010), La crítica teatral completa de Mariano José de Larra, ed. Rafael Fuentes Mollá, Madrid, Fundamentos.
LARRAZ, Emmanuel (1980), «Le statut des comédiens dans la société espagnole du début du XIXème», en Claude Dumas (ed.), Culture et Société en Espagne et en Amérique latine au XIXe siècle, Lille, Université de Lille III, pp. 27-40.
LATORRE, Carlos (1839), Noticias sobre el arte de la declamación, que pueden ser de una grande utilidad a los alumnos del Real Conservatorio, Madrid, Imprenta de Yenes.
LESLIE, John Kenneth (1940), Ventura de la Vega and the Spanish Theatre (1820-1865), Princeton.
MARTÍN, Gregorio C. (1988), «Los teatros madrileños bajo Grimaldi y Gaviria», Boletín de la Biblioteca Menéndez Pelayo, nº LXIV, pp. 209-222.
MARTÍN, Gregrio C. (1985), «Querer y no poder, o el teatro español de 1825 a 1836», en W. Douglas Barnette y Linda-Jean Barnette (coords.), Studies in Eighteenth Century Spanish Literature and Romanticism in Honor of John Clarkson Dowling, Newark, Juan de la Cuesta, pp. 123-132.
MARTIN-FUGIER, Anne (2008), Comédiennes, Les actrices en France au XIXe siècle, París, Complexe.
MAS I VIVES, Joan (2006), Diccionari del Teatre a les Illes Balears, vol. 2, Palma / Barcelona, Lleonard Muntaner / Publicacions de l’Abadia de Montserrat.
MELENDRES, Jaume (2000), La Dirección de los actores. Diccionario mínimo, Madrid, ADE.
MENARINI, Piero (2002), «El teatro como espacio para el debate: El caso de J. A. de Covert-Spring», en Los Románticos teorizan sobre sí mismos, Bolonia, Il Capitello del Sole, pp. 163-177.
MENARINI, Piero et al. (1982), El teatro romántico español (1830-1850). Autores, obras, bibliografía, Bolonia, Atesa.
MIRET I PUIG, Pau (2005), «La actriz como personaje en el teatro de Bretón de los Herreros» en Luis Díaz Laños et al. (eds.), Lectora, heroína, autora. La mujer en la literatura española del siglo XIX, Barcelona, Universitat de Barcelona, pp. 253-260. En línea en: http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/la-actriz-como-personaje-en-el-teatro-de-bretn-de-los-herreros-0/html/
MIRET I PUIG, Pau (2004), «Bretón de los Herreros, crítico teatral ante el drama romántico francés», Salina, nº 18, pp. 139-152.
MORNAT, Isabelle (2008), «Aceptación y mercantilismo literario: las actrices», en Pura Fernández y Marie Linda Ortega (eds.), La mujer de letras o la letraherida: discurso y representación sobre la mujer escritora en el siglo XIX, Madrid, CSIC, pp. 447-458.
PALACIOS, Emilio y ROMERO FERRER, Alberto (2004), «Teatro y política (1789-1833): entre la Revolución Francesa y el silencio», en Joaquín Álvarez Barrientos (ed.), Se hicieron literatos para ser políticos. Cultura y política en la España de Carlos IV y Fernando VII, Cádiz / Madrid, Universidad de Cádiz / Biblioteca Nueva, pp. 185-242.
PASCUAL, Eusebio (1883), «Un tesoro olvidado. Apuntes para una biografía», Almanaque balear para el año 1884, Palma de Mallorca, Tipografía de Pedro José Gelabert, pp. 137-146.
PATAKY KOSOVE, Joan Lynne (1978), The comedia lacrimosa and Spanish Romantic Drama (1773-1865), Londres, Tamesis.
PELÁEZ, Andrés (2000), «María Ladvenant y Quirante: primera dama de los teatros de España», en Luciano García Lorenzo (ed.), Autoras y Actrices en la historia del teatro español, Murcia, Universidad de Murcia, pp. 133-153.
RABATÉ, Colette (2007), ¿«Eva o María»? Ser mujer en la época isabelina (1833-1868), Salamanca, Universidad de Salamanca.
REYES, Antonio de los (1977), Juliá Romea. El actor y su entorno, Murcia, Academia Alfonso X El Sabio.
RIBAO, Montserrat (1999-2000), «La locura femenina como resorte espectacular. Obnubilación, delirio y demencia en el drama romántico», Letras Peninsulares, 12, nº 2-3, pp. 185-200.
RIBAO, Montserrat (1999), Textos y representación del drama histórico en el romanticismo español, Pamplona, EUNSA.
ROCA DE TOGORES, Mariano [marqués de Molins] (1883), Bretón de los Herreros. Recuerdos de su vija y de sus obras, Madrid, Imprenta y Fundación de M. Tello.
RODRÍGUEZ CUADROS, Evangelina (1998), La técnica del actor español en el Barroco. Hipótesis y documentos, Madrid, Castalia.
RODRÍGUEZ SÁNCHEZ DE LEÓN, Mª José (2012), «Literatura y política: la función de la literatura en las primeras décadas del siglo XIX», Revista de Literatura, t. LXXIV, nº 148, pp. 401-428. En línea:
http://revistadeliteratura.revistas.csic.es/index.php/revistadeliteratura/article/view/290/304
RUBIO, Enrique (1991), «Martínez de la Rosa: La Conjuración de Venecia, realidad y ficción», en Ermanno Caldera (ed.), Teatro politico spagnolo del primo ottocento, Roma, Bulzoni, pp. 153-160.
RUBIO JIMÉNEZ, Jesús (1988), «El realismo escénico a la luz de los tratados de declamación de la época», en Yvan Lissorgues (ed.), Realismo y Naturalismo en la segunda mitad del siglo XIX, Barcelona, Anthropos, pp. 257-286.
RUMEAU, Aristide (1939), «Le Théâtre à Madrid à la vieille du Romanticisme (1831-1834)», en Homenage à Ernest Martinenche, París, D’Artrey, pp. 330-346.
SALA VALLDAURA, Josep M. (2000), El teatro en Barcelona, entre la Ilustración y el Romanticismo, Lérida, Milenio.
SÁNCHEZ, Raquel (2009), Señoras fuera de casa. Mujeres del XIX: la conquista del espacio público, Madrid, Catarata.
SANSANO, Gabriel (2021), «Theatre spaces in Barcelona, 1800-1850», en Elisa Martí López (coord.), The Routledge Hispanic Studies Companion on the Nineteenth-Century Spain, Londres / Nueva York, Routledge, pp. 325-338.
SAURA SÁNCHEZ, Alfonso (2007), «Acercamiento literario y biográfico a Pedro Ángel de Gorostiza y Cepeda: documentos y pistas sueltas», Literatura Mexicana, 18.2, pp- 97-120.
SAURA SÁNCHEZ, Alfonso (2006), «José Andrew de Covert-Spring, traductor de Dumas: “Ricardo Darlington”», en Àngels Santa Bañeres y Fracisco Lafarga (coords.), Alexandre Dumas y Víctor Hugo: viaje de los textos y textos de los viajes, Lérida, Universitat de Lleida, pp. 205-211.
SAURA SÁNCHEZ, Alfonso (2003), «El Duque de Braganza, de Covert-Spring, o un drama liberal», en Ignacio Iñarrea de las Heras y María Jesús Salinero (coords.), El texto como encrucijada. Estudios franceses y francófonos, vol. 2, La Rioja, Universidad de la Rioja, pp. 579-590.
SEPÚLVEDA, Ricardo (1888), El Corral de la Pacheca. Apuntes para la historia del Teatro Español, Madrid, Librería de Fernando.
SIMÓN PALMER, Carmen (2002), Actividades públicas de las madrileñas en la I República, Madrid, Instituto de Estudios Madrileños.
SOLÍS, Dionisio (1828), Camila, tragedia en 5 actos, Madrid, Imp. de I. Sancha.
SORIA TOMÁS, Guadalupe (2020a), «Héroes para la libertad. Escenificaciones de Andrés Prieto (1820-1826)», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, nº 26, pp. 165-187. En línea en: http://dx.doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2020.i26.07
SORIA TOMÁS, Guadalupe (2020b), «La apertura de la Cátedra de Declamación en la Escuela Nacional de Música. Matilde Díez y Teodora Lamadrid (1874-1896)», Revista de historiografía, nº 34, pp. 369-400. En línea en: https://doi.org/10.20318/revhisto.2020.5552
SORIA TOMÁS, Guadalupe (2015), «L’escola d’interpretació dels Romea-Díez. Actuar i formar actors a la fi del segle XIX», en Antònia Amo y Albert Mestres (eds.), L’intèrpret del teatre naturalista a l’escena digital, Valencia, PUV, pp. 49-66.
SORIA TOMÁS, Guadalupe (2010), La formación actoral en España. La Real Escuela Superior de Arte Dramático (1831-1857), Madrid, Fundamentos.
SORIA TOMÁS, Guadalupe (2009), «La Junta de Reforma de Teatros y la instrucción actoral (1799-1804)», Acotaciones, nº 23, pp. 9-32.
SORIA TOMÁS, Guadalupe (2008), La formación actoral en España desde las tentativas ilustradas a la Ley Moyano: La Escuela de Declamación Española. Tesis doctoral. Dpto. Humanidades. UC3M.
SUÁREZ, Juan Antonio y ROCA Y CORNET, Joaquín (1831), Composiciones poéticas a la célebre actriz Concepción Rodríguez, Barcelona, Imprenta de la Viuda e Hijos de Gorchs.
SUBIRÁ, José (1950), El Teatro del Real Palacio (1849-1851), Madrid, Instituto Español de Musicología.
SUERO ROCA, María Teresa (1997), El teatre representat a Barcelona, vol. 4, Barcelona, Institut del Teatre.
SUERO ROCA, María Teresa (1990), El teatre representat a Barcelona, vol. 3, Barcelona, Institut del Teatre.