Una propuesta didáctica para negociar significados acerca del concepto de energía
Info
Abstract
El trabajo que comunicamos es una propuesta didáctica para la enseñanza y el aprendizaje de la energía con alumnos de la enseñanza secundaria. La misma se encuentra atravesada por dos ejes fundamentales, a saber, el eje disciplinar, la Física, y el de la negociación de significados; siendo la argumentación el tipo de discurso mediador en ese proceso. En relación al primero se propone el estudio de la conservación, transformación y degradación de la energía. Con respecto al segundo, se plantea un estilo de trabajo en clases fundamentado en una concepción del proceso de enseñanza y aprendizaje como un continuo de significados que se negocian entre los sujetos, mediados por la acción del profesor. Adquiere de esta forma un marcado interés la emergencia de la co-evaluación, entendiéndosela como la instancia que otorga la posibilidad de revisar productos individuales mediante el debate con los otros miembros de la clase.
Palabras clave: negociación de significados; energía; propuesta didáctica; estudiantes de secundaria.
A didactic proposal to negotiate meanings about the concept of energy
The work we are communicating is a didactic proposal for teaching and learning energy with students of secondary education. This proposal is deeply influenced by two fundamental axis, namely, the disciplinary axis, Physics, and the axis of negotiation of meanings; being the argumentation the type of mediating speech in this process. In relation to the first one, a study about energy conservation, transformation and degradation is proposed. Regarding the second axis, we propose a style of activities in class based on a conception of the teaching-learning process as a continuum of meanings that are negotiated among the subjects, mediated by the action of the professor. In this way, the emergency of the co-evaluation, understood as the instance that grants the possibility of revising individual products by debate with other members of the class.
Keywords: negotiation of meanings; energy; didactic proposal; students of secondary education.
Keywords
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC