El abordaje del conocimiento cotidiano desde la teoría de las representaciones sociales
Info
Abstract
En este trabajo proponemos un abordaje conceptual del estudio del conocimiento cotidiano acerca de los fenómenos naturales, asociados al aprendizaje de las Ciencias, desde una perspectiva psicosocial. Entendemos que el conocimiento cotidiano que poseen los alumnos podría considerarse próximo a las representaciones sociales en su definición tradicional. En esta línea, lograr un aprendizaje, y la consecuente reelaboración conceptual, implicaría un cambio en las representaciones socialmente compartidas. Pensamos que este abordaje nos permitirá analizar y reinterpretar de manera más holística las dificultades de aprendizaje de las Ciencias de la Naturaleza.
Palabras claves: conocimiento cotidiano; Ciencias de la Naturaleza; abordaje psicosocial; representaciones sociales.
The approach of everyday knowledge from the theory of social representations
In this work we propose a conceptual approach in the study of everyday knowledge about natural phenomena associated with the learning of Science, from a psychosocial perspective. We understand that the students’ everyday knowledge might be considered to be close to the social representations in its traditional definition. In line with this, to achieve learning, and the consequent conceptual reconstruction, would involve a change in the socially shared representations. We think that this approach will allow us to analyze and to reinterpret, in a more holistic way, the learning difficulties of Natural Sciences.
Keywords: Everyday knowledge; Natural Sciences; psychosocial approach; social representations.
Keywords
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC