El contexto histórico didáctico de la institucionalización de la Química como ciencia
Info
Abstract
Se dan a conocer algunas conclusiones derivadas de revisiones históricas, sobre cómo la química y la labor de los químicos fueron constituyendo paulatinamente esta ciencia, logrando su institucionalización y el reconocimiento social de su actividad de producción de conocimiento. Se entiende aquí la institucionalización en los términos que han establecido los historiadores sociales de las ciencias, destacándose la poca atención que han prestado a los procesos didácticos para este cometido. El punto de partida que se adopta, es el de que la conversión de las ciencias en ciencia escolar contribuyó significativamente a dicha institucionalización. Se examina el papel de los textos de enseñanza que formularon discípulos e incidieron en la creación y consolidación de una comunidad científica sin olvidar por supuesto, el rol cumplido por las revistas especializadas en química y la industrialización.
Palabras clave: Historia social de las ciencias; institucionalización; textos de enseñanza; revistas especializadas.
The didactic historical context of the institutionalization of Chemistry like science
They occur to know some conclusions derived from historical revisions, on like the chemistry and the work of chemistries that were constituting this science gradually and obtaining the institutionalization of her and del social recognition of its activity of knowledge production. The institutionalization is understood here, in the terms that have established the social historians of sciences, standing out the little attention that has rendered to the didactic processes for this assignment. The departure point that is adopted, is the one of which the conversion of sciences in scholastic science contributed significantly to this institutionalization. It is examined the paper of the education texts that formulated disciples and affected the creation and consolidation of a scientific community without forgetting of course, the roll fulfilled by the magazines specialized in chemistry and industrialization.
Keywords: Social history of sciences; institutionalization; texts of education.
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC