Biografías de científicas. Una aproximación al papel de la mujer en ciencias desde un enfoque socioconstructivista con el uso de las TIC

Downloads

Article abstract page views:  1783  

Info

Science: past and present
pp. 264-277
Published: 09-10-2017

Authors

Abstract

En este artículo se expone una experiencia de naturaleza socioconstructivista con el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) realizada con alumnado de 3º de educación secundaria obligatoria. La actividad consiste en la elaboración de la biografía de una científica y su exposición en el aula, mediante la realización de una presentación multimedia. La tarea plantea una forma de trabajo en la que el alumnado pone en funcionamiento una serie de competencias de forma simultánea. Así pues, el cambio metodológico que se está proponiendo gira en torno a las actividades. Con las presentaciones diseñadas por el alumnado, se han diseñado unos pósters para una exposición sobre las científicas en la historia. La experiencia ha resultado interesante desde el punto de vista de la coeducación y del desarrollo de competencias TIC para el alumnado y nos facilita a los docentes nuevas metodologías de trabajo en el aula.

Palabras claves: TIC, socioconstructivista, biografía, científicas, competencias, actividades, historia de la ciencia.

Biographies of women scientists. An approximation to the role of women in sciences from a social constructivist approach with the use of ICT

This article describes a social constructivist experience with the use of the Information and Communication Technology (ICT) carried out with students in the third year of compulsory secondary education. The activity consists of the research on the biography of a woman scientist and its corresponding multimedia presentation in the classroom. The task implies the student’s simultaneous use of several competences. Thus, the methodological change proposed here revolves around the activities. Finally, together with the presentations, the students are to design some posters about the role of women scientists in history. The experience has turned out to be interesting both for coeducation and for the development of digital and IT competence, helping students and teachers by facilitating new methodological strategies for the classroom.

Keywords: ICT; social constructivist; biography; science; competence; activities; history of science.

Downloads

Download data is not yet available.