La relación superficie-volumen como ventaja selectiva. Secuencia de actividades didácticas
Info
Abstract
En este trabajo se desarrolla un conjunto coordinado de actividades con el fin de lograr la comprensión de la relación entre la ampliación de la superficie sin el aumento del volumen asociado. Las ventajas de esta respuesta evolutiva se observan a lo largo de toda la escala biológica y en todos los niveles de organización. La secuencia de actividades presentada incluye un modelo material que asegura la consolidación de este contenido conceptual central y la metodología didáctica adecuada para su estructuración en el marco de la ciencia, como también, su posterior transferencia al campo de la biología.
Palabras claves: relación superficie-volumen; modelo didáctico en biología; evolución; educación en ciencia.
The relationship surface-volume as a selective advantage. Sequence of didactic activities
This study developed a group of related activities to achieve the comprehension of the relationship between the enlargements of the surface area without the increase in volume. The advantages of this evolutionary response are observed at every organization level of the biological scale. The sequence of activities reported includes a simple model that allows, through the appropriate didactic methodology, the understanding of this central idea and its structuring within a general scientific framework as well as, specifically the transposition to the biological field.
Key Words: relationship surface area-volume; evolutionary response; didactic biological model, science education.
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC