El cine y la literatura de ciencia ficción como herramientas didácticas en la enseñanza de la física: una experiencia en el aula
Info
Abstract
El objetivo de este trabajo no es otro que el de ayudar a los docentes en la enseñanza de la Física. Para ello, se proponen como recursos motivadores y didácticos tanto la literatura como el cine de Ciencia Ficción. Se describe la metodología empleada en la asignatura de libre elección “Física en la Ciencia Ficción”, incluida en el plan específico de la Facultad de Ciencias de la Universidad de Oviedo, proporcionando asimismo un listado con material de tipo bibliográfico y audiovisual que puede ser utilizado. La experiencia puede ser adaptada fácilmente a la enseñanza de otras disciplinas científicas como pueden ser la química, la biología, etc., tanto en la universidad como en la educación secundaria.
Palabras claves: física; ciencia ficción; recursos didácticos; literatura; cine.
Cinema and science fiction literature as teaching tools in Physics teaching: a classroom experience
The aim of this work is to help to physics teachers. For this, in order to motivate students, literature and science fiction films are proposed as didactic tools. The particular methodology used in “Física en la Ciencia Ficción”, an elective subject at the Universidad de Oviedo, is described. Books, papers and audio-visual materials are recommended. The experience can be easily adapted to teach other scientific disciplines such as chemistry, biology, etc., both at university and high school.
Keywords: physics; science fiction; didactic resources; literature; cinema.
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC