Una propuesta para desarrollar en el alumno de secundaria una visión unificada de la física a partir de la energía
Info
Abstract
En este trabajo se presenta una propuesta de enseñanza de la Física en la Educación Secundaria Obligatoria centrada en la energía. El estudio, que toma como referencia el enfoque constructivista del aprendizaje, presenta el diseño de los materiales curriculares, así como su aplicación y evaluación en aulas de secundaria. Una exploración inicial de los conocimientos previos de los alumnos sobre la energía constituye la base de los materiales desarrollados, que incluyen una unidad didáctica introductoria y otras tres unidades dedicadas a la energía eléctrica, interna y mecánica.
Palabras clave: educación secundaria; energía; esquemas conceptuales; física; materiales curriculares.
A proposal to develop in the high school student a unified view of Physics from energy
An approach to Physics teaching at the Obligatory Secondary Education centered on energy is presented. This study, framed on the constructivist theory of learning, has meant the design of curricula materials and their implementation and evaluation in secondary classrooms. An initial exploration of the prior beliefs of pupils about energy constituted the base of the developed materials including an introduction to energy, electrical, internal and mechanical energies.
Key words: Conceptual schemes; curricula materials; energy; physics; secondary school.
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC