La atención a la diversidad en ciencias a través de materiales curriculares adaptados
Info
Abstract
La heterogeneidad del grupo clase es una de las realidades con la que se enfrenta el profesorado diariamente. Así, los docentes tienen que desarrollar ciertas competencias que les permita avanzar en este nuevo modelo que la sociedad requiere. Elaborar y hacer evolucionar mecanismos de diferenciación es una de esas familias de competencias. El artículo presenta una propuesta de atención a la diversidad en el aula. La apuesta está en elaborar y aplicar materiales de ciencias adaptados a los diferentes niveles de competencia, capacidades y estilos de aprendizaje. Esa propuesta también incide en el aumento del trabajo cooperativo, competencia también fundamental a desarrollar en el profesorado. Nos centramos en el núcleo temático “Cambios químicos” y en el nivel de 3º de ESO.
Palabras claves: atención a la diversidad, materiales curriculares adaptados, cambios químicos, problemas de aprendizaje, trabajo cooperativo.
Attention to diversity in Science through adapted curricular materials
The heterogeneity of the class group is one of the realities that teachers face daily. Thus, teachers have to develop certain competencies that allow them to move forward in this new model that society requires. To elaborate and to make to evolve mechanisms of differentiation is one of those families of competences. The article presents a proposal for attention to diversity in the classroom. The aim is to develop and apply science materials adapted to different levels of competence, skills and learning styles. This proposal also affects the increase of cooperative work, which is also a fundamental competence to be developed in the teaching staff. We focus on the thematic core "Chemical changes" and on the 3rd level of ESO.
Keywords: attention to diversity, adapted curricular materials, chemical changes, learning problems, cooperative work.
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC