Integration tools “cloud” in the process of learning

Número

Downloads

Article abstract page views:  1272  

Info

Monographic
81-95
Published: 01-11-2014

Authors

  • Marcelo Rioseco París (CL) Universidad Católica del Maule
  • Susan Sanhueza Henríquez (CL) Universidad Católica del Maule

Abstract

This article addresses the question, How to integrate ICT tools available in the cloud in the teaching-learning process? The concept refers Cloud to an "infinite" data set available for hundreds of thousands of users Users who download and run programs and software applications distributed along worldwide (Google Maps, Gmail, Facebook, Tuenti o Flickr)  To try to answer this question begins by exploring the concept of integration in order to define and deliver some data around the concepts of technology, ICT and cloud computing. The article takes the point of view of technological studies in the U.S. during the late 60s and perspectival philosophical view of Ortega and Gassete 1914 Generation, marked by the innovations of modern thought.

Keywords

Integration, IT, computing, cloud.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Rioseco París, M., & Sanhueza Henríquez, S. (2014). Integration tools “cloud” in the process of learning. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (9), 81–95. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/hachetetepe/article/view/6259

References

Aguilar, L. (2011). Computación en la Nube e innovaciones tecnológicas. El nuevo paradigma de la Sociedad del Conocimiento. Paraguay: Universidad Pontificia de Salamanca.

Brunner J. J. y Tedesco J. C. (2003). Las nuevas tecnologías y el futuro de la educación. Buenos Aires: Alsina.

CEPAL (2013). Economía digital para el Cambio Estructural y la Igualdad. Santiago de Chile.

Cloud Security Alliance (2010). Top Threats to Cloud Computing. (Recuperado en enero de 2014 de https://cloudsecurityalliance.org/topthreats/csathreats.v1.0.pdf).

De Kerckhove, D. (1999). La Piel de la Cultura. Barcelona: Gedisa.

Fundación de la Innovación Bankinter (2009). Innovación Social, Reinventando el desarrollo sostenible. España.

Gartner (2010). Gartner’s Top Predictions for IT Organizations and Users, 2011 and Beyond: IT’s Growing Transparency. Stamford, Estados Unidos.

Hopenhayn, M. (2005). Amércica Latina, desigual y descentrada. Buenos Aires: Grupo Editorial Norma.

Huth, A. y Cebula, J. (2011). The Basics of Cloud Computing. EEUU: Carnegie Mellon University.

INTECO-CERT (2011). Riesgos y Amenazas en Cloud Computing. Madrid: Ministerio de Industria, Turismo y Comercio.

Management Solutions (2012). La nube: oportunidades y retos para los integrantes de la cadena de valor. Madrid: Management Solutions.

Maples, J., Groenke, S. y Dunlap, D. (2005). The Web Pen Pals Project: Students’ Perceptions of a Learning Community in an Online Synchronous Environment. Journal of Interactive Online Learning.

Ortega y Gasset, J. (1951). Obras Completas, Tomo V. Madrid, España: Revista de Occidente.

PNUD (2011). Indicadores Económicos sobre Desarrollo Humano de las Naciones Unidas. (Recuperado el 24 de abril de 2011 de http://hdrstats.undp.org/es/paises/perfiles/CHL.html).

Ponce, J. (2009). Determinismo tecnológico y utopismo en los discursos sobre la Red. (Recuperado el 1 de febrero de 2011 de: http://www.rizomatica.net/determinismo-tecnologico-y-utopismo-en-los-discursos-sobre-la-red).

Puentes, E. (2001). Fatalismo y tecnología: ¿es autónomo el desarrollo tecnológico?. UOC. (Recuperado el 14 de mayo de 2011 de: http://www.uoc.edu/web/esp/art/uoc/0107026/aibar.html).

Symantec Corporation (2013). Internet Security THREAT REPORT 2013. (Consultado en enero 2014 de http://www.symantec.com/security_response/publications/threatreport.jsp).

We are social (2014). Global Digital Statistics 2014. We Are Social’s Snapshot Of Key Digital Indicators. Londres.

Similar Articles