The Interactive Public Service Digital Radio For New Multimedia Platforms, Transmedia and/or Hipermedia.

Número

Downloads

Article abstract page views:  297  

Info

Monographic
39-52
Published: 01-11-2012

Authors

  • Gerardo Ojeda Castañeda (ES) Le Monde Diplomatique en español

Abstract

This proposal brings together diverse conceptual reflections and possible methodological actions to develop an interactive digital radio with multimedia, transmedia and/or hypermedia contents. This digital radio would be cognitive, informative and formative; it sets about to develop a new communicative experience for those existing broadcasters via AM, FM, OC hertzian waves, cable, satellite. Above all, this initiative would be transmitted via internet cyber radio. 

Keywords

Cyber radio, multimedia, transmedia, hypermedia, Internet, Web, public service.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Ojeda Castañeda, G. (2012). The Interactive Public Service Digital Radio For New Multimedia Platforms, Transmedia and/or Hipermedia. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (5), 39–52. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/hachetetepe/article/view/6345

References

Asociación Mundial de Radios Comunitarias América Latina y Caribe (AMARC ALC) (1999). “La radio después de la radio. Buenos Aires, 2011”. Disponible en: http://sinca.cultura.gov.ar/archivos/documentacion/investigaciones/LRDdLR_e-book.pdf

Camacho, Lidia: La imagen radiofónica. Ed. McGraw-Hill, México, D.F. (Consultada 5 de mayo de 2012)

Cebrián Herreros, M. (1998). Información radiofónica. Mediaciónes, contenidos, expresión y aplicaciones. Madrid: Síntesis.

Cebrián Herreros, M. (2000). La radio en la convergencia multimedia. Barcelona, Gedisa.

Cebrián Herreros, M. (2007). Modelos de radio, desarrollos e innovaciones. Del diálogo y participación a la interactividad. Madrid: Fragua.

Cebrián Herreros, M. (2008). La radio en Internet. De la ciberradio a las redes sociales y la radio móvil. Buenos Aires: La Crujía.

Gómez, G. (2009). “La radio y la televisión en la era digital en AA.VV, Las mordazas invisibles. Nuevas y viejas barreras a la diversidad en la radiodifusión”. Buenos Aires, AMARC ALC. Disponible en: http://legislaciones.amarc.org (Consultada 5 de mayo de 2012)

Fidalgo, D. (2009). “Las radios universitarias en España. Transformación al mundo digital”, en Telas: Cuadernos de Comunicación e Innovación, 80; 124-137. Disponible en: http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/telos/articulodocumento.asp@idarticulo=2&rev=80.htm (Consultada 5 de mayo de 2012)

López Vidales, N. y Peñafiel Saiz, C. (2000). La tecnología en radio. Principios básicos, desarrollo y revolución digital. Bilbao: UPV/EHU.

López Vidales, N. y Peñafiel Saiz, C. (2002). Claves para la era digital, Evolución hacia nuevos medios, nuevos lenguajes y nuevos servicios. Bilbao: UPV/EHU., Bilbao, 2002.

Martín-Caro Sánchez, M. A. (2000). La radio del siglo XXI, un servicio público en la economía global. Madrid: Fragua.

Mcluhan, M. (1998). Comprender los medios de comunicación. Las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.

Ortiz Sobrino, M. A. y López Vidales, N. (2011) (Ed.). Radio 3.0. Una nueva radio para una nueva era. Madrid. Fragua.