Education and Communication: Radio as a Constructing Citizenship and Fomenting School- Environment Relations

Número

Downloads

Article abstract page views:  219  

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2012.v2.i5.7

Info

Monographic
67-82
Published: 01-11-2012
PlumX

Authors

  • Óscar Arcera López (ES) Escuela Solidaria Iqbal Masih

Abstract

 

 School radio as an educative medium is not a recent phenomenon. A cursory glance to the past brings us to the UNSECO initiative to integrate education within the media, in the spirit of the Grünewald Declaration. These kinds of initiatives have been previously present throughout the world. But what can still be considered an innovation and a challenge nowadays is to integrate both into a single process (educommunication). 

This article sets out to show the absolute urgency that exists to bring together schooling practices and the social communication media. This can be brought about through a pedagogical reflection on previous experiences in the field and through an educative praxis within a juvenile radio, where the young are protagonist. This is radio ESIM. 

Keywords

Education, communication, youth, creativity, critical, commitment, consciousness, responsibility.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Arcera López, Óscar. (2012). Education and Communication: Radio as a Constructing Citizenship and Fomenting School- Environment Relations. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (5), 67–82. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2012.v2.i5.7

References

Alonso Tapia, J. (2005). Motivar en la escuela, motivar en la familia. Madrid: Ediciones Morata.

Alumnos de la Escuela de Barbiana. (2009). Carta a una maestra. Ma¬drid: Voz de los Sin Voz.

Amar, V. (2010). “La educación en medios digitales de comunicación”, en Pixel Bit. Revista de Medios y Educación, 36; 115-124.

Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.

Cervera, J. (1977). Otra escuela. Cine – Radio – TV – Prensa. Madrid: Ediciones S.M.

Dieuzeide, H. (1984). “Comunicación y Educación”, en UNESCO: la Educación en materia de Comunicación. UNESCO.

Flecha, R. (2008). Compartiendo Palabras. El aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. Barcelona: Paidós.

Freire, P. (1990). La naturaleza política de la educación. Cultura, poder y liberación. Barcelona: Paidós y Ministerio de Educación y Ciencia.

Fullan, M., y Hargreaves, A. (1997). ¿Hay algo por lo que merezca la pena luchar en la escuela? Trabajar unidos mara mejorar. Sevilla: MCEP; 41-43.

Medina Rodríguez, J. J. (2010). “Una investigación evaluativa: La Casa Escuela Iqbal Masih. Una iniciativa de los padres en la educación no formal”. Tesis Doctoral no publicada, Universidad de Granada: Granada.

Meirieu, P. (2001). La opción de educar. Ética y pedagogía. Barcelona: Octaedro; 113-130.

Milani, L. (1995). Dar la palabra a los pobres. Cartas de Lorenzo Milani. Madrid: Acción Cultural Cristiana. Moles, A. A. (1969).

Rodríguez Peralta, M. I. (2007). “El método de Encuesta como estrategia de aprendizaje. Una experiencia concreta en la formación inicial del profesorado”. Tesis Doctoral no publicada, Universidad de Granada, Granada.

Rovirosa, G. (2009). Obras Completas. Tomo IV. Madrid: Ediciones HOAC.

Trilla Bernet, J. (2003). La educación fuera de la Escuela. Ámbitos no formales y educación social. Barcelona: Ariel.