School on the Radio, and Radio in School. A Educative Initiative So as to promote Reading

Número

Downloads

Article abstract page views:  304  

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2012.v2.i5.10

Info

Articles
105-113
Published: 01-11-2012
PlumX

Authors

  • Carmen Álvarez Álvarez (ES) Universidad de Cantabría
  • Juan José Lage Fernández (ES) Fundador y director de la revista LIJ "Platero"

Abstract

 

 This article sets out to the relevance of initiatives that seek to promote reading. Within this context, radio is a good ally. This has been proven in an innovative project developed in a public school in Asturias where schooling and radio have found a common goal; to promote reading skills within schooling and social framework. Through the work of an expert in children’s and juvenile literature, this initiative has been made possible by setting up annual seminars on radio and literature within the school domain. These forums are a means of promoting a relevant educative innovation that favour the promotion of reading skills within the pupils, their families, and society in general. 

Keywords

Radio, school, primary education, promoting reading skills, educative innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Álvarez Álvarez, C., & Lage Fernández, J. J. (2012). School on the Radio, and Radio in School. A Educative Initiative So as to promote Reading. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (5), 105–113. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2012.v2.i5.10

References

Atwell, N. (2007). The reading zone: how to help kids become skilled, passionate, habitual, critical readers. New York: Scholastic.

Campo, A. (2009). “La innovación en educación”, en Organización y Gestión Educativa, 17, 1, 7-12.

Carratalá, F. (2008). “Motivación y desmotivación ante la lectura”, en CDL Madrid, 193, 11 -16.

Estebaranz García, A. (Coord.) (2000). Construyendo el cambio: perspectivas y propuestas de innovación educativa. Sevilla: Servicio de publicaciones de la Universidad de Sevilla.

Garrido, F. (1999). El buen lector se hace, no nace. México: Ariel.

González Conde, M. J. (2003). “Ámbitos de actuación de la radio educativa y su integración en el contexto escolar”, en Red digital: Revista de Tecnologías de la Información y Comunicación Educativas, 4, 1-10.

Jiménez Martínez, J. (2001). “La radio a la escuela”, en Contextos educativos, 4, 297-313.

Lage Fernández, J. J. (2006). Animar a leer desde la biblioteca. Madrid: CCS.

Lockwood, M. (2008). Promoting reading for pleasure in the Primary School. United Kingdom: Paul Chapman Publishing.

Marcelo García, C. (1996). Innovación educativa, asesoramiento y desarrollo profesional. Madrid: MEC.

Martos, E. y Rösing, T. (Coords.) (2009). Prácticas de lectura y escritura. Passo Fundo: Editora Universitária da Universidade de Passo Fundo.

Mata, J. (2009). Animación a la lectura. Hacer de la lectura una práctica feliz, trascendente y deseable. Barcelona: Graó.

Méndiz Rojas, H. (2004). “La radio va a la escuela”, en Comunicar, 22, 115-120.

Szyszko, N. y Cataldi, Z. (2010). “La radio en la escuela media como agente participativo”, en Quaderns digitals: Revista de Nuevas Tecnologías y Sociedad, 1-15.

Tejerina, I. (1997). “Literatura infantil y formación de un nuevo maestro”, en Monge, J. J. y Portillo, R (Coord.). La formación del profesorado desde una perspectiva interdisciplinar:

retos ante el siglo XXI. Santander: Universidad de Cantabria.