The digital competition in the school: an educational resource decisive for the social, cultural and economic transformation- students between screens-

Número

Downloads

Article abstract page views:  136  

Info

Monographic
57-66
Published: 01-11-2010

Authors

Abstract

The digital competition, it places between eight basic competitions that the person must have developed on having finished the compulsory education to be able to achieve his personal accomplishment, exercise the active citizenship, join to the adult life of a satisfactory way and be capable of developing a permanent learning along the life. With this competition, the professorship, it will facilitate the learning arranging the pupil of skills to search, to obtain, to process and to communicate information, and to transform it into knowledge. It incorporates different skills, which go from the access to the information up to his transmission in different supports once treated, including the utilization of the technologies of the information and the communication as essential element for Essential to be informed, to learn and to communicate. It is very important, on the other hand, that the professorship teaches to use the times “of screen” with a suitable philosophy and well-being, so much for the health of the user person, since for his relations in general. 

Keywords

Competition, basic, didactic resource, educational resource, audio-visual culture, well-being, audiovisual language, competent citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Domínguez Caro, F. (2010). The digital competition in the school: an educational resource decisive for the social, cultural and economic transformation- students between screens-. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (1), 57–66. Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/hachetetepe/article/view/6422

References

Adell, J. (2005). Del software libre al conocimiento libre. Andalucía Educativa, 51; 7-10.

Aguaded, J. I. (1997). La otra mirada a la tele. Consumir de otra forma..., mirar de otra manera. Hacia un nuevo espectador. Sevilla: Junta de Andalucía

Alba Pastor, C. (1991). Evaluación sumativa y formativa de software educativo para la etapa infantil. Universidad Complutense de Madrid.

Amar, V (2009): El cine y otras miradas .Contribuciones a la educación y a la cultura audiovisual. Sevilla: Comunicación Social.

Cabero, J. (1990): Análisis de medios de enseñanza.Sevilla: Alfar.

Del Río Martínez, J. y González Videgraray, M. (2007). Trabajo prolongada con computadoras: consecuencias sobre la vista y la fatiga cervical. México: D.F. SEMAC.

Fueyo, A. (2003). Alfabetización audiovisual: una respuesta crítica a la pedagogía cultural de los medios, en Aparici, R. (coord.): Comunicación educativa en la sociedad de la información. Madrid: UNED.

Gómez del Castillo, T. (2002). ¿Cómo se reflejan los contenidos transversales en los programas educativos multimedia? Revista Píxel-Bit, 19; 93-106.

Marina, J. A. (2007). Teoría de la inteligencia creadora. Barcelona: Anagrama.

Marqués Graells, P. (2001). Metodología para la creación de materiales formativos multimedia. Comunicación Educativa y Nuevas Tecnologías. Barcelona. Praxis.

Parcerisa, A. (2008). Didáctica en la educación social. Enseñar y aprender fuera de la escuela. Barcelona: Grao.

Pérez- Campero, M. P. (1994). Cómo detectar las necesidades de intervención Socioeducativas. Madrid: Narcea.

Perrenoud, P. (2004). Dix nouvelles compétences pour enseigner. Invitation au voyage. Barcelona: Graó.

Téllez, J. J. (2008). Los derechos civiles ante el pupitre. Andalucía Educativa, 66; 7-10.

Yelo, S. (2002). Análisis del contenido. Aprender los mass-media. Comunicación y Pedagogía, 180; 44- 49.

Zaragoza, J. y Cassado, A. (1992). Aspectos técnicos y pedagógicos del ordenador en la escuela. Madrid: Bruño.