Can art museums help environmental education? An interdisciplinary vision to promote meaningful learning

Contenido principal del artículo

Fernando Echarri

Resumen

Environmental education is a discipline that tries to find new methodologies and tools to advance in the achievement of its goals. The museum education proposed by art museums, because of its specific methods and power of significance, can be a way forward for environmental education that is worth exploring. The theory of meaningful learning can be used by both disciplines to support and achieve more meaningful, and therefore lasting, learning among people. The complementarity and synergy between these disciplines can be established from their points of conceptual coincidence. The main research goals of this article have been two: to study and show the intrinsic complementarity of these disciplines from a conceptual viewpoint, and to show how their combined strength and complementarity can inspire specific educational proposals for the challenges of education in the twenty-first century. For example, those that focus on educating on the complexity of the world. The presentation and discussion of this conceptual framework may suggest educational instructions that move towards the interdisciplinary nature of environmental education, using as an educational resource that which is housed in art museums.


Keywords: Environmental education; Meaningful learning; Museology; Complexity


¿Pueden los museos de arte ayudar a la educación ambiental? Una visión interdisciplinaria para promover un aprendizaje significativo


Resumen: La educación ambiental es una disciplina que busca encontrar nuevas metodologías y herramientas para avanzar en el logro de sus metas. La educación museística propuesta por los museos de arte, debido a sus métodos específicos y su poder de importancia, puede ser un camino a seguir para la educación ambiental que vale la pena explorar. La teoría del aprendizaje significativo puede ser utilizada por ambas disciplinas para apoyar y lograr un aprendizaje más significativo y, por lo tanto, duradero entre las personas. La complementariedad y sinergia entre estas disciplinas se puede establecer a partir de sus puntos de coincidencia conceptual. Los principales objetivos de investigación de este artículo han sido dos: estudiar y mostrar la complementariedad intrínseca de estas disciplinas desde un punto de vista conceptual, y mostrar cómo su fuerza y complementariedad combinadas pueden inspirar propuestas educativas específicas para los desafíos de la educación en el siglo XXI. siglo. Por ejemplo, aquellos que se enfocan en educar sobre la complejidad del mundo. La presentación y discusión de este marco conceptual puede sugerir instrucciones educativas que avancen hacia la interdisciplinariedad de la educación ambiental, utilizando como recurso educativo lo que se alberga en los museos de arte.


Palabras Clave: Educación ambiental; Aprendizaje significativo; Museología; complejidad

Palabras clave
Inglés,

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Detalles del artículo

Sección
Investigaciones sobre y para la práctica en EA y S

Citas

Asensio, M. (1987). Adolescencia y aprendizaje. Enfoque interdisciplinar en el diseño curricular. Cuadernos de pedagogía, 149, 81–85.

Attebury, R., y Kroth, M. (2012). From Pedagogical Museum to Instructional Material Center: Education Libraries at Teacher Training Institutions, 1890s to 1970s. Libraries, Education, 35(1-2), 48-58.

Ausubel, D. (1968). Educational Psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinechart and Winston. [Translated to Spanish in 1976. Trillas, México].

Ballester, A. (2002). El aprendizaje significativo en la práctica. Cómo hacer el aprendizaje significativo en el aula. http://eduteka.icesi.edu.co/pdfdir/ElAprendizajeSignificativoEnLaPractica.pdf.

Benayas, J. (1992). Paisaje y educación ambiental, evaluación de cambios de actitudes hacia el entorno. Madrid: MOPT, Centro de Publicaciones.

Beyer, M. (2004). Ciencia y cultura: paradojas de un objeto al interior de un museo de ciencias. https://ilamdocs.org/documento/2933/

Boekaerts, M. (1988). Motivated learning: bias in appraisals. International Journal of Educational Research 12(3), 267-280. https://doi.org/10.1016/0883-0355(88)90005-5.

Brandriet, A., Ward R., y Bretz, S. (2013). Modeling meaningful learning in chemistry using structural equation modeling. Chemistry Education Research and Practice, 14(4), 421-430. DOI:10.1039/C3RP00043E.

Burnham, R., y Kai-Kee, E. (2011). Teaching in the Art Museum: Interpretation as Experience. Los Angeles, CA.: Getty Publications.

Caduto, M. (1992). A Guide on Environmental Values Education. (Environmental Education Series No. 13 of the Unesco-Unep). Madrid: Libros de la Catarata.

Cameron, D. (1992). Problèmes de langage en interprétation muséale. In M. O. De Barry, and F. Wassermans (Eds.), Vagues. Une anthologie de la nouvelle museology. Vol. 1, (pp. 271-276). Savigny-le-Temple: Éd. W. Mâcon and MNES.

Castaneda, T. (2009). Museum Origins: Readings in Early Museum History and Philosophy. (Book review). Public Historian, 31(1), 139-141.

Delors, J. (1996). Los cuatro pilares de la educación. In La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión internacional sobre la educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana/UNESCO. http://uom.uib.cat/digitalAssets/221/221918_9.pdf.

Echarri, F., y Echarri, V. (2018). Significant life experiences and their relationship with the education of the scrutinizing gaze in the beauty ecologist César Manrique. The Journal of
Environmental Education, 49, 411-428.

Dennis, L. y Knapp, D. (1997). John Dewey as Environmental Educator. The Journal of Environmental Education 28(2), 5-9. https://doi.org/10.1080/00958964.1997.9942817.

Falk, J (2009). Identity and the Museum Visitor Experience. Walnut Creek, CA: Left Coast Press.

Falk, J. Y Dierking, L. (1992). The Museum Experience. Washington, DC: Whalesback book.

Falk, J. H., y Dierking, L. D. (2000). Learning from museums: visitor experiences and the making of Meaning. Walnut creek, Ca.: Altamira press.

Garbett, D. (2011). Constructivism Deconstructed in Science. Teacher Education 36(6), 36-49. doi:10.14221/ajte.2011v36n6.5.

Gardner, H. (2010). La inteligencia reformulada. Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Madrid: Paidós. (1ª ed. 2001).

Genoways, H., y Andrei, M. (2008). Museum Origins: Readings in Early Museum History and Philosophy. Walnut Creek, CA: Left Coast Press.

Gigliotti, L. (1990). Environmental Education: What Went Wrong? What can be Done? The Journal of Environmental Education, 22(1), 9-12.

Giordan, A. (coord.). (1993). Educación ambiental: principios de enseñanza y aprendizaje. (Environmental Education Series No. 20 of the Unesco-Unep). Bilbao: Libros de la Catarata.

Goleman, D. (1996). Inteligencia emocional. Barcelona: Editorial Kairós.

Gómez, A., Balsari, S., Nusbaum, J., Heerboth, A., y Lemery, J. (2013). Perspective: Environment, biodiversity, and the education of the physician of the future. Academic medicine : journal of the Association of American Medical Colleges 88(2), 168-72. DOI: 10.1097/ACM.0b013e31827bfbeb.

Goralnik, L., y Nelson, M. (2011). Framing a Philosophy of Environmental Action: Aldo Leopold, John Muir, and the Importance of Community. The Journal of Environmental Education 42(3), 181-192. https://doi.org/10.1080/00958964.2010.526152.

Gowin, D. (1981). Educating. New York: Ithaca. Cornell University Press.

Grove, N., y Lowery Bretz, S. (2012). A continuum of learning: from rote memorization to meaningful learning in organic chemistry. Chemistry Education Research and Practice 13 (3), 201. https://doi.org/10.1039/C1RP90069B.

Guruceaga, A. (2001). Aprendizaje significativo y educación ambiental. Tesis doctoral (Resumen en castellano). Universidad Pública de Navarra, Pamplona.

Hartle, R., Baviskar, S., Smith, R., Consulting, S., Sciences, B., Smith, A. Y Smith, F. (2012). A Field Guide to Constructivism in the College Science Classroom : Four Essential Criteria and a Guide to their Usage. Bioscene: Journal of College Biology Teaching 38(2), 31-35.

Hein, G. (1998). Learning in the Museum. New York: Routledge.

Hein, H. (2000). The Museum in Transition. A Philosophical Perspective. Washington, DC: Smithsonian Books.

Hein, G. (2012). Progressive Museum Practice: John Dewey and Democracy. Walnut Creek, CA: Left Coast Press.

Hernández, F. (1998). El museo como espacio de comunicación. Gijón: TREA.

Holden, J. (2004). Capturing Cultural Value. How culture has become a tool of government policy. London: Demos.

Hooper-Greenhill, E. (1998). Los museos y sus visitantes. Gijón: TREA.

Hooper-Greenhill, E. (2005). Museums and the interpretation of visual culture. Nueva York: Routledge.

Hooper-Greenhill, E. (2006). The power of museum pedagogy. In Genoways, H. Museum philosophy for the twenty-first century. Oxford: Altamira Press.

Hooper-Greenhill, E. (2007). Museums and education: purpose, pedagogy, performance. New York: Routledge.

Howell, R. A., y Allen, S. (2016). Significant life experiences, motivations and values of climate change educators. Enrironmental Education Research, 25(6), 813-831.

Kisiel, J. (2012). Introducing Future Teachers to Science Beyond the Classroom. Journal of Science Teacher Education 24(1), 67-91. https://doi.org/10.1007/s10972-012-9288-x.

Lapaire, C. (1983). Petit manuel de muséologie. Suiza: Paul Haupt Berne et Sttutgart.

Lee, Y. (2004). Una urna para preservar la vida: salvaguardia y legado del patrimonio cultural inmaterial. Noticias del ICOM, 57(4), 5-7.

Leopold, A. (1966). A Sand County Almanac. Reprint, New York: Oxford Univ. Press.

Mayer M. (1998). Educación ambiental: de la acción a la investigación. Enseñanza de las Ciencias 16(2), 217-231. http://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/viewFile/21530/21364.

Mayer, R. E. (2004). Psicología de la educación. Enseñar para un aprendizaje significativo. Madrid: Pearson Educación.

Mayer, G., Coyne, J., Losos, J., Foufopoulos, J., Shubin, N., Futuyma, D., Campbell, B. and Edwards, S. V. (2013). Museums’ Role: Increasing Knowledge. Science 339, 1148-1149. https://doi.org/10.1126/science.339.6124.1148-b.

Moreira, M. (2006). Aprendizaje significativo: de la visión clásica a la visión crítica. Conferencia de cierre del V Encontro Internacional sobre Aprendizaje Significativo, Madrid, España, Setiembre de 2006 http://www.if.ufrgs.br/~moreira/visionclassicavisioncritica.pdf.

Moreno, M. (2004). Art museums and socioeconomic forces: the case of a community museum. Review of radical political economics, 36(4), 506-527. https://doi.org/10.1177/0486613404269781.

National Research Council. (2009). Learning science in informal environments. People, places, and pursuits. National Research Council Commitee on Learning Science in Informal Environments. P. Bell, B. Lewenstein, A. W. Shouse, y M. A. Feder (Eds.) Washington, D. C.: The national academies press. https://www.nap.edu/catalog/12190/learning-science-in-informal-environments-people-places-and-pursuits

Novak, J. (1977). A Theory of education. Ithaca: Cornell University Press.

Novak, J. (1980). A theory of education as a basis for environmental education. Environmental science research 18, 129-138. https://doi.org/10.1007/978-1-4684-3713-3_12.

Novak, J. (1998). Learning, creating, and using knowledge: concept maps as facilitative tools in schools and corporations. New York: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Novo, M. (2003). La educación ambiental. Bases éticas, conceptuales y metodológicas. Madrid: UNESCO/ Universitas.

Novo, M. (2010). Despacio, despacio. 20 razones para ir más lento. Madrid: Ediciones Obelisco.

O’Neill, M. (2008). Museums, professionalism and democracy. Cultural Trends 17(4), 289-307.

Palmer, J. (1998). Environmental education in the 21st century: Theory, practice, progress and promise. London, England: Routledge.

Palmer, J., y Neal, P. (1994). The handbook of environmental education. London and New York: Routledge.

Pastor, M. (2004). Pedagogía museística. Nuevas perspectivas y tendencias actuales.
Barcelona: Ariel Patrimonio.

Piaget, J., y Inhelder, B. (1980). La psychologie de l'enfant. Translated by Morata. Madrid: Morata.

Quetel, R., y C. Souchon. (1985). Educación ambiental: hacia una pedagogía basada en la resolución de problemas. (Programa Internacional de educación ambiental. Unesco-PNUMA. Nº 15). Bilbao: Los libros de la Catarata.

Reis, G., y Roth. W. (2009). A Feeling for the Environment: Emotion Talk in/for the Pedagogy of Public Environmental Education. The Journal of Environmental Education 41(2), 71–87. doi:10.1080/00958960903295217.

Rivière, G. (1989). La muséologie. Cours de Muséologie / textes et témoignages. Tours: Dunod.

Schlottmann, C. (2012). Conceptual Challenges for Environmental Education: Advocacy, Autonomy, Implicit Education and Values. New York: Peter Lang New York.

Screven, C. (1993). Estudios sobre visitantes. Museum Internacional XLV(2), 4–5. http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000951/095158so.pdf.

Taylor, J. (1993). Guía de simulación y de juegos para la educación ambiental. (Environmental Education Series No. 13 of the Unesco-Unep). Bilbao: Libros de la Catarata.

Tsevreni, I. (2011). Towards an environmental education without scientific knowledge: an attempt to create an action model based on children’s experiences, emotions and perceptions about their environment. Environmental Education Research 17 (1), 53–67. https://doi.org/10.1080/13504621003637029.

UNESCO (1978). Interngovernmental Conference of Environmental Education, Tbilisi, URSS,1977. Final report. Paris: UNESCO. httsps://www.gdrc.org/uem/ee/EE-Tbilisi_1977.pdf.

UNESCO. (1994). Estrategias para la formación del profesorado en educación ambiental. (Environmental Education Series No. 25 of the Unesco-Unep, 1987). Bilbao: Libros de la Catarata.

UNESCO. (1996). Tendencias de la educación ambiental a partir de la conferencia de Tbilisi. (Environmental Education Series No. 13 of the Unesco-Unep, 1994). Bilbao: Libros de la Catarata.

United Nations (1973). Declaration of the United Nations Conference on the Human Environment. New York: United Nations Publication. https://digitallibrary.un.org/record/523249?ln=es

Uzun, F. Keles, O. (2012). The Effects of Nature Education Project on the Environmental Awareness and Behavior. Procedia - Social and Behavioral Sciences 46: 2912–2916. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.588.

Valdés, M. C. (1999). La difusión cultural en el museo: servicios destinados al gran público. Gijón: TREA.

Williams, K., y Cavallo. A. (1995). Relationships between reasoning ability, meaningful learning and students’ understanding of physics concepts. Journal of College Science Teaching 24(5), 311-314.

Yenawine, P. (2013). Visual thinking strategies. Using art to deepen learning across school disciplines. Cambridge: Harvard education press.

Zabala, A. (1997). La práctica educativa. Cómo enseñar. Graó, Barcelona.

Zana, B. (2005). History of the museums, the mediators and scientific education. Journal of Science Communication 4(4), 1-6.

Zubiaur, F. J. (2004). Curso de museología. Gijón: TREA.