Environmental education game about pollution: Lindane in the Gállego River

DOI

https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2023.v5.i1.1501

Info

La Rendija
1501
Published: 13-03-2023
PlumX

Authors

  • Javier Martínez-Aznar (ES) Departamento de Didácticas Específicas. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. Universidad de Zaragoza. España.
  • Pedro Lucha López (ES) Departamento de Didácticas Específicas. Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación. Universidad de Zaragoza. España.

Abstract

Lindane pollution has great social relevance in the Gallego river basin (Aragon). This work includes a sequence of environmental education aimed at bringing 5th and 6th grade students closer to this topical issue. Specifically, the following issues were worked on: types of pollution and their consequences, colorless pollutants and the point of no return. The sequence has two sessions. The first one is based on the popular musical chairs and is based on learning through the use of analogies. The second consists of carrying out an experiment to illustrate the ecological concept of no return and to show that some contaminants can be colorless. The game is an extraordinary didactic resource due to the prevalence of the playful and affective components and the favorable predisposition that it generates in the students.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

References

Adúriz-Bravo, A., Garófalo, J., Greco, M., & Galagovsky, L. (2005). Modelo didáctico analógico: Marco teórico y ejemplos. Enseñanza de las Ciencias, número extraordinario, 1-6.

Adúriz-Bravo, A., & González Galli, L. G. (2021). Las analogías como modelos en la enseñanza de las ciencias. Bio-grafía. Escritos sobre la Biología y su enseñanza, Edición extraordinaria, 1-7. Memorias V Congreso Latinoamericano de Investigación en Didáctica de las Ciencias, Ciudad de Barranquilla, Colombia.

Bautista-Cerro, M. J., Murga-Menoyo, M. A., & Novo, M. (2019). La Educación Ambiental (página en construcción, disculpen las molestias). Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 1(1), 1103. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1103

Bueno González, E. (2000). Los juegos en la educación ambiental. Carpeta Informativa del CENEAM, art. opi., 1-5. Centro Nacional de Educación Ambiental.

Campbell, N. R. (1920). Physics: The Elements. Cambridge University Press.

CPNA (2015). El lindano en la cuenca del río Gállego: propuestas de futuro. Consejo de Protección de la Naturaleza de Aragón.

Driver, R, Guesne, E., & Tiberghien, A. (1989). Algunas características de las ideas de los niños y sus implicaciones en la en la enseñanza. En R. Driver, E. Guesne, & A. Tiberghien (coords.), P. Manzano Bernárdez (trad.), Ideas científicas en la infancia y en la adolescencia, (pp. 291-304). Morata-MEC.

Else, M., Clement, J., & Ramírez, M. (2003). Should different types of analogies be treated diferently in instruction? Observations from middle-school life science curriculum. Proceedings of the National Association for Research in Science Teaching (NARST), Philadelphia, EEUU.

Gadea, I. (2015). El papel de la prensa en la educación científica y tecnológica. Tesis Doctoral. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals de la Universitat de València.

García-Díaz, E.; Fernández-Arroyo, J., Rodríguez-Marín, F., & Puig-Gutiérrez, M. (2019). Más allá de la sostenibilidad: por una educación ambiental que incremente la resiliencia de la población ante el decrecimiento. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 1(1), 1101. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1101

García-Ferrandis, X., García-Ferrandis, I., & García-Gómez, J. (2010). Los efectos de la contaminación acústica en la salud: conceptualizaciones del alumnado de Enseñanza Secundaria Obligatoria de Valencia. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 24, 123-137.

Glynn, S. M. (1991). Explaining science concepts: a teaching with analogies model. En S. M. Glynn, R. H. Yeany, & B. K. Britton, (eds.), The psychology of learning science (pp. 219–240). Hillsdale. https://doi.org/10.4324/9780203052396-17

González, C., & Cuchí, J. A. (2016). El lindano en el río Gállego: simulación hidrodinámica de su evolución a lo largo del cauce. Lucas Mallada, 18, 227-245.

Gruber, M. J., Gelman, B. D., & Ranganath, C. (2014). States of curiosity modulate hippocampus-dependent learning via the dopaminergic circuit. Neuron, 84(2), 486-496. https://doi.org/10.1016/j.neuron.2014.08.060

Lenton, T. M., Rockström, J., Gaffney, O., Rahmstorf, S., Richardson, K., Steffen, W., & Schellnhuber, H. (2019). Climate tipping points – too risky to bet against. Nature 575(7784), 592–595, https://www.nature.com/articles/d41586-019-03595-0

Loomis, D., Guyton, K., Grosse, Y., El Ghissasi, F., Bouvard, V., Benbrahim-Tallaa, L., Guha, N., Mattock, H., & Straif, K. (2015). Carcinogenicity of lindane, DDT, and 2, 4-dichlorophenoxyacetic acid. The Lancet. Oncology, 16(8), 891-892. https://doi.org/10.1016/S1470-2045(15)00081-9

Marrero Galván, J. J., & González Pérez, P. (2023). Investigaciones sobre el uso de analogías en el aula de ciencias: una revisión sistemática. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 20(1), 1101. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2023.v20.i1.1101

Mora, F. (2013). Neuroeducación: solo se puede aprender aquello que se ama. Alianza Editorial.

Nersessian, N. (1992). How do scientists think? Capturing the dynamics of conceptual change in science. En R. Giere (Ed.), Cognitive Models of Science, (pp. 3-44). University of Minnesota Press.

Oliva, J. M. (2008). Qué conocimientos profesionales deberíamos tener los profesores de ciencias sobre el uso de analogías. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(1), 15-28.

Orden de 16 de junio de 2014, de la Consejera de Educación, Universidad, Cultura y Deporte, por la que se aprueba el currículo de la Educación Primaria y se autoriza su aplicación en los centros docentes de la Comunidad Autónoma de Aragón. (BOA nº 119, 20 de junio de 2014).

Pérez-Mora, A., & Barrio, F. G. (2020). Impacto de la educación ambiental sobre docentes y alumnos. Doble intervención educativa. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 2(2), 302-2302. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i2.2302

Reglamento (CE) nº 850 del Parlamento Europeo y del Consejo (2004). Sobre contaminantes orgánicos persistentes y por el que se modifica la Directiva 79/117/CEE. 29 de abril de 2004. Diario Oficial de la UE L 229/5.

Santolaria, Z., Arruebo, T., Pardo, A., Matesanz, J. M., Bartolomé, A., Caixach, J., Lanaja, F. J., & Urieta, J. S. (2015). Evaluation of Airborne Organic Pollutants in a Pyrenean Glacial Lake (The Sabocos Tarn). Water Air Soil Pollut, 226(11), 1–15. https://doi.org/10.1007/s11270-015-2648-3

Schuster, F. (2005). Metáfora y analogía en el descubrimiento científico. En G. Klimovsky, G. (Compilador), Los enigmas del descubrimiento científico, (pp. 53 - 80). Alianza Editorial.

Steffan, J. J., Brevik, E. C., Burgess, L. C., & Cerdà, A. (2018). The effect of soil on human health: an overview. European journal of soil science, 69(1), 159-171. https://doi.org/10.1111/ejss.12451

Tena, E., Couso, D., Solé, C., & Grimalt-Álvaro, C. (2019). Investigant sobre la contaminació a l’aula de primària. Material Docent, projecte ParticipAIRE. Bellaterra.