Today's creative women as references for the world of tomorrow
DOI
https://doi.org/10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2025.i13.14Info
Abstract
This article examines how the plastic and visual arts contribute to the reconfiguration of art history by highlighting female identities as creators. It integrates visual analysis, gender perspectives, and historical revision. Grounded in theories such as the male gaze by Laura Mulvey and Kimberlé Crenshaw's intersectionality, the study proposes a critical approach to contemporary art concepts. The primary objective is to demonstrate how women artists have deconstructed gender stereotypes by exploring their creative autonomy. Through an interdisciplinary methodology, the study analyzes cases of female authors whose works advocate for new forms of female subjectivity. The findings reveal that contemporary women artists have transformed visual art into a powerful tool of resistance against patriarchy, fostering inclusive and complex representations. The study concludes that the inclusion of female creators in art historiography and the incorporation of intersectional perspectives in art studies promote the development of more equitable and sustainable societies that showcase the richness of all human identities.
Keywords
Downloads
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
References
Aramburu, N., Solans, P., Villa Ardura, R. de la, & Mujeres en las Artes Visuales (Asociación) (Eds.). (2012). Mujeres en el sistema del arte en España. Madrid: Exit Publicaciones.
Ballesteros Doncel, E. (2016). Los números cuentan. Sub-representación de la obra artística de mujeres creadoras en museos y centros de arte contemporáneos. Política y sociedad, 53(2), 577-602. http://dx.doi.org/10.5209/rev_POSO.2016.v53.n2.46964
Barcenilla, H. (2014). Incluir o replantear: Cómo exponer e historizar a las mujeres artistas. Boletín de Arte, 35, 117-129. https://doi.org/10.24310/BoLArte.2014.v0i35.3372
Bernadac, M. L., & Bourgeois, L. (1995). Louise Bourgeois. Flammarion.
Bower, G. J. (2013). Claude Cahun: The Soldier with No Name. John Hunt Publishing.
Bright, S. (2010). Auto focus: The self-portrait in contemporary photography. Monacelli press.
Cabellut, L. (2020). It Was a Long Way [Técnica mixta sobre lienzo].
Carceller, A., & Cabello, H. (1998). Mirando hacia dentro: La situación de la obra de las mujeres en el panorama artístico actual. Arte, Individuo y Sociedad, 10, 229-244. https://onx.la/6f839
Chadwick, W. (2012). Women, art, and society (Fifth edition). Thames & Hudson.
Cejas, M. I. (Ed.). (2020). Cartografiar desde el activismo visual y artístico en el sur global: Zanele Muholi y Mujeres Públicas. En Feminismo, cultura y política: El contexto como acertijo (pp. 191-228). Itaca.
Cindy Sherman. Untitled Film Still #21. 1978 | MoMA. (s. f.). The Museum of Modern Art. https://www.moma.org/collection/works/56618
Colorado, O. (2017, mayo 6). Claude Cahun y la exploración de la identidad. Oscar en Fotos. https://onx.la/69e97
Davis, K. (2008). Intersectionality as buzzword: A sociology of science perspective on what makes a feminist theory successful. Feminist Theory, 9(1), 67-85. https://doi.org/10.1177/1464700108086364
Duncum, P. (2010). Seven Principles for Visual Culture Education. Art Education, 63(1), 6-10. https://doi.org/10.1080/00043125.2010.11519047
Eisner, E. W. (2008). The Arts and the Creation of Mind. Yale University Press. https://doi.org/10.12987/9780300133578
Gandarias Goikoetxea, I. (2017). ¿Un neologismo a la moda?: Repensar la interseccionalidad como herramienta para la articulación política feminista. Investigaciones Feministas, 8(1), 73-93. https://doi.org/10.5209/INFE.54498
Heartney, E., Posner, H., Princenthal, N., & Scott, S. (2013). The reckoning: Women artists of the new millennium. Munich ; New York: Prestel.
Heredia Martínez, C. (2024). El legado de una herencia cultural gitana. Lunares e imágenes flamencas en la historia de España del primer tercio del siglo XX [Tesis de Doctorado, Universidad de Cádiz (España) y Universidad de Borgoña (Francia)]. https://onx.la/b8a24
Hooks, B. (1995). Art On My Mind: Visual Politics (Nachdr.). New York: The New Press.
Jones, A. (1994). Postmodernism and the en-gendering of Marcel Duchamp (1. publ). Cambridge Univ. Press.
Lázaro Castellanos, R., & Jubany Baucells, O. (2017). Interseccionalidad del género y mercado de trabajo postfordista. Revista de estudio de género: La ventana, 5(46), 202-243.
López Fernández-Cao, M. (2014). MAV te observa, entraremos en acción: Las mujeres en el sistema del arte español. Sobre piedras y vientos de igualdad. Investigaciones Feministas, 4(0), 201-215. https://doi.org/10.5209/rev_INFE.2013.v4.41873
MAV Mujeres en las Artes Visuales (Ed.). (2023). Informe museos y centros de arte 2019-2024 (p. 109).
Mirzoeff, N. (2015). How to see the world. Pelican.
Müller, B. M. (2020). The mark of the mask: Queer neo-ethnographies and double consciousness in post-apartheid South Africa. Safundi, 21(1), 85-109. https://doi.org/10.1080/17533171.2019.1667097
Mulvey, L. (1975). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Screen, 16(3), 6-18. https://doi.org/10.1093/screen/16.3.6
Nochlin, L. (1971). Why Have There Been No Great Women Artists?. ART News, 69, 22-39.
Pérez Ibáñez, M., González, S. y Rodovalho, C. (2021). Desigualdad de género en el sistema del arte en España. Ménades.
Pérez Ibáñez, M., & López Aparicio, I. (2019). Mujeres artistas y precariedad laboral en España. Análisis y comparativa a partir de un estudio global. Arte, Individuo y Sociedad, 31(4), 897-915. https://doi.org/10.5209/aris.62314
Pollock, G. (1988). Vision and difference: Femininity, feminism, and histories of art. London and New York: Routledge.
«Reach everyone on the planet...»: Kimberlé Crenshaw and intersectionality (First edition) (with Crenshaw, K.). (2019). Gunda Werner Institut in der Heinrich Böll Stiftung.
Respini, E., & Sherman, C. (2012). Cindy Sherman. MOMA. La fábrica editorial.
Shaw, J. L. (2017). Exist otherwise: The life and works of Claude Cahun. Reaktion Books Ltd.

