Rap and construction of identity of young rappers in Aragón

“Miradas” María Jesús Bernal (Ati Bernal)

Downloads

Article abstract page views:  2669  

Info

Sección 2: Textos
Published: 20-05-2021

Authors

Abstract

 

This paper is part of a wider study (doctoral thesis) that analyzes the symbolic processes of construction of identity of young Aragonese linked to the world of rap and, on the other hand, aims to observe the potential that rap music can have within the educational field of secondary education. A qualitative ethnographic methodology has been used, which includes interviews with different Aragonese rappers and questionnaires to students of 4th year of Secondary Education. The results obtained show that this music has a great importance in the construction of identity of the young fans of it, with no differences between boys and girls, and this both as a youth subculture that provides signs of group identity as well as for the messages that this sort of poetry declaimed conveys. In addition, it is noticed that the phenomenon of globalization is not at odds with the critical reception of products and ideas or with the fusion with local cultural elements. In this sense, some participants admit that although the hip hop culture is not sexist, the rap that is made in Spain still has a sexist touch, despite the increasing presence of women.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Lleida Lanau, E., & Sanjuán Álvarez, M. (2021). Rap and construction of identity of young rappers in Aragón. Revista De Estudios Socioeducativos. ReSed, (9). Retrieved from https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/6642

References

Androutsopoulos, J. y Scholz, A. (2002). On the recontextualization of hip hop in European speech communities: a contrastive analysis of rap lyrics. Philologie im Netz, 19, 1-42. Recuperado de web.fu-berlin.de

Blánquez, J. y Morera, O. (Eds.) (2009). Loops. Una historia de la música electrónica. Barcelona: Mondadori.

Cohen, L. y Manion, L. (1990). Métodos de investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Cook, N. (2006). De Madonna al canto gregoriano. Madrid: Alianza Editorial.

El Chojin y Reyes, F. (2010). Rap. 25 años de rimas. Un recorrido por la historia del rap en España (2ª ed.). Barcelona: Viceversa.

Garcés, A. (2007). Juventud, Música e Identidad. Hip Hop en Medellín. Documento publicado por la Facultad de Comunicación de la Universidad de Medellín. Recuperado de https://cutt.ly/FvLWx6h

Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía. (Métodos de investigación). Barcelona. Piadas.

Jover, G. (2007). Un mundo por leer. Educación, adolescentes y literatura. Barcelona: Octaedro.

Larraín, J. (2003). El concepto de identidad. Famecos, 21, 30-42.

Lineros, R. (2012). Didáctica de la literatura. Contraclave. Recuperado de https://cutt.ly/2vLWY4Y

Lledó, E. (2015). Los libros y la libertad. Barcelona: RBA.

Martínez, C. I. (2010). Innovaciones en la rima: Poesía y Rap. Rhythmica, VIII, 67-94.

Meyer, L. (2001). Emoción y significado en la música. Madrid: Alianza editorial.

Nussbaum, M. (2008). Paisajes del pensamiento. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.

Piña Narváez, Y. (2007). Construcción de identidades (identificaciones) juveniles urbanas: movimiento cultural underground. El hip hop en sectores populares caraqueños. En Mato, D. (comp.). Cultura y transformaciones sociales en tiempos de globalización. Perspectivas latinoamericanas (pp.163-180). Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar

Ravelo, R. J. (2017). Hip Hop: Lírica del Rap y Subjetividad Política. Tempus Psicológico, 2 (1), 130-153.

Reguillo, R. (2003). Las culturas juveniles: un campo de estudio; breve agenda para la discusión. Revista Brasilera de Educación, 23.

Rosset, C. (2007). Lejos de mí. Estudios sobre la identidad. Barcelona: Marbot Ediciones.

Rubio, A. y San Martín, M. A. (2012). Subculturas juveniles: identidad, idolatrías y nuevas tendencias. Revista de Estudios de Juventud, 96, 197-213.

Ruiz-Rodríguez, A. (2015). El papel de la música en la construcción de una identidad durante la adolescencia. ¿Dime que escuchas y te diré quién eres? Sineris. Revista de Música, 22. Recuperado de http:/sineris.es/adolescentes.pdf

Sabirón, F. y Arraiz, A. (2005). De adolescente a joven: Los retos de una vida bajo las paradojas de la investigación. Revista de investigación educativa, 23 (2), 523-545.

Sabirón, F. (2006). Métodos de investigación etnográfica en Ciencias Sociales. Zaragoza: Mira Editores.

Sanjuán, M. (2013). La dimensión emocional en la educación literaria. Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza.

Santos, E. (2001). El resurgir de la rima: los poetas románicos del rap. Cancellier, R. & Londero, R. (coords.). Atti del XIX Convegno [Associazione ispanisti italiani], 2, 235-242.

Sanz Pinyol, G. (2011). Escritura joven en la red. Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, 57, 30-45.

Silva, J. C. (2002). Juventud y tribus urbanas: en busca de la identidad. Última Década 17, 117-130.

Simmel, G. (1939). Sociología. Madrid: Espasa Calpe.

Sutil, M.A. (2007). Los hijos secretos del funk. Conversaciones con Violadores del Verso. Zaragoza: Zona de obras.

Subirats, M.A. (1999). ¿Es la música un rasgo de identidad de las llamadas tribus urbanas? Universidad de Barcelona.

Woods, P. (1989). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Barcelona. Paidós- MEC. pp. 77-104.