Image and literary canon in La Ilustración Española y Americana. About Cervantes
DOI
https://doi.org/10.25267/Cuad_Ilus_romant.2025.i31.17Info
Abstract
This article analyses two elements of Cervantes’ presence in La Ilustración Española y Americana in the first decade of its existence. Their common feature is their impetus to the extension of the iconography of the author and his work and, in doing so, they are situated at the intersection of two lines: the generic nature of the illustrated press and the construction of a national canon linked to an imaginary and an ideology. Taking both discourses into account, we analyse the treatment given to the portraits of Cervantes and the promotion of the figure of his most prominent character as part of the construction of valid icons for the affirmation of collective identity.
Keywords
Downloads
Supporting Agencies
How to Cite
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The papers published in this journal are the property of Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: the source must be cited whenever they are used.
The authors retain the copyright © and grant the journal the right to publish. They may host their work in the final published version on personal websites or websites intended for scientific dissemination, provided that they indicate the source.
References
ÁLVAREZ JUNCO, José (2001), Mater dolorosa: la idea de España en el siglo XIX, Madrid, Taurus.
ANDREU-MIRALLES, Xavier (2016), El descubrimiento de España. Mito romántico e identidad nacional, Barcelona, Taurus.
CÁRDENAS LUNA, Rocío (2019a), Representación plástica del escritor (1648-1778), tesis doctoral, Córdoba, Universidades de Córdoba y Bordeaux Montaigne, disponible en https://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/19332.
CÁRDENAS LUNA, Rocío (2019b), «Retrato y estatus. Una aproximación a la imagen de autor», Theory Now. Journal of Literature, Critique, and Thought, 2,1, pp. 135-158.
CLOSE, Anthony J. (2005), La concepción romántica del «Quijote», Barcelona, Crítica.
DOVIC, Marijan y Jón Karl HEGALSON, National Poets, Cultural Saints. Canonization and Commemorative Cults of Writers in Europe, Leiden, Brill.
GARCÍA AGUILAR, Ignacio (2025), «Tradición áurea e ideología liberal en los anuncios del Eco del Comercio (1834-1849)», Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, nº 31.
LAFUENTE FERRARI, Enrique (1948), La novela ejemplar de los retratos de Cervantes, Madrid, Dossat.
MAINER, José Carlos (1981), «De historiografía literaria española: el fundamento liberal», en Santiago Castillo (coord.), Estudios de Historia de España: homenaje a Manuel Tuñón de Lara, Madrid, UIMP, vol. II, 439-472.
MAINER, José Carlos (2004), «Pensar en coyunturas (con algunos ejemplos)», Bulletin Hispanique, 106,1, pp. 401-414.
MORO ABADÍA, Óscar (2006), «“Presentismo”: historia de un concepto», Cronos. Cuadernos valencianos de historia de la medicina y de la ciencia, 9,1, pp. 149-174.
NÚÑEZ RUIZ, Gabriel y Mar CAMPOS FERNÁNDEZ-FIGUERES (2005), Cómo nos enseñaron a leer. Manuales de literatura en España 1850-1960, Madrid, Akal.
OTEIZA, Tereza (2010), En (re)construcción: discurso, identidad y nación en los manuales escolares de historia y ciencias sociales, Madrid, Cátedra.
PÉREZ MAGALLÓN, Jesús (201), Calderón. Icono cultural e identitario del conservadurismo político, Madrid, Cátedra.
PÉREZ MAGALLÓN, Jesús (2015), Cervantes, monumento de la nación: problemas de identidad y cultura. Madrid, Cátedra.
PÉREZ MAGALLÓN, Jesús (2024), «La muerte de don Quijote». Nacionalismos periféricos, Cervantes y el «Quijote», Madrid, CSIC.
REYES, Fermín de los (2010), Las historias literarias españolas. Repertorio bibliográfico (1754-1936), Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza.
RINA SIMÓN, César (2020), Imaginar Iberia. Tiempo, espacio y nación en el siglo XIX en España y Portugal, Granada, Comares.
ROCA VERNET, Jordi (2023), «Los liberales. Del funeral cívico al republicano durante la revolución», en Pierre Géal y Pedro Rújula (coords.), Los funerales políticos en la España contemporánea. Cultura del duelo y usos públicos de la muerte, Zaragoza, Prensas de la Universidad de Zaragoza, pp. 117-152.
RODRÍGUEZ, Juan Carlos (2005), «Lectura y educación literaria», en Núñez Ruiz y Campos Fernández-Figueres, Cómo nos enseñaron a leer, ed. cit., pp. 5-50.
RODRÍGUEZ, Juan Carlos (2017), Teoría e historia de la producción ideológica. Las primeras literaturas burguesas, Madrid, Akal (1ª ed. 1974).
RUIZ PÉREZ, Pedro (2019), «Biografías ilustradas y construcción del canon autorial (entre España y Europa): de Pacheco a Sedano», Esferas literarias, 2, pp. 1-27.
RUIZ PÉREZ, PEDRO (2021), «Las biografías del Parnaso español: López de Sedano y el canon”, en Esther Martínez Luna (ed.), Estudios culturales y literarios del mundo hispánico en honor a José Checa Beltrán, Madrid, CSIC, pp. 413-428
RUIZ PÉREZ, Pedro (en prensa), «Presencia icónica de Cervantes en El Artista. Sobre prensa periódica y construcción del canon»
VAILLANT, Alain (2021), Hacia una poética histórica de la comunicación literaria, ed. Juan Zapata, Universidad de Antioquia.

