Los modelos explicativos del estudiantado acerca de la célula eucarionte animal
Info
Abstract
El principal objetivo de esta investigación fue analizar los modelos explicativos del estudiantado de 8vo básico, acerca de la estructura de la célula eucarionte animal, antes y después de una intervención didáctica, fundamentada desde el Modelo Cognitivo de Ciencia (Giere, 1992) y estructurada según el Ciclo Constructivista de Aprendizaje (Sanmartí, 2000). La investigación se desarrolló en dos fases: a. En la fase descriptiva interpretativa, se categorizaron los modelos explicativos identificados en 18 familias de modelos y b. En la fase pre-experimental, se identificó sí existían diferencias significativas entre dichos modelos antes y después de la intervención didáctica a través, de las técnicas estadísticas de Wilcoxon y ANOVA de aleatoriedad de datos. Los principales hallazgos evidenciaron que la intervención didáctica favorece la construcción de modelos explicativos dinámicos y flexibles, que se caracterizan por poseer un lenguaje más especializado, establecer nuevas relaciones entre los organelos y funciones celulares, así como la capacidad de incorporar nuevos elementos para enriquecer el modelo de célula escolar, demostrando así que estos modelos se transforman progresivamente (Rodríguez y Moreira, 1999; Justi, 2006).
Palabras clave: Modelo Cognitivo de Ciencia; Modelos explicativos; célula eucarionte animal; Historia de la ciencia; Educación secundaria.
The Explanatory Models about the eukaryotic cell by secondary school students
The main objective of this study was to examine the explanatory models of secondary school students, about the structure of the animal eukaryotic cells before and after an didactic intervention, based from the cognitive model of science (Giere, 1992) and the constructivist learning cycle (Sanmartí, 2000). The research took place in two stages: a. Descriptive and interpretative stage, we categorized the explanatory models identified in 18 families of models and b. The pre-experimental stage, it identifies whether there were significant differences between the models before and after the educational intervention by Wilcoxon test and data randomization, ANOVA. The main findings showed that didactic intervention encourages the building of explanatory models, which are characterized by more specialized language, new relationships between the organelles and cellular functions and the ability to incorporate new elements to enrich the school cell model, demonstrating that these models evolve progressively (RodrÍguez and Moreira, 1999; Justi, 2006).
Keywords: Cognitive Model of Science; Explanatory Models; animal eucarionte cell; History of Science; Secundary school.
Keywords
Downloads
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC