Sacándole más jugo al problema de la corona. Segunda parte: el tratamiento cuantitativo
Info
Abstract
En este trabajo se discuten de forma crítica algunas formulaciones y formas de resolución del problema de la corona de Arquímedes, analizando cuáles son más apropiadas para los alumnos de secundaria. Aunque no se sabe con certeza cómo el propio Arquímedes abordó el problema de la corona, es posible reflexionar acerca de cuáles fueron las posibles vías de solución acordes con el estado de conocimiento de física y matemática en la época de Arquímedes. Tal reflexión en el aula daría a los estudiantes una oportunidad de ver cómo se podrían aplicar los conceptos de densidad y de fuerza de empuje para solucionar el mismo.
Palabras clave: Corona de Arquímedes, densidad, fuerza de empuje, resolución de problemas.
Getting the best out of to the problem of the crown. Second part: the quantitative treatment
In this paper, some formulations and ways of solving the problem of the Archimedes' crown are discussed in a critical way, analyzing which ones are more appropriate for secondary students. Although it is not known with certainty how Archimedes himself approached the problem of the crown, it is possible to reflect on which were possible ways of solution in agreement with the state of physical and mathematical knowledge in the time of Archimedes. Such reflection in the classroom would give students a chance to see how the concepts of density and pushing force could be applied to solve it.
Keywords: Archimedean crown, density, thrust force, problem solving.
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC