La reproducción de experimentos históricos en relación con la forja de ethos científico

Downloads

Article abstract page views:  633  

Info

Science: past and present
pp. 60-76
Published: 17-10-2017

Authors

Abstract

Se propone en este ensayo la imbricación natural entre el experimento recreativo típico y su contexto histórico por la vía de la reproducción de experimentos históricos de valor pedagógico, no sólo en los niveles elementales de la enseñanza científica, sino en el universitario, con miras al fomento de un modo científico natural de entender el mundo, un ethos científico. Se justifica lo anterior desde la óptica sugerida por la antropología filosófica a fin de no escindir en forma tajante el experimento recreativo del histórico, a buen tono con el concepto de formación integral. Así mismo, se ilustra lo anterior con ejemplos emanados de la experiencia educativa del autor.

Palabras claves: Ciencia recreativa, reproducción de experimentos históricos, neotenia, ethos científico.

The reproduction of historical experiments in relation to the forge of scientific ethos

Strictly speaking, if we want to teach science in good agreement with its essence, we ought to encourage the respective ethos among our students. In fact, this implies the incorporation of a conception of the world from a specific viewpoint, which is antagonistic in relation to dogmatisms and authoritarian principles. Thus, it is proposed in this paper the replication of historical experiments in consonance with the amusing science in order to promote the aforementioned ethos from its practical and enjoyable dimension. Furthermore, some examples are provided with the object of illustrating the foregoing approach.

Key words: replication; historical experiment; amusing science; scientific ethos; postmodernity; postmodern thinking.

Downloads

Download data is not yet available.