Cooperación en entornos telemáticos y la enseñanza de la química
Info
Abstract
En la presente comunicación se detalla una innovadora experiencia llevada a cabo durante los cursos 2001-02 y 2002-03 consistente en el uso del BSCW, un entorno telemático para el trabajo cooperativo, en el Ciclo Formativo de Grado Superior de Química Ambiental. En el artículo se detallan las principales características del entorno, cómo fue aplicado y los resultados que se obtuvieron, presentados en páginas web creadas por los propios estudiantes sobre diferentes aspectos de metales en aguas. El alumnado, a través de una encuesta, respaldó esta experiencia y mostró una actitud muy positiva en la creación de materiales hipermedia.
Palabras claves: TICs e Internet; Didáctica de la Química; Aprendizaje Cooperativo Asistido por Ordenador; Entornos telemáticos; Creación de Materiales Hipermedia.
Cooperation in telematic environments and the teaching of Chemistry
In this article we present an innovative 2-year experience using BSCW with students from a Higher-Level Vocational Training course of Environmental Chemistry. BSCW is a groupware tool which enables cooperation over the Web. The characteristics and main functionalities of this tool are described in the article, as well as how it was used with these students, who created web-based projects about metals in waters. Student feedback showed a high acceptance of this cooperative hypermedia-authoring experience.
Keywords: ICTs and the Internet; Teaching of Chemistry, Computer-Supported Cooperative Learning; Telematic Environments; Hypermedia authoring.
Downloads
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Require authors to agree to Copyright Notice as part of the submission process. This allow the / o authors / is non-commercial use of the work, including the right to place it in an open access archive. In addition, Creative Commons is available on flexible copyright licenses (Creative Commons).
Reconocimiento-NoComercial
CC BY-NC