Media literacy of teacher in training in Colombia: critical thinking and citizenship

Número

DOI

https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2024.i28.1201

Info

Articles
1201
Published: 21-02-2024
PlumX

Authors

Abstract

In the context of the interest in investigating the media competencies of teachers in training, a study is presented below based on a selection of questions from a questionnaire applied to 494 people belonging to four university programs in Colombia. This analysis focused on questions in which the participants did not rate themselves as positively compared to the rest of the questionnaire, which gave rise to some hypotheses to explore this phenomenon from the areas of languages, production, dissemination, ideology, values. and interaction processes. Through a descriptive and inferential analysis, they allowed us to analyze themes underlying the questions and that point out challenges for the training processes. The findings direct our gaze toward critical thinking and citizenship as founding concepts of media competencies. Teachers must possess these competencies, a fundamental basis for playing an effective role as mediators.

Keywords


Downloads

Download data is not yet available.

How to Cite

Pedraza Ramirez, C. E., & Gil-Quintana, J. (2024). Media literacy of teacher in training in Colombia: critical thinking and citizenship. Hachetetepé. Scientific Journal of Education and Communication, (28), 1201. https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2024.i28.1201

Author Biographies

Carmen Eugenia Pedraza Ramirez, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Researcher in training, International School of Doctoral Studies – Doctorate in Education, National University of Distance Education UNED (Spain). Master's degree in Innovation and Research in Education (UNED, Spain). Bachelor's degree in Preschool Education (National Pedagogical University, Colombia). Specialist in Education and Social Development (University Center for Rural Well-being, Colombia). Master's degree in Linguistics and Spanish (University of Valle, Colombia). Leader of the research group Childhoods, Education, and Diversity, categorized by the Ministry of Science, Technology, and Innovation (MINTIC) of Colombia. Researching Teacher at the School of Education Sciences, National Open and Distance University - UNAD, Colombia.

Javier Gil-Quintana, Universidad Nacional de Educación a Distancia

Is a doctor in Education and Communication, cum laude and extraordinary prize (UNED). Graduated in Teaching (University of Valladolid); master in Digital Technologies and Knowledge Society and master in Online Communication and Education (UNED). Professor at the Faculty of Education (UNED). Co-principal investigator of the “Social Media and Inclusive and Ubiquitous Media Education” Group (SMEMIU) of UNED, member of the “Communication and Digital Information” Group (GICID) of the University of Zaragoza and of the World Educational Network (REDEM).

 

References

Aguaded, I., Marín-Gutiérrez, I. y Díaz-Parejo, E. (2015). La alfabetización mediática entre estudiantes de primaria y secundaria en Andalucía (España). RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 275-298. http://bit.ly/47aAtdE

Barba, M., Mendiola, C., Hernández, I., Caballero, A., Elías, M., y Buenfil, M. (2018). El ejercicio responsable de la ciberciudadanía. En Rodríguez, M., y García, R. (Coords.) Competencias digitales y mediáticas para una ciudadanía crítica, 55-68. Ediciones Egregius. https://bit.ly/49fKGr1

Carballo-Ruiz, E. (2022). Modelos educativos asociados a competencias digitales para la formación de docentes en la educación superior. REDISED, Revista Diálogo Interdisciplinario

sobre Educación, 4(2),41-52 https://bit.ly/3Mml0iF

Carmo-Barriga, A. D. (2023). Lugares (ausentes) de literacia mediática e digital. Configurações, 31. https://doi.org/10.4000/configuracoes.17005

Cortés, J., Marín, y R. Guzmán, I. (2015). Competencias mediáticas en docentes, base para la construcción de ciudadanía. Ámbitos Revista internacional de Comunicación, 29,1-20. http://doi.org/10.12795/Ambitos.2015.i29.03

Ferrés, J., y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 19(38), 75-82. https://bit.ly/49fhQa0

Galeano, B. R. (2023). Alfabetización mediática y aprendizaje informal en Latinoamérica: revisión de literatura. Lumina, 17 (1), 9–26. https://bit.ly/3SmYLg7

García-Roca, A., y de Amo Sánchez-Fortún, J. M. de (2023). La alfabetización mediática e informacional en un contexto de desinformación. Tejuelo, 37, 99-128. https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.99

García-Ruiz, R., Gozálvez, V., y Aguaded, J.I. (2014). La competencia mediática como reto para la educomunicación: instrumentos de evaluación. Cuadernos.info, 35, 15-27. https://doi.org/10.7764/cdi.35.623

Gil-Quintana, J. (2023). Educación y comunicación en una sociedad postdigital. Investigación documental y análisis de perspectivas. Ediciones Octaedro.

Gómez-Rojas, D., y Mateus, J.-C. (2023). Competencia mediática para identificar noticias falsas. Estudio de caso con estudiantes de cuarto de secundaria de un colegio en Lima.

Correspondencias & Análisis, (17), 13-42. https://doi.org/10.24265/cian.2023.n17.01

González-Carrión, E. L., Villegas-Muro, A., Molina-Benitez, J. A., Toapanta-Mendoza, E. O., y Ocampo-Jaramillo, M. A. (2023) Competencia mediática de los prosumidores emergentes: Revisión sistematica: Instagramers. Polo del Conocimiento, 8(2), 1392-1404.

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). McGraw-Hill.

Hernández-Sampieri, R., y Mendoza C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

Junta de Andalucía (2012). Cuestionario Alfabetización Mediática Adultos. https://bit.ly/46MHz8k

López-Eguizábal, F. A., Álvarez-Juárez, E. Y., Amaya de López, S. H., Fernández Chinchilla, S. C., Alfaro Gómez, R. M., y García Cárcamo, J. S. (2023). Competencias mediáticas de los estudiantes de la Universidad Francisco Gavidia en El Salvador. Realidad y Reflexión, (56), 163–182. https://doi.org/10.5377/ryr.v1i56.15778

López-González, H., Sosa, L., Sánchez, L. y Faure-Carvallo, A. (2023). Educación mediática e informacional y pensamiento crítico: una revisión sistemática. Revista Latina de Comunicación

Social, 81, 399-423. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2023-1939

Mateus, J.C., Andrada, P., y Ferrés, J. (2019a). Evaluar la competencia mediática: una aproximación crítica desde las perspectivas pedagógica, política y metodológica. Revista de Comunicación, 18, 2, 287-301. https://bit.ly/3tUzpft

Mateus, J.C., Hernández-Breña, W., y Figueras-Maz, M. (2019b). Validation of a self-perceived media competence instrument for pre-service teachers /Validación de un instrumento de autopercepción de competencia mediática para docentes en formación. Cultura y Educación, 31(2), 436-464. https://bit.ly/40eQgWi

Plá-Pérez, S. (2020). Ciudadanía crítica y estudios sociales para el presente. Revista Perspectivas: Estudios Sociales y Educación Cívica, (20), 1-15. https://bit.ly/3QzNPdN

Reffray-Vilchez, M. (2023). Taller educativo para el desarrollo de la competencia mediática en estudiantes de una Facultad de Educación en una universidad privada de Lima. Universidad San Ignacio de Loyola. https://bit.ly/3s1cbE0

Rodríguez, J. (2017). Los principales software de investigación cuantitativa. Fundación iS+D para la Investigación Social Avanzada. https://bit.ly/40dSXYc

Romero-Rodríguez, L.M., Contreras-Pulido, P., y Castillo-Abdul, B. (2020). Competencia mediática en la Universidad: Comparativa de niveles en cuatro países iberoamericanos. En Comunicación y diversidad. Selección de comunicaciones del VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC). Valencia, España, 28-30 de

octubre, 51-59. https://doi.org/10.3145/AE-IC-epi.2020.e04

Santiago, M., Goenechea, C., y Romero, M. F. (2023). Formación del profesorado sobre control, seguridad y privacidad en internet. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXIX(1), 47-64. https://bit.ly/45PL2Sa

Tirado, R., Gómez, A., García, R., Santibáñez, J., y Marín, I. (2012) La competencia mediática en personas mayores. ICONO 14, 10(3), 134-158. https://bit.ly/3FCa5xy

Trein, T. y Bravo, A. (2010). Mujeres 2.0. Por una alfabetización digital y mediática con género [conferencia]. Congreso Euro-Iberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales, Sevilla, España. https://bit.ly/45Sgnnl

Tur-Viñes, V., Núñez-Gómez, P., y Pallarés-Piquer, M. (2023). Retos de la educomunicación en el entorno digital. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 25, 23-26. http://doi.org/10.6035/adcomunica.7134