Media literacy of teacher in training in Colombia: critical thinking and citizenship
Downloads
- PDF (Español (España)) 120
- EPUB (Español (España)) 25
- VISOR (Español (España))
- MÓVIL (Español (España))
- XML (Español (España)) 1
DOI
https://doi.org/10.25267/Hachetetepe.2024.i28.1201Info
Abstract
In the context of the interest in investigating the media competencies of teachers in training, a study is presented below based on a selection of questions from a questionnaire applied to 494 people belonging to four university programs in Colombia. This analysis focused on questions in which the participants did not rate themselves as positively compared to the rest of the questionnaire, which gave rise to some hypotheses to explore this phenomenon from the areas of languages, production, dissemination, ideology, values. and interaction processes. Through a descriptive and inferential analysis, they allowed us to analyze themes underlying the questions and that point out challenges for the training processes. The findings direct our gaze toward critical thinking and citizenship as founding concepts of media competencies. Teachers must possess these competencies, a fundamental basis for playing an effective role as mediators.Keywords
Downloads
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Carmen Eugenia Pedraza Ramirez, Javier Gil-Quintana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Those authors who have published with this journal, accept the following terms:
- They will retain their copyright and guarantee the journal the right to first publication of their work, which will simultaneously be subject to the Creative Commons Attribution License . They may be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that the authorship, url, and magazine are cited, and are not used for commercial purposes. No derivative works are allowed.
- They may adopt other non-exclusive license agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., deposit it in an institutional telematic archive or publish it in a monographic volume) provided that the initial publication in this journal is indicated.
- Disseminate your work through the Internet (e.g., in institutional telematic archives or on your website) once the manuscript is accepted, which may lead to interesting exchanges and increased citations of the published work. (See The effect of open access).
Hachetetepé. Scientific journal of education and communication does not charge a fee for the submission of manuscripts or for the publication of its articles.
References
Aguaded, I., Marín-Gutiérrez, I. y Díaz-Parejo, E. (2015). La alfabetización mediática entre estudiantes de primaria y secundaria en Andalucía (España). RIED, Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(2), 275-298. http://bit.ly/47aAtdE
Barba, M., Mendiola, C., Hernández, I., Caballero, A., Elías, M., y Buenfil, M. (2018). El ejercicio responsable de la ciberciudadanía. En Rodríguez, M., y García, R. (Coords.) Competencias digitales y mediáticas para una ciudadanía crítica, 55-68. Ediciones Egregius. https://bit.ly/49fKGr1
Carballo-Ruiz, E. (2022). Modelos educativos asociados a competencias digitales para la formación de docentes en la educación superior. REDISED, Revista Diálogo Interdisciplinario
sobre Educación, 4(2),41-52 https://bit.ly/3Mml0iF
Carmo-Barriga, A. D. (2023). Lugares (ausentes) de literacia mediática e digital. Configurações, 31. https://doi.org/10.4000/configuracoes.17005
Cortés, J., Marín, y R. Guzmán, I. (2015). Competencias mediáticas en docentes, base para la construcción de ciudadanía. Ámbitos Revista internacional de Comunicación, 29,1-20. http://doi.org/10.12795/Ambitos.2015.i29.03
Ferrés, J., y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 19(38), 75-82. https://bit.ly/49fhQa0
Galeano, B. R. (2023). Alfabetización mediática y aprendizaje informal en Latinoamérica: revisión de literatura. Lumina, 17 (1), 9–26. https://bit.ly/3SmYLg7
García-Roca, A., y de Amo Sánchez-Fortún, J. M. de (2023). La alfabetización mediática e informacional en un contexto de desinformación. Tejuelo, 37, 99-128. https://doi.org/10.17398/1988-8430.37.99
García-Ruiz, R., Gozálvez, V., y Aguaded, J.I. (2014). La competencia mediática como reto para la educomunicación: instrumentos de evaluación. Cuadernos.info, 35, 15-27. https://doi.org/10.7764/cdi.35.623
Gil-Quintana, J. (2023). Educación y comunicación en una sociedad postdigital. Investigación documental y análisis de perspectivas. Ediciones Octaedro.
Gómez-Rojas, D., y Mateus, J.-C. (2023). Competencia mediática para identificar noticias falsas. Estudio de caso con estudiantes de cuarto de secundaria de un colegio en Lima.
Correspondencias & Análisis, (17), 13-42. https://doi.org/10.24265/cian.2023.n17.01
González-Carrión, E. L., Villegas-Muro, A., Molina-Benitez, J. A., Toapanta-Mendoza, E. O., y Ocampo-Jaramillo, M. A. (2023) Competencia mediática de los prosumidores emergentes: Revisión sistematica: Instagramers. Polo del Conocimiento, 8(2), 1392-1404.
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., y Baptista-Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación (6a. ed.). McGraw-Hill.
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza C. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
Junta de Andalucía (2012). Cuestionario Alfabetización Mediática Adultos. https://bit.ly/46MHz8k
López-Eguizábal, F. A., Álvarez-Juárez, E. Y., Amaya de López, S. H., Fernández Chinchilla, S. C., Alfaro Gómez, R. M., y García Cárcamo, J. S. (2023). Competencias mediáticas de los estudiantes de la Universidad Francisco Gavidia en El Salvador. Realidad y Reflexión, (56), 163–182. https://doi.org/10.5377/ryr.v1i56.15778
López-González, H., Sosa, L., Sánchez, L. y Faure-Carvallo, A. (2023). Educación mediática e informacional y pensamiento crítico: una revisión sistemática. Revista Latina de Comunicación
Social, 81, 399-423. https://www.doi.org/10.4185/RLCS-2023-1939
Mateus, J.C., Andrada, P., y Ferrés, J. (2019a). Evaluar la competencia mediática: una aproximación crítica desde las perspectivas pedagógica, política y metodológica. Revista de Comunicación, 18, 2, 287-301. https://bit.ly/3tUzpft
Mateus, J.C., Hernández-Breña, W., y Figueras-Maz, M. (2019b). Validation of a self-perceived media competence instrument for pre-service teachers /Validación de un instrumento de autopercepción de competencia mediática para docentes en formación. Cultura y Educación, 31(2), 436-464. https://bit.ly/40eQgWi
Plá-Pérez, S. (2020). Ciudadanía crítica y estudios sociales para el presente. Revista Perspectivas: Estudios Sociales y Educación Cívica, (20), 1-15. https://bit.ly/3QzNPdN
Reffray-Vilchez, M. (2023). Taller educativo para el desarrollo de la competencia mediática en estudiantes de una Facultad de Educación en una universidad privada de Lima. Universidad San Ignacio de Loyola. https://bit.ly/3s1cbE0
Rodríguez, J. (2017). Los principales software de investigación cuantitativa. Fundación iS+D para la Investigación Social Avanzada. https://bit.ly/40dSXYc
Romero-Rodríguez, L.M., Contreras-Pulido, P., y Castillo-Abdul, B. (2020). Competencia mediática en la Universidad: Comparativa de niveles en cuatro países iberoamericanos. En Comunicación y diversidad. Selección de comunicaciones del VII Congreso Internacional de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación (AE-IC). Valencia, España, 28-30 de
octubre, 51-59. https://doi.org/10.3145/AE-IC-epi.2020.e04
Santiago, M., Goenechea, C., y Romero, M. F. (2023). Formación del profesorado sobre control, seguridad y privacidad en internet. Revista de Ciencias Sociales (Ve), XXIX(1), 47-64. https://bit.ly/45PL2Sa
Tirado, R., Gómez, A., García, R., Santibáñez, J., y Marín, I. (2012) La competencia mediática en personas mayores. ICONO 14, 10(3), 134-158. https://bit.ly/3FCa5xy
Trein, T. y Bravo, A. (2010). Mujeres 2.0. Por una alfabetización digital y mediática con género [conferencia]. Congreso Euro-Iberoamericano de Alfabetización Mediática y Culturas Digitales, Sevilla, España. https://bit.ly/45Sgnnl
Tur-Viñes, V., Núñez-Gómez, P., y Pallarés-Piquer, M. (2023). Retos de la educomunicación en el entorno digital. AdComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 25, 23-26. http://doi.org/10.6035/adcomunica.7134